Jump to content
Thursday 03 December 2020
lgf

Larm från Mercruiser 4.3 MPI

Recommended Posts

Jag har en Ryds 23 WA som när jag gasar börjar larmet pipa men det slutar när jag drar ner till närmast  tomgång.

Jag har kollat oljenivå på motorolja och servoolja.

Kan det vara givarfel eller liknande?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var sitter den behållaren och vilken typ av olja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en fyrkantig plastburk fram på motorn.  Oljan ska vara High Performance Gear lube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara denna plastburk med rödaktig vätskaIMG_4035.thumb.jpg.3b16b1a97d88ec28975ae67af213106c.jpg? Visar att nivån är över vid kall motor.

IMG_4036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,du fick just svar av en av de kunnigaste på forumet.Har du ingen instruktionsbok på motorn så du kan se var saker sitter?Drevoljebehållaren sitter framför oljefiltret.Du tittar på expansionskärlet till sötvattenkylningen som är fylld med glykolblandning.Om du söker på larm 4,3mpi kommer du att finna hur mkt som helst att läsa här.//Thomas

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Instruktionsboken har tyvärr kommit bort.

Finns kanske på motortillverkarens hemsida. jag skall leta där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såhär brukar drevoljebehållaren se ut på Mercruiser.

 

post-10018548-1394236712,1342.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser min behållare ut för drevoljan. Nivån ligger mitt mellan strecken.

Borde väl vara ok.

IMG_4039.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har fått exakt samma problem. Har kollat alla oljenivåer. Kan det vara indikation på att man förlorat kylvätska? Har samtidigt samlats vätska under motorn. Tycker det är mestadels vatten blandat med brun olja. ca 1,5 liter. Kan det hänga ihop?

Edited by gustavlofving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket larm är det? Antingen långa signaler 6 sekunder följt av tyst i 6 sekunder, och om igen. Eller ett kort tutande, 1 sekund var.

 

De långa signalerna indikerar allvarligt fel:

- För hög transmissionsoljetemperatur
- Motoroljetrycket är för lågt
- Motortemperaturen är för hög
- Sjövattentrycket är för lågt
- Transmissionstrycket är lågt

 

De korta är "varning":
- Drevoljenivån är låg
- Sensorfel

 

Första bilden som postades i tråden, behållaren med den röda vätskan, är expansionstanken för sötvattenkylningen. Den står på nivån "cold" när vätskan är kall, och expanderar några centimeter uppåt när motorn är varm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

I mitt fall handlar det om längre signaler (typ 6 sekunder). Piper dock bara om jag är på låga varvtal. Om jag sedan gasar på slutar pipandet. Ska testa att ta upp båten i kväll och se om det växt igen med sjötulpaner vid insuget. Tack för snabbt svar förresten. /Gustav

Edited by gustavlofving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade nog låtit någon mekaniker kolla på det, om du har kontrollerat att alla nivåer är som de ska fast det ändå tjuter. Larmet finns ju där av en anledning, att förhindra allvarligare fel. En mek kan ju koppla in diagnosverktyg och direkt se varför den larmar.

 

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med. Innan jag gör det ska jag dubbelckecka att inte insuget växt igen av tulpaner och att den därmed kyler för dåligt. Ser dock inga indikationer på det på instrumenten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har samma problem på en helt ny båt. Bayliner 742 Cuddy med Mercruiser 4.5 L  Bravo 3 .

sex korta pip sedan inget på 15-30 min..  Alla mätare och instrument visar ok,Temp,olje,laddning,mm       Båten har 40 tim i sjön.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy