Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
andreaswoller

Budgetmåla segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min bror har nyligen börjat segla och vi fullkomligt stormtrivs där ute! Vi har inte några vidare erfarenheter sedan tidigare men i någon ände så måste man börja. Vi fick därför tag i en gammal Maxi 68 som vi nu, mer eller mindre, har bosatt oss ombord på inför den stundade säsongen. Skrovet är dock ganska slitet och fult på vissa ställen och är i behov utav kärlek. Vår fråga lyder därför: Hur kan vi på bästa sätt göra skrovet fint igen på en relativt låg budget? Vilken typ utav färg skall vi använda och hur bör vi bära oss åt för att uppnå bästa möjliga resultat? Samtliga tips mottages tacksamt!

Med vänliga hälsningar,
Andreas och Fredrik

 
20200519_212549.thumb.jpg.585892dd0532c2bb31fe551fc151a882.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik in i det längsta att måla om ni inte har råd att göra det ordentligt. Det ser tyvärr oftast riktigt taffligt ut. 
 

En polermaskin och rubbing gör underverk och är betydlig billigare. 
En gammal båt får ha lite patina. Men med en rejäl polering får man bort smuts och tråkiga missfärgningar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vad "relativt låg budget" innebär, så finns det goda möjligheter att måla med bra resultat.

För ett par år sen målade jag sittbrunnen i vår båt, och det blev riktigt bra. Snygg och jämn yta där underlaget var jämnt. Inte svårt alls, men jag använde en färg som är gjord för att liksom bli bra automatiskt. Fick tips om den här på forumet, indirekt.

Sittbrunnen var partiellt slipad redan, av en tidigare ägare, så mitt förarbete bestod i att sandpappra för att få fram en färskare yta och jämna ut lite småsaker. Därefter rengöring med dammsamlande duk, och sen tvätt med ett rengöringsmedel som skulle få bort eventuella fett- eller oljerester. När det hade torkat målade jag med roller och pensel på nån timme. Pettort efter nån timme. Genomhärdat efter nåt dygn eller så.

Färgen var De IJssel Double Coat. Tror det gick på ca 1500 kr med färg, tvättmedel, roller, skyddsmask och lite annat smått.

Mer info här:
https://www.de-ijssel-coatings.se/

Men första steget kan ju ändå vara att försöka polera upp det som finns. Det behöver ju ändå göras inför en målning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta skrovet kliniskt rent med gelcoat cleaner (smuts ska man i första hand tvätta bort ). Ta koncentrerad cleaner på svårare fläckar, eller fint våtslippapper om det sitter djupare. Polera båten så gott det går, vaxa. Skaffa gelcoatspackel i rätt kulör och laga skador (mycket lättare än man tror). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...