Jump to content
Thursday 26 November 2020

ErikL1

Medlemmar
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About ErikL1

  • Rank
    Kadett

Profile Information

  • Location
    Stuvsta

Mina båtar

  • Båtens namn
    Askeladden 585 freestyle

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Blir nog något nytt för mig så småningom lutar det åt, men kanske kan man göra någon glad för reservdelar också. Och mysterier är till för att lösas eller hur? :-) Här kommer en bild på sladdarna.
  2. nej jag har inte de delar som sladdarna passar till, det är del av detektivarbetet. :-) Tanke 1: Hitta de delarna begagnat. Tanke 2: Sälja den delen jag har kvar till någon som behöver. Men kanske är det helt enkelt för gamla grejer så det inte är värt besväret. Det är egentligen Eko-lod/fishfinder jag saknar i båten. Plotter och hastighet har jag på annat sätt.
  3. japp, den har ett paddelhjul längst ut. men jag tycker hela enheten verkar vara för stor för att "bara" vara hastighet via detta hjul. Och sladden har en 8-pin koppling så det finns ju utrymme för lite mer än bara en signal. (har inte hittat någon märkning på sladden heller.) Ska kolla upp hummingbird, men initial googling ger så himla många resultat och så många olika varianter. Vet du mer om vilken modell av hummingbird det kan ha varit och/eller hur gammal? Min båt är från 1998 så den kan vara rätt gammal. Jag tror dock inte det är orginalmonterat så den borde vara nyare än 22 år i alla fall.
  4. Hej Vad är det för märke och funktionalitet på denna givare? Jag har Googlat och googlat men hittar ingen exakt match. Jag tänkte först att det endast var hastighet och eventuellt temperatur, men kan det vara ekolod också? Vilket märke/modell är det?
  5. ah, perfekt. Nu bara få till rätt storlek... Tackar och bockar.
  6. Jag har tappat bort en detalj på min Askeladden 585. Se bild. Vad kan det heta? Det sitter som skydd för ett dräneringshål från ett stuvfack. Vart kan man hitta en reservdel?
  7. Jag söker information om det så kallade Akterkapellet (eller också Camping-kapellet). En tilläggs-del till det vanliga åk-kapellet. Eventuellt var det ett tillval till Askeladden 585 en gång i tiden. Någon som t.ex. har ritningar på det? Har gjort något liknande själv? Eller rent av har ett gammalt liggande som ni vill bli av med? Även intresserad av hur tillägget för att konvertera akterdelen till solbädd ser ut om någon vet.
  8. Har varit ute igen nu flera gånger. Inga problem alls. Batteriet är i sort sett uteslutet som boven i dramat just nu. Inget som tyder på att det är dåligt. Jag lutar åt kortis eller dålig kabel/kontakt någonstans. Googlade lite på tilt-kill-switch ochså. Tydligen något som finns på vissa äldre mercury motorer. Någon som kan något om detta? Tycker dock att en kill switch inte borde döda all el utan endast typ döda motorn? Ex som dödmansgreppet gör.
  9. Ok. Tack. Går det att kontrollera huvudbrytarenpå något vi utan att köpa ny? Jag tänkte ev också att det kunde vara själva tändningslåset också. Tyckte det kändes lite svampigt. Jag fattar dock inte varför allt dör totalt och inte kommer tillbaks förrän jag dragit av/ på huvudströmbrytare igen. Inte alltid som det kom tillbaks efter en av/på heller utan jag fick ibland göra det flera gånger.... men kanske det är huvudströmbrytaren i sig som slår av? Funkar den som en jordfelsbrytare då eller? Eller är det något relä som slår och sedan blir typ stående i fel läge?
  10. Idag startade inte motorn!. En Mercury 135hk, 2 takt. Nyligen servad och aldrig haft problem. Efter lite felsökning och mekande enligt olika forumposts så gick den igång igen(ja, jag är nybörjare). Nu är problemet att jag inte vet vad av alla de åtgärder jag gjorde som fixade problemet, och om det då kan komma tillbaks? Felbeskrivning: Huvudströmbrytare på Motortilt max ner Rensade massa skräp (vass/tång) som blåst in runt motorn Tog fika i ca 45minuter Dödmansgrepp off och i med nyckel Växel neutral och lite startgas Vred på tändning - Får vanliga pipet och mätarna går igång (tankmätaren i alla fall) Vrider till mer och ger choke för att starta motor. Allting bara dör- inte ett ljud från någonting alls, vare sig motor, startmotor eller reläklick. Mätarna går i botten. Drar av tändning och försöker igen, nu är allt helt nära sten-dött. Tilt upp/ner, mätare, stereo. Tankmätaren rör sig lite-lite vid tändning men motortilt är död och stereon är död. Vid det här läget tänker jag först att batteriet måste vara urladdat. Men testar lite fram och tillbaka, tex med huvudströmbrytaren, och märker att jag "ibland" får tillbaka tillbaks ström. Tillräckligt för stereo och motortilt, men försöker jag starta så dör allt. Nåja... i med Ctek laddaren och lite lunch, bad och forumsurf. ca 3h senare står c-tek på helt klar inga problem. Mäter lite på batteriet, verkar finnas kräm, inte så gammalt batteri heller. Försöker igen... samma fel igen. Tänker nu att jag har kortslutning någonstans och misstänker då lite prylar jag själv pysslat med. Ser till att koppla ur dessa. Dock ingen skillnad. Läser forumposts om att borsta rent all kontakter på batteriet, sladdar mm... Nu tycker jag att jag fick startmotorn att dra vid ett tillfälle men sen är allt dött igen. Inte säker dock, kan ha varit önsketänkande. Ser nu till min förvåning at Tilt-mätaren står på max, hela tiden oavsett ström på/av, tändning på/av, motor uppe/nere.... Skumt.... Tar en fika till ca 15 minuter. Ruckar lite på en del sladdar igen och tiltar upp motorn för att se om något skräp sitter där samt drar i det jag tror är en tiltsensor-sladd. Tänker nu att jag "börjar om från noll" (jag är IT-konsult så att stänga windows och starta om datorn ligger nära till hands)... Tändning av... nyckel ur Tilt max upp... Hyvudström off Hyvudström on Dödmansgrepp off Neutral och lite gas Tändning på - pipet kommer Tilt ner -... nu hänger tiltmätaren plötsligt med igen.. Vrider till med choke Efter lite gnällande från startmotorn så tänder motorn (som normalt ungefär när den är kall) YES!!!!! kör tomgång i ca 10 minuter, allt verkar ok stänger av Startar igen utan choke... inga problem... första tugget på startmotorn. Kör en sväng... allt verkar hur bra som helst. Men.... Vad var det nu som var fel och hur löste det sig? Är det ens löst eller var det bara tur att den gick igång till slut?
  11. Räknade lite vajsing på amerikanska formeln tror jag. Borde varit 58% full på 120 ohm. Hur som helst, jag blev lite vettigare idag. Drog ur sladdar från givare. Mätaren visar Tom (under noll). Korskopplade sladdar. Mätaren visar Full (över full) slutsats == Amerikansk modell 240(tom)-33(full) Gjort lite mer mätningar också Full tank (superfull) -> 44 Ohm --> Mätaren visar 85% Efter 21M ekonomisk körning -> 99 Ohm --> Mätaren visar 55% (Tanken borde ha över 75% kvar ) Slutsats, Givaren är fel. Och mätaren är också fel. Nu till att hitta någonstans som säljer rätt sorts givare.
  12. Felet jag har på mätaren är att den visar lågt hela tiden, den går knappt upp till full direkt efter en jag tankat fullt och den går nästandirekt till ungefär 50% efter bar någon mil. (Se bilder) Om jag tänker rätt nu så säger givaren ca 120ohm vilket borde motsvara på skalan 0-180 där 180 är full tank. Detta borde bli ca 67% eller 2/3 full tank. Mätaren som synes står dock på ca 25-30% vilket förbryllar mig. Eller så säger givaren 120ohm på en 240-33 skala, där 33 är full. får jag till ca 42% full, (motsvarar (207-120)/207 på skalan 0 till 207)... (rätt räknat?) Dock på ca 25-30% på mätaren enligt mig och inte 42%... närmare men ändå inte. Inget av dessa scenarios passar riktigt ihop. Jag lyckas inte riktigt dra några konkreta slutsatser mer än att i båda alternativen så är mätaren mer eller mindre fel. (Alt kablaget) Och i båda visar mätaren för lite. Jag hade hoppats att slippa dra upp givaren och slaska med bensin. Jag lutar dock åt att det är scenario 1 som stämmer ovan och att det då betyder at givaren ger rätt signal men visaren visar fel. I scenario 2 så är både givaren och mätaren fel. Denna slutsats kommer utifrån at jag tycker det är mer rimligt att jag har ca 66% kvar i tanken för jag har inte kört så mycket sedan jag tankade senast. MEN denna slutsats bygger också på att jag anser att jag har en 97 liters tank i min Askeladden 585. Något jag har antagit då jag fick en ritning från Askeladden support där det stod "bensintank: 97 liter"... MEN ... ritningen var på en 2002 Askeladden 585 och jag har en -98:a. så det finns en chans att det är fel trotts allt (någon som vet säkert?). Tips på nästa felsökning jag borde göra utan att behöva slaska med bensin?
  13. .trodde amerikanerna körde 33-250ohm. Men det är ju värt att kolla upp. Hur man nu kommer på vilken standard man har. Norsk båt... så det är väl Norsk standard. 😉
  14. Söker och söker på nätet men hittar bara gamla på ebay. Verkar kanske som att Mercury har slutat sälja denna linje av mätare? Kanske man borde byta hela kittet då? Egentligen bara bränslemätaren som beter sig konstigt men det skulle kunna vara givaren också. Och så är Knop-mätaren på bilden inte särskilt noggrann. Visare lågt, typ -3 knop jämfört med GPS Annars är det mest kosmetiskt för de är ganska gamla och solblekta som synes. Några tips på vad man borde byta till. Bra pris vs kvalité. Vad är "mode" nuförtiden? Vita med krom-kant verkar poppis? Ska man kanske satsa på en GPS-knop mätare istället om man ändå ska byta? Alla tips är välkomna.... första båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy