Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Fullfart123

Volvo Penta 4,3 GXI

Rekommendera Poster

Volvo Penta 4,3 GXI går extremt dåligt på tomgång. Dör om man drar av gasen från högre varv. Startar enbart kall och gåt riktigt ryckigt och ojämnt.

När den är varm går den bara att starta med full gas som sakta dras nedåt mot noll. Luktar bensin från avgaserna på tomgång. Går bra på högre varvtal med kraft och jämn gång. Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, kanske, kanske inte.

 Bensinmotorer med värmeproblem brukar botas genom att man byter ut tändspolen och kondensatorn om det nu finns en sådan. Tändspolar åldras snabbt och då tål dom inte värme, likadant är det med kondingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Fullfart123:

Hej

Elektronisk tändning och insprutning på denna model
 

//

Även elektronik kan få värmeslag. Men en tändspole har du väl iallafall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yap

Tändspole har jag, men problem är som värst när motorn är kall. 
Finns en trycksensor i insprutningen som jag funderar på kanske ställer till det.

 

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem med dessa motorer är att silen i tryckregulatorn blir igensatt av partiklar från pumparna. Då blir bränsletrycket för högt då silen sitter på returledningen. Enligt VP ska man ta bort silen och ersätta den med en spårryttare för att packningen ska täta. Man kan också peta bort silduken och sätta tillbaks silen. Det verkar som din motor blir sur. När man ger fullgas och kör på starten stängs insprutningen av, för att vädra ur cylindrarna när motorn blivit sur. En gång felsökte jag en motor där bränsletrycket var 7 bar, istället för normala ca 2,5, på grund av  att silen var igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt tryckregulatorn och då funkar det perfekt. Trycket sjönk ca 1 bar med den nya. Såg inget i filtret så det kanske satt sig skit längre in i regulatorn. 
 

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...