Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikL1

Märke på mätaren?

Rekommendera Poster

Tjena

Vad är det för märke på den här mätaren?

Ser endast ett Blått Q(logga) men vet inte vad det är för märke.

gauge.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker och söker på nätet men hittar bara gamla på ebay. 

Verkar kanske som att Mercury har slutat sälja denna linje av mätare?

 

Kanske man borde byta hela kittet då? 

Egentligen bara bränslemätaren som beter sig konstigt men det skulle kunna vara givaren också.

Och så är Knop-mätaren på bilden inte särskilt noggrann. Visare lågt, typ -3 knop jämfört med GPS

 

Annars är det mest kosmetiskt för de är ganska gamla och solblekta som synes. 

 

Några tips på vad man borde byta till. Bra pris vs kvalité.

Vad är "mode" nuförtiden? Vita med krom-kant verkar poppis? 

 

Ska man kanske satsa på en GPS-knop mätare istället om man ändå ska byta? 

 

 Alla tips är välkomna.... första båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Knopmätaren” kallas logg. Det är väl så att det är en trycklogg, den fungerar likadant som en barometer, men det är vatten som trycks upp i en slang som påverkar visaren i instrumentet. Dessa instrument är aldrig speciellt exakta. Det finns modernare elektroniska loggar som kan fungera på litet olika sätt. Bland annat GPS-loggar och även kombinerade med olika givare som mäter vattenströmningen under båten. Sådana kan visa både fart över grund och fart genom vattnet som inte är samma sak, samt med räkneverk som är både trippmätare och visar total distans, precis som på bilen. Om du skaffar dig en navigator finns det en inbyggd logg i den.

 

Tankmätare har vi väl behandlat i ungefär niohudrafemtiotvå trådar på sistone, eller iallafall tre. Som du tror är givaren ofta orsaken till att dom krånglar, börja med att kolla anslutningarna uppepå tanken där givare sitter. Gissningsvis har du amerikanska standard på givaren, då skall den lämna 0-180 Ohm om du mäter på den, 180 Ohm vid full tank om jag nu minns rätt, eller ”fela mig om jag har rätt”.

 

Biltema har en serie marina mätare mätare och olika givare som jag anser är prisvärda, jag har någon, några själv. Annars är det VDO eller Wema som gäller, men då kostar det mer, och dessa har i allmänhet  europeisk standard, där det är tvärtom mellan tom och full tank.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.trodde amerikanerna körde 33-250ohm. Men det är ju värt att kolla upp. Hur man nu kommer på vilken standard man har. Norsk båt... så det är väl Norsk standard. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ErikL1:

.trodde amerikanerna körde 33-250ohm. Men det är ju värt att kolla upp. Hur man nu kommer på vilken standard man har. Norsk båt... så det är väl Norsk standard. 😉

Som jag sade, fela mig om jag har rätt, det är säkert så. Det jag yrade om var EU-standarden.

Akkurat är de norske båtar mer kompliciert. Med icke för ty skall det nog virke for det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick iaf för ett par år sedan att beställa ur den serien via återförsäljare av Mercurydelar i Sverige. Det mesta från Quicksilver brukar gå att beställa och lev från Belgienlagret brukar gå fort. Där finns mycket, men från USA tar det såklart längre tid.

 

Köpte en vattentrycksmätare och givare mm för ca hälften av vad jag trott det skulle gå på. Saknar Mercurys prissättning när jag köper delar till min Yamaha...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet jag har på mätaren är att den visar lågt hela tiden, den går knappt upp till full direkt efter en jag tankat fullt och den går nästandirekt till ungefär 50% efter bar någon mil. (Se bilder)

 

Om jag tänker rätt nu så säger givaren ca 120ohm vilket borde motsvara på skalan 0-180 där 180 är full tank. 

Detta borde bli ca 67% eller 2/3 full tank.

Mätaren som synes står dock på ca 25-30% vilket förbryllar mig.

 

Eller så säger givaren 120ohm på en 240-33 skala, där 33 är full. får jag till ca 42% full, (motsvarar (207-120)/207 på skalan 0 till 207)... (rätt räknat?)

Dock på ca 25-30% på mätaren enligt mig och inte 42%... närmare men ändå inte.  

 

Inget av dessa scenarios passar riktigt ihop. 

Jag lyckas inte riktigt dra några konkreta slutsatser mer än att i båda alternativen så är mätaren mer eller mindre fel. (Alt kablaget)

Och i båda visar mätaren för lite. 

 

Jag hade hoppats att slippa dra upp givaren och slaska med bensin. 

 

Jag lutar dock åt att det är scenario 1 som stämmer ovan och att det då betyder at givaren ger rätt signal men visaren visar fel. 

I scenario 2 så är både givaren och mätaren fel. 

Denna slutsats kommer utifrån at jag tycker det är mer rimligt att jag har ca 66% kvar i tanken för jag har inte kört så mycket sedan jag tankade senast. 

MEN denna slutsats bygger också på att jag anser att jag har en 97 liters tank i min Askeladden 585.

Något jag har antagit då jag fick en ritning från Askeladden support där det stod "bensintank: 97 liter"...  MEN ... ritningen var på en 2002 Askeladden 585 och jag har en -98:a. så det finns en chans att det är fel trotts allt (någon som vet säkert?). 

 

Tips på nästa felsökning jag borde göra utan att behöva slaska med bensin?

 

fuel_gauge.JPG

tank_givare_ohm.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får nog skruva loss givaren iallafall, och ta ur den ur tanken.

Det brukar vare att trådlindat motstånd med en ”släpsko” (minns du Märklin?) som som löper mot motståndet. Denna kan ge dålig kontakt. Likväl är ofta hävarmen med flottör som kan fastna eller så. Oxid i anslutningar ger mer resistans, eller ingen kontakt alls. Kan även ge logaritmiska fel, visar bre 0 halv tank, sedan bara missvisning eller tvärtom. 

Mätaren, instrumentet, kan man ju testa med ett vrid eller skjutmotstånd om du har ett sådant i elektronikskrotlådan.

 

Om du kopplar bort givaren från instrumentet, (oändligt antal ohm) visar då instrumentet ”jättefullt” eller långt under noll? Om det visar mer än fullt så är det europeisk standard.
 

Med erfarenhet av olika tankar i gamla båtar och framförallt gamla bensintankar i lika gamla bilar vet jag att givarna förr eller senare lägger av. Antingen elektriskt eller mekaniskt fel i givaren eller kass anslutning.

 

Tankens form är ju också avgörande för hur rättvisande mätaren blir.

Vanligt i skrovformade tankar är ju att man tankar fullt, så sjunker nålen sakta en längre tid, för att sedan rasa jättesnabbt på slutet, då tanken är smalare längst ned i skrovet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade lite vajsing på amerikanska formeln tror jag. Borde varit 58% full på 120 ohm. 

 

Hur som helst, jag blev lite vettigare idag. 

Drog ur sladdar från givare. Mätaren visar Tom (under noll). 

Korskopplade sladdar. Mätaren visar Full (över full)

slutsats == Amerikansk modell  240(tom)-33(full)

 

Gjort lite mer mätningar också 

Full tank (superfull) -> 44 Ohm --> Mätaren visar 85% 

Efter 21M ekonomisk körning ->  99 Ohm --> Mätaren visar 55% (Tanken borde ha över 75% kvar )

 

Slutsats, Givaren är fel. 

Och mätaren är också fel. 

 

Nu till att hitta någonstans som säljer rätt sorts givare. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika märken på givare och instrument. En inspirationskälla kan vara Wemas katalog  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...