Maringeek94 0 Postad 1 timme sedan Min båt har en Yamaha 40 på min båt. Motorn är frisk men det går inte att få upp den i plan hur mycket jag gasar det går bara så tungt. Jag har upptäckt att motorn är lång rigg trots att båten har kort rigg. Kan det bero på det? Vad är standardlängden på lång och kort rigg och mellan vilka punkter mäter man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 269 Postad 1 timme sedan Hej Vilken Yamaha 40 hk motor har du? Det finns flera att välja mellan, ta helst ett foto av typskylten så allt går att läsa. Orsakerna till att en båt inte orkar upp i planingsfart kan vara flera och du har redan nämnt en av dessa. Motor med lång rigg på båt av sedd för kort rigg. Antiventilationsplattan på motorn skall ligga jämns med lägsta punkten på båtens botten. Se även bild nedan: Motorn skall minst sitta som på bild 8-8, i farter över 30 knop kan man montera enligt bild 8-9. Ju högre fart, desto högre montering (kräver ofta rostfri stålpropeller). Andra orsaker (utan inbördes ordning): Fel propeller med för stor stigning Gasspjället/-spjällen öppnar inte fullt vid max gaspådrag samt felaktig tändförställning vilket hör ihop med gaspådraget Motorn går inte på alla cylindrar Motorn är sliten med invändigt läckage, dålig kompression mm. Båten är för tung p.g.a. vatteninträngning i flyttankar, dubbelbotten och/eller i laminatet. Vatten kommer in i laminatet via skador på båtens botten där gelcoaten är borta och/eller fullagats med vanlig bilspackel samt övermålat med bottenfärg. Vatten kan även komma in i laminatet via dåligt tätade skruvar för ekolod och motorns fästbultar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser