Jump to content
Sunday 11 April 2021
Nifti

Pris på segel

Recommended Posts

3 minuter sedan skrev raol:

Som jag skrev, läns funkar dåligt eller inte alls. Men det är å andra sidan en snäv andel av kompassen, och jag skrev också det ovan. Några nackdelar är det värt om man får stora fördelar. Men vi kommer inte att skaffa gennaker, och spinnakern lär aldrig bli använd av oss heller.

Om man seglar undanvind eller inte har ingen betydelse för om man revar eller inte. Man måste anpassa segelsättningen efter det värsta läget, dvs tajt bidevind, eftersom man aldrig kan veta i förväg om man plötsligt måste vända eller på annat sätt göra en undanmanöver upp i vind. Att reva tar ändå några minuter, i bästa fall, medan en kraftig gir kan behövas med några sekunders varsel om man har otur.

Synd att ni bestämt er för att ni aldrig kommer hissa spinnaker.
Ni missar något väldigt kul. 
 

Att välja segel efter worst-case scenario förstår jag inte alls. Som att alltid gå i gummistövlar oavsett väder ifall det skulle vara en vattenpöl någonstans. 
Det går rätt långsamt när man seglar; typ 10 km/h i bästa fall - lite planering samt utkik omkring sig och man undviker sådant som att helt plötsligt behöva ändra kurs kraftigt. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Synd att ni bestämt er för att ni aldrig kommer hissa spinnaker.
Ni missar något väldigt kul. 
 

Att välja segel efter worst-case scenario förstår jag inte alls. Som att alltid gå i gummistövlar oavsett väder ifall det skulle vara en vattenpöl någonstans. 
Det går rätt långsamt när man seglar; typ 10 km/h i bästa fall - lite planering samt utkik omkring sig och man undviker sådant som att helt plötsligt behöva ändra kurs kraftigt. 

Jag seglar nästan uteslutande inne i trång skärgård, och nästan alltid ensam ombord. Oväntade saker kan inträffa, som att en båt framför plötsligt girar tvärt utan förvarning. Sånt har hänt, och kommer att hända.

Jag kommer inte att hissa spinnaker. Vad mina bröder vill göra vet jag inget om, men jag skulle tro att de resonerar på samma vis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Att välja segel efter worst-case scenario förstår jag inte alls. Som att alltid gå i gummistövlar oavsett väder ifall det skulle vara en vattenpöl någonstans.

En båt med fällköl är ett givet val så att man kan anpassa djupgåendet eftersom man aldrig kan veta i förväg om man plötsligt måste göra en undanmanöver till grunt vatten. Säkrast är att aldrig använda kölen. 😋

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev raol:

Jag seglar nästan uteslutande inne i trång skärgård, och nästan alltid ensam ombord. Oväntade saker kan inträffa, som att en båt framför plötsligt girar tvärt utan förvarning. Sånt har hänt, och kommer att hända.

Jag kommer inte att hissa spinnaker. Vad mina bröder vill göra vet jag inget om, men jag skulle tro att de resonerar på samma vis.

Jag seglar också ensam i en trång skärgård, och det är därför jag inte riktigt förstår varför man plötsligt måste gira. Jag planerar och håller avstånd istället. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag seglar också ensam i en trång skärgård, och det är därför jag inte riktigt förstår varför man plötsligt måste gira. Jag planerar och håller avstånd istället. 

Ja, men du är ju så duktig och perfekt, det vet vi ju.

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Ja, men du är ju så duktig och perfekt, det vet vi ju.

 

Hahaha, inte alls! 
Men jag har förstånd nog att hålla ordentligt avstånd från land, grund och andra båtar när jag seglar.
Speciellt när det är trångt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-06 vid 11:21 skrev Peter_K:

Hahaha, inte alls! 
Men jag har förstånd nog att hålla ordentligt avstånd från land, grund och andra båtar när jag seglar.
Speciellt när det är trångt. 

Förvånas ofta över hur många som INTE har sjövett nog att hålla minsta avstånd i skärgården, spelar ingen roll om det är en fjärd eller trång farled. Nog fasen skall motparten åka nära. Nej, det spelar faktiskt ingen större roll vad motparten har för flytetyg eller vem som har rätten på sin sida.

Kan ju faktiskt vara så att folk är kontaktsökande och letar nya kompisar - det slog mig precis.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev RikardE:

Nej, det spelar faktiskt ingen större roll vad motparten har för flytetyg

Njeej men jag tycker nog att det spelar en hel del roll hur mycket sjö flytetyget drar upp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:
22 timmar sedan skrev RikardE:

Nej, det spelar faktiskt ingen större roll vad motparten har för flytetyg

Njeej men jag tycker nog att det spelar en hel del roll hur mycket sjö flytetyget drar upp.

När man seglar bidevind (kryssar) i relativt hård vind ( mer än ca. 8 m/s i medelvind) är det obehagligt när andra båtar är på väg eller kommer för nära (inom 10 - 15 meter) på lovartsidan (den sida båten inte lutar åt) eftersom en vindby (plötsligt ökande vind) kan göra att båten lovar (svänger mot vinden) kraftigt.

 

Då spelar det inte så stor roll om flytetyget som är nära ger några vågor eller inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-12 vid 14:28 skrev Mackey:

När man seglar bidevind (kryssar) i relativt hård vind ( mer än ca. 8 m/s i medelvind) är det obehagligt när andra båtar är på väg eller kommer för nära (inom 10 - 15 meter) på lovartsidan (den sida båten inte lutar åt) eftersom en vindby (plötsligt ökande vind) kan göra att båten lovar (svänger mot vinden) kraftigt.

 

Då spelar det inte så stor roll om flytetyget som är nära ger några vågor eller inte.

Att gå närmare en annan båt än 10-15 meter är inget jag brukar göra om jag inte måste. Om jag blir tvungen att göra der så får jag hålla koll på den båten hela tiden tills närsituationen är över. (Ja även om den andra har väjningsplikt).

Nu vet jag inte vad du har för båt @Mackey, den kanske är jättestor men jag tycker för min del att det spelar stor roll hur mycket sjö man drar upp. Speciellt om man kommer så nära som en till två båtlängder.

Men vi är ju alla olika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu vet jag inte vad du har för båt @Mackey, den kanske är jättestor men jag tycker för min del att det spelar stor roll hur mycket sjö man drar upp. Speciellt om man kommer så nära som en till två båtlängder.

Men vi är ju alla olika.

En Comfort 32, så den  är ju inte stor.

 

Det jag menar är att storleken på vågorna har underordnad betydelse när det finns andra faror som är värre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Mackey:

Det jag menar är att storleken på vågorna har underordnad betydelse när det finns andra faror som är värre.

Jag känner att denna diskussion , som dessutom är ganska OT i denna tråd, kan bli hur lång som helst beroende på alla tänkbara fall av närsituationer. Jag nöjer mig me att konstatera att vi är ju alla olika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag nöjer mig me att konstatera att vi är ju alla olika.

Absolut, men riskerna är de samma oavsett hur lika eller olika vi är.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj vad långt ifrån ursprungsämnet vi börjar komma.

Om jag får återknyta till grundfrågan; vad kostar ett segel, så ser jag i diskussionen att det pratas pris och loft och kvalité och Kina mm.

En sak som jag skulle vilja lyfta fram är passform. Ett segel kan vara sytt i fin duk, på fina symaskiner till ett vettigt pris. Men hur är seglet anpassat för båten? Det är ju inte bara att titta i en tabell och säga att; OK, du har 12 meter mast och 3 meter bom så då behöver du ett segel på så här många kvm. Man behöver också ta hänsyn till vilken båt det är, hur mycket den väger, kölvikt, smal eller bred i vattenlinjen mm. Vilket vatten båten mest seglas i o.s.v. Sådant här vet det Ungerska/Kinesiska/Polska loftet egentligen ingenting om, dom behöver få informationen från en svensk segelmakare som känner båttypen och hur den är tänkt att användas. 

Så ifall man går till ett bra svenskt segelmakeri, som kanske ändå syr i något långt-bort-i-stan-land, så kan det ändå innebära att dom syr med kvalitetsduk och efter rätt instruktioner. Jag skulle däremot inte vända mig direkt till ett segelmakeri som ligger utanför Sverige om dom aldrig sett min båtmodell, även fast det blir billigt. Jag beställer heller inte skor på nätet eftersom jag inte vet om dom passar just min fot.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Mambo:

En sak som jag skulle vilja lyfta fram är passform. Ett segel kan vara sytt i fin duk, på fina symaskiner till ett vettigt pris. Men hur är seglet anpassat för båten?

Absolut en viktig synpunkt och jag tror - men är inte säker - att du i första hand tänker på seglets form.

 

Även valet av duk beror på båt och hur båten seglas. Detta är sådant man kan diskutera sig fram till med en segelmakare som kan båttypen och då även få råd och tips.

 

När vi köpte våra segel för nästan 10 år sedan nu så

  • blev vi rekommenderade ett storsegel i Dacron eftersom ett storsegel till vår mastheadbåt är det mindre seglet (ca. 20 m2) så risken för töjning är inte så stor. Dessutom är det lättare att beslå ett Dacronsegel och
  • rekommendationen för genuan var ett ganska kraftigt cruicinglaminat eftersom vi gärna var ute i hårt väder och därför rekommenderasdes även en något mindre segelyta än maxytan (ca. 35 m2). Givetvis skulle seglet gå att använda delvis inrullat även om funktionen då skulle bli rätt mycket sämre än att byta till ett mindre segel. Vi fick tidigt frågan om vi skulle kappsegla (nej) och fick då info om att cruicinglaminat var bästa val, men att det inte var tillåtet enligt klassreglerna.

Genuan är en bra kompromiss för oss. Den är ganska tung så i riktigt lätta vindar (under 3 m/s cirka) får den inte så bra form, men den funkar och andra sidan även i hårt väder upp mot 20 m/s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy