Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FrazzeMannen

Programmering av VHF

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som kan förklara hur jag programerar in duplex på min VHF  Har lyckats få till simplex kanalerna men inte duplex kanalerna! 

Har en Bawiie bj-218 tror jag den heter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan man programmera det?

Det är väl förbestämt vilka kanaler som tillåter duplex.

18-66 och 78-87 är duplexkanaler om jag nu inte missminner mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är ingen godkänd station och får inte användas på vanliga VHF marin bandet. Det går troligen inte heller att programmera duplexkanaler på den. En duplexkanal består av en frekvens för sändning och en annan för mottagning på samma kanal och används för trafik till kuststation. Två fartyg kan inte tala med varandra på en duplexkanal.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min ena radio kommer det upp en symbol när en duplexkanal är inställd, men det blir ju ändå bara simplextrafik från min sida. Jag tror inte ens att det funkar med duplex om man låter koppla upp sig med en telefonabonnent, vilket numera sällan är nödvändigt. @Ove-T?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På min ena radio kommer det upp en symbol när en duplexkanal är inställd, men det blir ju ändå bara simplextrafik från min sida. Jag tror inte ens att det funkar med duplex om man låter koppla upp sig med en telefonabonnent, vilket numera sällan är nödvändigt. @Ove-T?

Det du har är en marinradio som är programmerad till att veta att vissa kanaler är duplex-kanaler. Duplex i det här sammanhanget är att du sänder på en frekvens och lyssnar på en annan. Men din radio kan ändå inte lyssna när du själv sänder.

 

Vad TS har är en amatörradiostation som kan programmeras för olika frekvensband där även marinradiobandet ingår. Och hur man bär sig åt för att övertyga den om att sända på en frekvens och lyssna på en annan är vad TS undrar. Om det går *gissar jag* att det säkert blir en hack av något slag. Skulle inte förvåna mig om det finns fri programvara att ladda ner till den. Alternativt kanske man kan få den att scanna (lyssna på) flera kanaler samtidigt så att den själv omedelbart kan byta till landsidans frekvens när man själv sänt. Bortsett från det faktum att den inte är godkänd då...

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På min ena radio kommer det upp en symbol när en duplexkanal är inställd, men det blir ju ändå bara simplextrafik från min sida. Jag tror inte ens att det funkar med duplex om man låter koppla upp sig med en telefonabonnent, vilket numera sällan är nödvändigt. @Ove-T?

Hej

Det vi har i våra båtar är semiduplex, och det funkar ju att ringa över kuststationen men man måste släppa sändningsknappen när man lyssnar. Det finns stationer med full duplex så man kan tala i mun på varandra, dessa är dock många gånger dyrare än de vi har.

Hälsningar Ove 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har programmerat upp några handhållna Kina-apparater som jaktradio och passade på att lägga in alla marina VHF kanaler (några är samma för jakt och marin). Använde då  dator för programmeringen. Lämplig kabel och gratisprogramvaran Chirp så löser du det. Duplexkanalerna programmeras med grundfrekvens och offset på de apparaterna (Baufeng)

Här finns mer info om din apparat:
http://www.popular-hifi.com/shack/qyt_kt7900d/index.html#bj218

Men som nån redan skrivit så är inte de här apparaterna godkända så om jag minns rätt måste man ha amatörradiocertifikat för att använda dem om man ska göra rätt.

Skickar med en CSV fil (kommaseparerad) som du kan kika i hur jag la in kanalerna.

Baufeng jakt och marinkanaler.csv

Redigerad av Guding

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chirp har även alla marina kanaler i en så kallad Stock config man kan välja från File/Arkiv och öppna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...