Jump to content
Friday 05 March 2021

ErikL1

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About ErikL1

  • Rank
    Fänrik

Contact Methods

  • Website
    https://youtu.be/vhM5vetk5TU

Profile Information

  • Location
    Stuvsta

Mina båtar

  • Båtens namn
    Askeladden 585 freestyle

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Till modellen Askeladden 585 är det 2 olika kapell-delar och jag fick bara med det främre till min båt. Jag tittar nu på att ordna den bakre delen själv. men... I mitt främre kapell finns det förberett ett antal ringar insydda i tyget som verkar vara till för att fästa den bakre delen. Uppe vid taket och även snett ner på sidorna runt om. se bild. Men jag fattar inte vad det är för fästanordning som man ska ha för dessa ringar. Är det snoddar, krokar, rep? Någon med denna båt som har tillgång till båda kapellen som kan instruera mig i hur det är tänkt att fungera?
  2. Hehe... Svetsa är inte för mig "något enkelt" ... Och definitivt inget jag har liggandes hemma. Det verkar på Youtube som att det är fullt möjligt att få till men att det är svårt att vår snyggt. Misstänker att du hade bra mycket högre krav på böjen för en peke. Och säker mindre och krikigare böjar också. Min kan gott ha typ 10-20 cm radie eller något. Röret är till en förlängning till mitt kapell som jag håller på att sy. Det är dock massor med olika "detaljer" som skiljer alla dessa filmer åt. Ex huruvida man behöver värma eller inte.
  3. Hur smalt ungefär var det då? och hur tjockt gods?
  4. Hej Jag tänkte ge mig på att böja 2 st Aluminiumrör 90 grader. De är 2,5cm i diameter och 5mm gods. Ville helst göra det utan att köpa någon dyrt bock-verktyg. Jag har googlat/youtube lite olika tekniker med att fylla med sand osv. Min ide var att göra något enkelt mha min domkraft(2 ton) och den här sandtekniken tillsammans med någon form ar rigg för att hålla i röret och trycka ut böjen. Men jag skulle tro att jag behöver ha en "rundad form" som både ger böj-formen jag vill ha och samtidigt ger stöd på sidorna av röret så att det inte blir en enda punkt som får ta allt tryck. Kommer just nu inte på något enkelt att använda som man kanske har liggandes hemma. Någon som provat detta som har något bra tips kanske? det är inte så viktigt för mig att det inte blir "veckat" då röret ändå kommer gå inne i en tyg-kanal. Men jag vill i alla fall inte att det ska spricka eller bli helt platt när jag gör det. Ett annat sätt kan ju vara så klart om någon känner någon som kan göra en böj åt en för en rimlig peng?
  5. Blir nog något nytt för mig så småningom lutar det åt, men kanske kan man göra någon glad för reservdelar också. Och mysterier är till för att lösas eller hur? :-) Här kommer en bild på sladdarna.
  6. nej jag har inte de delar som sladdarna passar till, det är del av detektivarbetet. :-) Tanke 1: Hitta de delarna begagnat. Tanke 2: Sälja den delen jag har kvar till någon som behöver. Men kanske är det helt enkelt för gamla grejer så det inte är värt besväret. Det är egentligen Eko-lod/fishfinder jag saknar i båten. Plotter och hastighet har jag på annat sätt.
  7. japp, den har ett paddelhjul längst ut. men jag tycker hela enheten verkar vara för stor för att "bara" vara hastighet via detta hjul. Och sladden har en 8-pin koppling så det finns ju utrymme för lite mer än bara en signal. (har inte hittat någon märkning på sladden heller.) Ska kolla upp hummingbird, men initial googling ger så himla många resultat och så många olika varianter. Vet du mer om vilken modell av hummingbird det kan ha varit och/eller hur gammal? Min båt är från 1998 så den kan vara rätt gammal. Jag tror dock inte det är orginalmonterat så den borde vara nyare än 22 år i alla fall.
  8. Hej Vad är det för märke och funktionalitet på denna givare? Jag har Googlat och googlat men hittar ingen exakt match. Jag tänkte först att det endast var hastighet och eventuellt temperatur, men kan det vara ekolod också? Vilket märke/modell är det?
  9. ah, perfekt. Nu bara få till rätt storlek... Tackar och bockar.
  10. Jag har tappat bort en detalj på min Askeladden 585. Se bild. Vad kan det heta? Det sitter som skydd för ett dräneringshål från ett stuvfack. Vart kan man hitta en reservdel?
  11. Jag söker information om det så kallade Akterkapellet (eller också Camping-kapellet). En tilläggs-del till det vanliga åk-kapellet. Eventuellt var det ett tillval till Askeladden 585 en gång i tiden. Någon som t.ex. har ritningar på det? Har gjort något liknande själv? Eller rent av har ett gammalt liggande som ni vill bli av med? Även intresserad av hur tillägget för att konvertera akterdelen till solbädd ser ut om någon vet.
  12. Har varit ute igen nu flera gånger. Inga problem alls. Batteriet är i sort sett uteslutet som boven i dramat just nu. Inget som tyder på att det är dåligt. Jag lutar åt kortis eller dålig kabel/kontakt någonstans. Googlade lite på tilt-kill-switch ochså. Tydligen något som finns på vissa äldre mercury motorer. Någon som kan något om detta? Tycker dock att en kill switch inte borde döda all el utan endast typ döda motorn? Ex som dödmansgreppet gör.
  13. Ok. Tack. Går det att kontrollera huvudbrytarenpå något vi utan att köpa ny? Jag tänkte ev också att det kunde vara själva tändningslåset också. Tyckte det kändes lite svampigt. Jag fattar dock inte varför allt dör totalt och inte kommer tillbaks förrän jag dragit av/ på huvudströmbrytare igen. Inte alltid som det kom tillbaks efter en av/på heller utan jag fick ibland göra det flera gånger.... men kanske det är huvudströmbrytaren i sig som slår av? Funkar den som en jordfelsbrytare då eller? Eller är det något relä som slår och sedan blir typ stående i fel läge?
  14. Idag startade inte motorn!. En Mercury 135hk, 2 takt. Nyligen servad och aldrig haft problem. Efter lite felsökning och mekande enligt olika forumposts så gick den igång igen(ja, jag är nybörjare). Nu är problemet att jag inte vet vad av alla de åtgärder jag gjorde som fixade problemet, och om det då kan komma tillbaks? Felbeskrivning: Huvudströmbrytare på Motortilt max ner Rensade massa skräp (vass/tång) som blåst in runt motorn Tog fika i ca 45minuter Dödmansgrepp off och i med nyckel Växel neutral och lite startgas Vred på tändning - Får vanliga pipet och mätarna går igång (tankmätaren i alla fall) Vrider till mer och ger choke för att starta motor. Allting bara dör- inte ett ljud från någonting alls, vare sig motor, startmotor eller reläklick. Mätarna går i botten. Drar av tändning och försöker igen, nu är allt helt nära sten-dött. Tilt upp/ner, mätare, stereo. Tankmätaren rör sig lite-lite vid tändning men motortilt är död och stereon är död. Vid det här läget tänker jag först att batteriet måste vara urladdat. Men testar lite fram och tillbaka, tex med huvudströmbrytaren, och märker att jag "ibland" får tillbaka tillbaks ström. Tillräckligt för stereo och motortilt, men försöker jag starta så dör allt. Nåja... i med Ctek laddaren och lite lunch, bad och forumsurf. ca 3h senare står c-tek på helt klar inga problem. Mäter lite på batteriet, verkar finnas kräm, inte så gammalt batteri heller. Försöker igen... samma fel igen. Tänker nu att jag har kortslutning någonstans och misstänker då lite prylar jag själv pysslat med. Ser till att koppla ur dessa. Dock ingen skillnad. Läser forumposts om att borsta rent all kontakter på batteriet, sladdar mm... Nu tycker jag att jag fick startmotorn att dra vid ett tillfälle men sen är allt dött igen. Inte säker dock, kan ha varit önsketänkande. Ser nu till min förvåning at Tilt-mätaren står på max, hela tiden oavsett ström på/av, tändning på/av, motor uppe/nere.... Skumt.... Tar en fika till ca 15 minuter. Ruckar lite på en del sladdar igen och tiltar upp motorn för att se om något skräp sitter där samt drar i det jag tror är en tiltsensor-sladd. Tänker nu att jag "börjar om från noll" (jag är IT-konsult så att stänga windows och starta om datorn ligger nära till hands)... Tändning av... nyckel ur Tilt max upp... Hyvudström off Hyvudström on Dödmansgrepp off Neutral och lite gas Tändning på - pipet kommer Tilt ner -... nu hänger tiltmätaren plötsligt med igen.. Vrider till med choke Efter lite gnällande från startmotorn så tänder motorn (som normalt ungefär när den är kall) YES!!!!! kör tomgång i ca 10 minuter, allt verkar ok stänger av Startar igen utan choke... inga problem... första tugget på startmotorn. Kör en sväng... allt verkar hur bra som helst. Men.... Vad var det nu som var fel och hur löste det sig? Är det ens löst eller var det bara tur att den gick igång till slut?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy