Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rom

HR 32 mistress

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som har erfarenhet med HR 32 mistress? Hur tål båten i grov sjö? Skulle man kunna tanka att segla till Karibien med en mistress eller en monsun eller forgus är att föredra?

 

Mvh/ Romain 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev rom:

Skulle man kunna tanka att segla till Karibien med en mistress eller en monsun eller forgus är att föredra?

Mistress och Forgus (31?) vet jag egentligen inte så mycket om annat än att det är fina båtar att titta på.

Monsunen däremot vet jag klarar det mesta i väderväg naturen kan erbjuda. En mycket kompetent båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att monsunen är en bra långfärd båt men hittar inte så mycket information om mistressen. Undrar mig om det är en bra idé att satsa på mistressen för långsegling.

 

/Romain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog klarar en Mistress en karibientripp men den är väl en av de få HR av gamla stammen som framförallt ritades för att kappseglas, om jag har förstått HR-historien rätt.

Det är en typisk halvtonnare från den perioden då halvtonnare ritades med, i princip, ett enda mål. Att vinna Gotland runt.

Monsunen är väl den av de två som mest ger störst intryck av långfärdsbåt.

Forgus 31:an är ju också en dokumenterad oceankrossare.
men som sagt. Nog klarar en Mistress i gott skick en västindienresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monsun är långkölad, Mistress och Forgus är väl fenkölade? Monsunen går nog därför lite tryggare på de stora haven. Jag har i 45 år till och från seglat mycket Rasmus, som ju är väldigt lik Monsunen bara lite större och med akterruff. Det är väldigt solida och stabila båtar som absolut tål långsegling. Båtar som tål mer än dess besättningar. De är dock veka på kryssen, så där får man jobba med segelsättningen - men å andra sidan - vem kryssar över Atlanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era åsikter!

Samtidigt tänker jag inte a segla över Atlanten innan 2 år och skulle gärna vilja segla här på hemmaplan (Stockholm skärgården).  Jag vet att en långköl är trög och svår att hantera i trånga hamnar. Jag gillar verkligen HR inredningskvalitet. Där kom min idé att skaffa en mistress som verkar vara snabb och kryssar väl. Visst att det vore bättre med en monsun för långsegling men kanske inte optimalt för hemaplansemester. Undrar mig om mistressen konstruktion är beprövade som monsumen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev rom:

 Visst att det vore bättre med en monsun för långsegling men kanske inte optimalt för hemaplansemester. Undrar mig om mistressen konstruktion är beprövade som monsumen?

Hållfastheten är det nog inget fel på. Det satt balansroder i bakkant på kölen som man bör titta på. Tyvärr är jag kritisk mot mistress för långfärdssegling. Tex. så blir det svårt att få till vindroder. Förvarning av extra bränsle är nog ett måste då ordinarie tank är väldigt liten (30l tror jag). Rodret sitter högt och är litet för oceansegling. Köllängd och djup gör att båten lättare påverkas av vågor än tex Monsun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...