Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 Jag har precis köpt en Ryds 500 DC. Jag har en fundering kring gasreglaget. Det enda man ser av gasreglaget är spaken. Själva ”huset” är dolt bakom plastväggen.( Det kommer man inte åt annat än att såga upp plasten. ) Friläge görs genom att dra spaken utåt och sen göra spaken framåt. Det känns som att detta är en ovanlig lösning, stämmer det? Upplever att det är lite trögt att gasa, men iom att jag inte kommer åt vajern kan jag inte smörja. Vore det bäst att öppna upp och sätta dit ett utanpåliggande gasreglage och dra om gaswiren istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 22 minuter sedan skrev Kane: Motor? En Evinrude V4 90hk VRO, troligtvis från slutet 80 början 90 då båten är från 89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 21 Maj , 2020 (redigerade) Det låter som en ovanligt ogenomtänkt konstruktion. Det finns ju utanpåliggande och infällda reglage (ja och toppmonterade). De infällda brukar ju ha en täckplatta omedelbart innanför spaken, och när man demonterat spaken (ofta med en insex-låsskruv) kan man ta bort denna täckplatta för att komma åt reglaget och vajrarna. Men du har alltså ingen sådan täckplatta heller? Har du möjlighet att lägga ut en bild? Redigerad 21 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det låter som en ovanligt ogenomtänkt konstruktion. Det finns ju utanpåliggande och infällda reglage (ja och toppmonterade). De infällda brukar ju ha en täckplatta omedelbart innanför spaken, och när man demonterat spaken (ofta med en insex-låsskruv) kan man ta bort denna täckplatta för att komma åt reglaget och vajrarna. Men du har alltså ingen sådan täckplatta heller? Har du möjlighet att lägga ut en bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 21 Maj , 2020 37 minuter sedan skrev Filiphagberg: Jaha, se där! Jag har aldrig sett något liknande, men jag har ju ännu inte sett allting. Eltape, lös kabel, ihopplockade delar, illa justerade kanter på armen vid handtaget, jag vågar nog gissa på att detta är något slags hemmabygge, fela mig om jag har rätt. Det som ändå är intressant är ju utbuktningen i plasten innanför spakens axel. Så jag kanske har del om att det är ett hemmabygge, vi får väl hoppas att någon med erfarenhet av båt- och motortyp kan berätta mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 21 Maj , 2020 Det där kan väl inte vara en originallösning? Jag tycker det ser ut som att någon tagit ett utanpåliggande reglage, lossat spaken och petat in det reglaget innanför väggen. Skruvarna som man ser och även spaken tyder på att det är något hemmagjort. Lösningen på problemet är antingen ett reglage som är gjort för infällning på riktigt eller ett vanligt utanpåliggande. Men är väggen slät så att du kan skruva dit något utanpåliggande för jag tycker det ser ut som en utbuktning på bilden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 21 Maj , 2020 17 minuter sedan skrev Kalle_Anka: Det där kan väl inte vara en originallösning? Jag tycker det ser ut som att någon tagit ett utanpåliggande reglage, lossat spaken och petat in det reglaget innanför väggen. Skruvarna som man ser och även spaken tyder på att det är något hemmagjort. Lösningen på problemet är antingen ett reglage som är gjort för infällning på riktigt eller ett vanligt utanpåliggande. Men är väggen slät så att du kan skruva dit något utanpåliggande för jag tycker det ser ut som en utbuktning på bilden. Javisst, man hade ju förväntat sig att det skulle se ut ungefär så här: Vi närmare granskning av bilden kanske det inte är nu utbuktning, kanske bara en skugga som faller där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 Det är en liten utbuktning. kanske går att slipa ner den och sen montera ett utanpåliggande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 Skiten funkar, om än att det går lite trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 21 Maj , 2020 2 minuter sedan skrev Filiphagberg: Det är en liten utbuktning. kanske går att slipa ner den och sen montera ett utanpåliggande? Ja kanske det, eller montera ett utanpålggande eller infällt intill. 1 minut sedan skrev Filiphagberg: Skiten funkar, om än att det går lite trögt. Tja, så länge det fungerar är väl allting bra, försök att lista ut hur det är monterat, kan vara bra att veta det den dagen du behöver byta det. Det måste ju gå att komma åt på något vis, såvida det inte är någon utomjording med väldigt långa armar som fixat detta 🤪. Hur är ergonomin? Kan du manövrera obehindrat, på plats med handens alla fingrar och inte slå i knogarna någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 21 Maj , 2020 Det är som att de plastat in allting i efterhand (ej original). För jag undrar också hur de har kunnat koppla in allting 🧐 ergonomin är helt ok ändå 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 028 Postad 21 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Filiphagberg: Det är som att de plastat in allting i efterhand (ej original). För jag undrar också hur de har kunnat koppla in allting 🧐 ergonomin är helt ok ändå Med en jusste tigersåg kan man göra underverk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser