Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

D4 med dphdrev 

Jag har problem med att växeln fram inte går in. Så långt jag kan se så funkar allt fram till växelvajer.

Fungerar bra vid bryggan!

men när jag har kört en stund och lägger ur växeln  och sedan ska lägga in växeln  igen, så går ej växeln in.

Problemet är bara fram.

Tacksam för råd

 

Mvh Bruno 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalibrera om i EVC:n. Kan vara detta som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Bra om du kan göra en undersökning när felet inträffar.

Titta om aktuatorn rör sig med distinkta rörelser när du växlar fram och back. Titta även att vajerhöljet sitter fast ordentligt vid aktuatorn. Om den inte rör sig med fullt utslag, prova att lossa växelvajern och gör nytt försök. Om den då rör sig korrekt är problemet troligen växelvajern eller växelmekanism vid drevet.

Då har du eventuellt en Växelvajer som är gammal och kärvar eller att fästet för vajern vid drevet krånglar.

Om aktuatorn rör sig bra med vajern isatt så trimmar du upp drevet max, skruvar bort plastkåpan, och undersöker om vajerhöljet sitter väl fastsatt. Prova även i detta läge att göra växlingar och titta om det blir full effekt på mekanismen, dvs att växeln går i ordentligt. Bör kunna göras med bara tändningen påslagen.

 

Min gissning är att du har en kärvande växelvajer som bör bytas och det ger fel då och då.

Redigerad av Hamnanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en nyfiken fråga.

Kan man verkligen flytta växelvajern utan att motorn är igång?
Jag har testat flera gånger på min D4/DPH utan att det händer något, med tändningen på men inte motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anuba, är osäker på om aktuatorn är aktiv på D4/dph med bara tändningen på, det funkar på vissa EVC-varianter, tex D3/dps modeller. Dock ska du kunna flytta växelvajern med handkraft om den lossas från aktuatorn, tex vid nödväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hamnanna:

Anuba, är osäker på om aktuatorn är aktiv på D4/dph med bara tändningen på, det funkar på vissa EVC-varianter, tex D3/dps modeller. Dock ska du kunna flytta växelvajern med handkraft om den lossas från aktuatorn, tex vid nödväxling.

Det funkar säkert. Men jag undrade mest för att manualen antyder också att men kan lägga in en växel när man skall skruva av och på propellrarna. Jag lyckades dock inte. Det kanske bara fungerar man har ett mekaniskt gasreglage.

Ursäkta att jag knyckte tråden lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azaria fick du reda på felet? Jag har precis samma på mitt dph nu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick liknande fel på mitt DPH-drev förra året. Framväxeln kopplade in efter en lång fördröjning. 
Jag lämnade in drevet för att byta konan. Samtidigt packade de om hela drevet.

I år drevet har det fungerat utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vajern går för trögt kommer motorn att stänga av sig (VP gillar inte att begärd växel via reglaget inte resulterat i begärd växel i drevet inom en viss tid).

Om däremot vald växel resulterar i fullt utslag på aktuatorn (elmotorn som kör vajern) men växeln ändå inte går i kan det bero på trasig vajer.

Om växeln går ovanligt mjukt (det ska klonka!) och/eller tar lite tid på sig att gå i från att växel begärts från reglaget är det sannolikt konan som är trött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...