Gå till innehåll
torsdag 06 november 2025
Bobjo67

Solé 26 mini tjuter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag har precis köpt en Nauticat 25 med en solé 26 och har ett missljud som är riktigt enerverande. Det är ett konstant tjutande ljud som ökar med varvet. Om jag varvar motorn i friläge så hörs inte ljudet. Detta kan inte vara ett normalt ljud då det lite förstör hela upplevelsen av att åka båt. 
Kan det vara backlaget? Eller propelleraxel?

Jag tror att det sitter en fettnippel på axeln, kan det hjälpa och fylla fett i den?

Här är en länk till ett klipp på Youtube som jag lagt upp. 

tacksam för alla tips!

//Bosse

Redigerad av Bobjo67
Lagt in en länk till film

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som det kommer från backslaget. Har du kollat oljenivån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har precis samma ljud i samma motor.

Var det problem med backslag eller axel?

Med vänlig hälsning, Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det oljudet är för vasst för att komma inifrån backslaget. Jag gissar på att motor/backslag inte är ordentligt linjerat mot propelleraxelhylsan så propelleraxeln går emot inne i hylsan. Det felet kan inte fixas med fett utan genom att lossa på motortassarna och justera in så axeln hamnar mitt i hylsan.

Linjeringen ska vara i sida, i höjd och i rak vinkel mot hylsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även låta så om det är raka kuggar i backslaget, svårt att höra exakt på en filmsnutt.

Är det ett Tecnodrive TMC 40 osv. är det raka kuggar...

2056576244_Skrmavbild2025-11-03kl_15_10_07.png.f8b9aa3d32a37c0be9ca146c62fc2932.png

Köp ett stetoskop, kostar nån hundralapp på billighetsvaruhusen så kan man lyssna under gång var ljudet kommer i från.

Exempel:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564

Finns även på fler ställen...

Hur ser oljan ut i backslaget? Häll upp lite i en gammal glassförpackning (vit plast) så det precis täcker botten.

Lys med lampa eller helst solljus och kolla om det finns tendens till metalliskt "glitter" i oljan.

Lukta på oljan och känn på den.

Doppa en magnet i oljan och rör runt, kolla magneten efter metallspån.

Hur är motorn monterad och finns det någon flexikoppling mellan backslag och propelleraxel?

Hittar ni inget galet så är det till att ljudisolera bättre och installera flexikoppling om man vill ha riktigt tyst. Men tänk på att det måste komma luft till motorn...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en väldigt enkel axelgenomföring, inget glapp i lagret. Ljudet uppstår bara vid körning framåt, backar jag i 2000rpm så höres inte ett ljud ifrån backslag/genomföring. Olja i backslag är fin och ser inget smuts/ metall i den.

ljudet är exakt som i filmen Bo lagt ut och ökar med varvtal- dock helt tyst på backen.

IMG_7825.jpeg

IMG_7826.jpeg

IMG_7827.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Rob:

Har en väldigt enkel axelgenomföring, inget glapp i lagret. Ljudet uppstår bara vid körning framåt, backar jag i 2000rpm så höres inte ett ljud ifrån backslag/genomföring. Olja i backslag är fin och ser inget smuts/ metall i den.

ljudet är exakt som i filmen Bo lagt ut och ökar med varvtal- dock helt tyst på backen.

Ja det här är ett RONIM V backslag, tror att det också har raka kuggar på dreven men inte 100% säker.

Anledningen till oljud när du kör framåt är mest beroende på att propellern trycker axeln framåt och belastar kugghjul och lager inne i backslaget medan i backen drar propellern i motsatt riktning och ljudet minskar eftersom dragkraften bakåt brukar vara lägre än framåt.

Vill man ha helt tyst så är det trycklager och CV-knutar alternativt trycklager och flexikoppling som gäller.

https://www.walterscheid-service.de/kataloge2024/Aquadrive_Catalogue_2019/index.html

Finns andra fabrikat och utföranden än Aquadrive, googla på "Flexikoppling propelleraxel" eller "Trycklager propelleraxel".

Bifogar en länk till instruktionsbok som brukar saknas i var och varannan båt, tyvärr bara hittat den på Engelska.

https://static.webshopapp.com/shops/258611/files/183192257/user-manual-sole-mini-33.pdf

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad gav stetoskopet?

Hittade du nåt epicentrum för oljudet?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, hade varit intressant att veta hur Bo löste problemet.

Båten är nu på land, får fortsätta felsökning till våren.

mvh Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Rob:

Hej

har precis samma ljud i samma motor.

Var det problem med backslag eller axel?

Med vänlig hälsning, Robin

Hej

Det slutade med ett skuret backslag och montering av ett nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

kanske inte vad man ville höra, men då vet jag att det är backslaget och inte axelgenomföringen.

tack för hjälpen av alla, är mycket tacksam för svaren.

mvh Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en instruktionsbok med Svensk text om någon saknar.

Sidan 38 finns information om olja i backslaget.

Tydligen skall det vara samma som i motorn (15W/40 API CE–CF-4) under ett visst serienummer men över detta serienummer skall ATF-olja användas. Står dock inte mer om vilken ATF-olja som skall användas. Kolla med Marinexpress eller Rodahl om det skulle vara aktuellt.

Instruktionsbok:

https://www.marinexpress.se/pdf/Sole/Instruktionsbok_mini17_26_29_33_44_55.pdf

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har backslagsnummer för motorolja och det är det som är i men tack för instruktionsboken//Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...