skippeer 436 Postad 9 Maj , 2020 (redigerade) PROBLEM/FRÅGA Efter borttag av bottenfärgslager på blykölens undersida sitter det fläckvis kvar något svart klet som jag misstänker är original grundfärg från 2002 då båten tillverkades (VC TAR?). Försökte gnugga med diverse olika lösningsmedel som funkade så där: thinner (International/Hempel/BT), aceton Jag vill verkligen få blykölen ren så att epoxyn fäster stenhårt så jag slipper göra om detta, några tips på bra lösningsmedel på okänt svart klet under diverse färglager? ÅTGÄRDER, UTFÖRDA OCH PLANERADE I år skall jag fixa till undersidan på blykölen. Igår gick jag lös med släggor (liten och stor) för att trycka till förra årets misstag - fixat. Eftersom båten står på en vagn med stöd för kölen fixade jag punktvisa stödpunkter vid upptagningen i höstas för att komma åt maximalt av kölen men det gör I-balkar kors och tvärs så det blev en 5 timmar där jag försökte komma åt kölens undersida. Mha spackelspade, kniv och stämjärn fick jag bort löst och nästan lös färg undertill - fixat. Kunde köra med slipmaskin i fram och akterkant men resten var det bara med sandpapper och stålborste som jag kunde komma åt med visst besvär - fixat. Idag gnäller armarna.... När rengöringen är klar skall jag: lägga på ett lager med Hempel High Protect (2 komponent epoxy, lösningsmedelsfri) medans epoxyn är lös gå på med grovt sandpapper för att få maximalt fäste (tips från NM och några diskussionstrådar) vänta lite spackla gropar med Plastic Padding Marine Epoxy (som härdar fort) slipa lägga på 3 lager till med epoxy dagen därpå lägga på C ppercoat (tips från tillverkaren) Redigerad 9 Maj , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 592 Postad 9 Maj , 2020 Brukar ta bort tulpanerna under kölen med rasp, kanske värt ett försök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 011 Postad 9 Maj , 2020 7 timmar sedan skrev skippeer: PROBLEM/FRÅGA Efter borttag av bottenfärgslager på blykölens undersida sitter det fläckvis kvar något svart klet som jag misstänker är original grundfärg från 2002 då båten tillverkades (VC TAR?). Försökte gnugga med diverse olika lösningsmedel som funkade så där: thinner (International/Hempel/BT), aceton Jag vill verkligen få blykölen ren så att epoxyn fäster stenhårt så jag slipper göra om detta, några tips på bra lösningsmedel på okänt svart klet under diverse färglager? - - - - - - När rengöringen är klar skall jag: lägga på ett lager med Hempel High Protect (2 komponent epoxy, lösningsmedelsfri) medans epoxyn är lös gå på med grovt sandpapper för att få maximalt fäste (tips från NM och några diskussionstrådar) vänta lite spackla gropar med Plastic Padding Marine Epoxy (som härdar fort) slipa lägga på 3 lager till med epoxy dagen därpå lägga på C ppercoat (tips från tillverkaren) Seg svart grundbehandling låter som VC Tar som även även kallas tjärepoxy. Det enda som biter på det är nog mekanisk bearbetning (skrapa, fila, slipa...). Men varför ska du ha bort det? Blykölen är det mest tåliga materialet du kan tänka dig på båten. Det är inte mycket som biter på den förutom berggrunden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 10 Maj , 2020 14 timmar sedan skrev Lintott: Men varför ska du ha bort det? Blykölen är det mest tåliga materialet du kan tänka dig på båten. Det är inte mycket som biter på den förutom berggrunden... Exakt min tanke. Varför ens epoxybehanda en blyköl - den lär ju inte rosta liksom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 573 Postad 10 Maj , 2020 10 minuter sedan skrev Peter_K: Exakt min tanke. Varför ens epoxybehanda en blyköl - den lär ju inte rosta liksom... Man vill kanske ha en slät köl som är lätt att tvätta av och som inte sprider gift i omgivningen. Just undersidan har jag skippat tills vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 10 Maj , 2020 Just nu skrev Mackey: Man vill kanske ha en slät köl som är lätt att tvätta av och som inte sprider gift i omgivningen. Just undersidan har jag skippat tills vidare. Fast frågeställaren skall lägga på Coppercoat som slutbehandling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 573 Postad 10 Maj , 2020 44 minuter sedan skrev Peter_K: Fast frågeställaren skall lägga på Coppercoat som slutbehandling. Spontant verkar det ju då onödigt, hade glömt vad TS håller på med. För mig skulle det kännas bra att skilja anod (bly) och katod (koppar) åt med ett skikt epoxi. Som TS skriver så ska epoxi helst arbetas in i bly mha. sandpapper så kontakten mellan bly och koppar blir kanske onödigt "bra" om man gnuggar in koppar i blyet. Bara gissningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 436 Postad 10 Maj , 2020 (redigerade) Ibland skickas synpunkter/förslag som missar TS behov🙂 Eftersom planen är att styra söderut, går inte i år men förhoppningsvis nästa år, vill jag preppa för flera år med mindre mekande i okända hamnar och att fixa till kölens undersida (med slägga) är en punkt som blev högaktuell efter grundkursen då vi skulle lämna Läjet (där utprickningen förändrats i yttre hamnen och jag styrde för att underlätta intagande av fendrar inne i sjölä och hamnade lite fel mtp stenblocken på botten). Inringad prick fanns inte då vi skulle lämna Läjet och skepparen och kommendörkapten diskuterade lite granna....tvärstopp och sedan lite backningen mot gästhamnen och ny ansats att lamna hamnen utan fler stopp Tillverkaren av CC rekommenderar att lägga på 4 lager med High Protect dag 1 och sedan går det nästa dag att lägga på 4-5 lager med CC (under förutsättning att temperaturkraven kan uppfyllas vilket kan bli en showstopper den kommande veckan). Om det är VC Tar som är det okända svarta kletet på undersidan rekommenderas thinner som rengöringsmedel till VC Tar 2. Hoppas det funkar på trasa kombinerat med lite Scotchbrite för att luckra upp de klibbiga fläckarna. Redigerad 10 Maj , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 573 Postad 10 Maj , 2020 16 minuter sedan skrev skippeer: Tillverkaren av CC rekommenderar att lägga på 4 lager medHigh Protect dag 1 och sedan går det nästa dag att lägga på 4-5 lager med CC (under förutsättning att temperaturkraven kan uppfyllas vilket är en showstopper den kommande veckan). För att CC ska fungera måste man följa instruktionerna till 110 % så du är på rätt spår. Du har säkert läst om både lyckade och misslyckade resultat med CC, om inte så googla och läs mycket. Regn och temperatur är jobbiga hinder när man lägger på epoxi. Det tog oss 1½ månad (15 maj till 30 juni) när vi la på epoxi (inte CC). Håll ut!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 10 Maj , 2020 Jag är tveksam till att lägga på fyra lager High Protect på en dag. Då följer du inte tillverkarens rekommendationer och riskerar att få släpp mellan lagren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 011 Postad 10 Maj , 2020 1 timme sedan skrev skippeer: Ibland skickas synpunkter/förslag som missar TS behov🙂 Eftersom planen är att styra söderut, går inte i år men förhoppningsvis nästa år, vill jag preppa för flera år med mindre mekande i okända hamnar och att fixa till kölens undersida (med slägga) är en punkt som blev högaktuell efter grundkursen då vi skulle lämna Läjet (där utprickningen förändrats i yttre hamnen och jag styrde för att underlätta intagande av fendrar inne i sjölä och hamnade lite fel mtp stenblocken på botten). Inringad prick fanns inte då vi skulle lämna Läjet och skepparen och kommendörkapten diskuterade lite granna....tvärstopp och sedan lite backningen mot gästhamnen och ny ansats att lamna hamnen utan fler stopp Tillverkaren av CC rekommenderar att lägga på 4 lager med High Protect dag 1 och sedan går det nästa dag att lägga på 4-5 lager med CC (under förutsättning att temperaturkraven kan uppfyllas vilket kan bli en showstopper den kommande veckan). Om det är VC Tar som är det okända svarta kletet på undersidan rekommenderas thinner som rengöringsmedel till VC Tar 2. Hoppas det funkar på trasa kombinerat med lite Scotchbrite för att luckra upp de klibbiga fläckarna. Det finns ett ordspråk som säger att det finns två kategorier seglare. De som gått på grund och de som ljuger... Det är sådant som händer även den bäste. Jag tror att du kommer att få tvätta väldigt mycket om du försöker lösa upp hela lagret med VC Tar. Försök få bort så mycket som möjligt med mekanisk bearbetning först innan du tvättar det sista med thinner. Det kommer att gå åt mycket thinner o trasor för de blir snabbt kletiga. Håller med om Coppercoat på rent bly. Det vill gärna flagna av om det inte finns ett epoxylager emellan.Epoxyn får inte vara alltför härdad innan Cc.målning (annars flagar det lik f...t). Om du väntar för länge så måste du mellanslipa epoxyn, så "vått-i-vått" är nog att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 436 Postad 10 Maj , 2020 (redigerade) Jag har lyckats ta bort merparten av gammal färg mha spackelspade, kniv och stämjärn (bryta loss gammal färg). Sedan har jag använt sandpapper men det som fläckvis sitter kvar är tunn tunn svart klet vilket jag är orolig för att det skall försämra fästet för High Protect. Köpt nystan med ståltråd för att slipa med och extra förtunning/thinner för att gnugga bort de tunna fläckarna. # # # Rekommendationen från CC supporten var Hight Protect dag 1 och CC dag 2 eller Light Primer (som inte är lika temperaturkänslig) var jag tvungen att vänta på att dess lösningsmedel skulle ventileras/härdas bort innan bottenfärgen kan läggas på. Jag är medveten om High Protect rekommendationerna Övermålningsintervall, min: 8 timmar 20°C 18 timmar 10°C Övermålningsintervall, max: 5 dagar 20°C 11 dagar 10°C Kommer att följa väderprognoserna så att det går att lägga på bottenfärgen när det är minst 10°C. Imorgon kanske det blir 2 lager och 2 lager senare i veckan just med tanke på att ha en klibbig epoxy när bottenfärgen skall på dagen efter 4:de epoxylagret. På YBW läser jag följande inlägg skrivet av VDn för AMC/tillverkaren: We recommend that Coppercoat be applied when the hull and ambient temperatures are at or above 8 degrees Centigrade, though we are fully aware that many people successfully use the product below this temperature. The rate of cure is, in part, dictated by temperature and warmer conditions allow for faster curing (and consequently quicker overcoating). Although Coppercoat can be applied in cooler conditions this does slow the whole application process. Coppercoat will not cure at temperatures below 1 degree, but will cure at temperatures above this. It is common for the rate of cure to slow during the night as temperatures drop, but then speed up again during the following day. FAQ: The full cure is obtained after 5 days, in UK spring/summer conditions. Min förhoppning är att både High Protect och CC fortsätter att härda när temperaturen ökar efter en sval natt. Redigerad 10 Maj , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 10 Maj , 2020 Anledningen till att man skall följa rekommendationerna om övermålning är att du kan då problem med att underliggande skiktet inte är lika härdat som det ovanpå, eller att det nya skiktet löser det gamla. Det handlar alltså inte bara om klibbigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 011 Postad 10 Maj , 2020 49 minuter sedan skrev skippeer: Jag har lyckats ta bort merparten av gammal färg mha spackelspade, kniv och stämjärn (bryta loss gammal färg). Sedan har jag använt sandpapper men det som fläckvis sitter kvar är tunn tunn svart klet vilket jag är orolig för att det skall försämra fästet för High Protect. Köpt nystan med ståltråd för att slipa med och extra förtunning/thinner för att gnugga bort de tunna fläckarna. - - - Då är du nog på rätt väg med dina tvättplaner. Dra för säkerhets skull över en extra omgång med sandpapper efter tvättningen för att säkerställa att "uppruggningen" inte satts igen av VC-Tar-rester vid tvättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 436 Postad 21 Maj , 2020 (redigerade) Den här veckan har vädret blivit varmare så jag har kunnat lägga på 4-5 lager med High Protect och min erfarenhet är att 2 lager HP går att lägga på under en dag. När jag kollade mejlet från leverantören insåg jag att förslaget på 4 lager HP på en dag kom från säljavdelningen. Tisdag kväll ställde jag en teknisk till leverantören och onsdag morgon kom svaret (från deras vd som kan produkterna); 2 lager HP per dag kan vara möjligt dvs dag 1 och 2 för epoxy grundning dag 3 grovt sandpapper, K80, om grundfärgen är hård dvs inte kladdig nu var vädret "för bra" så det blev att slipa lite lätt och sedan avtvättning med Isopropyl. han lägga på 5-6 lager CC under kölen och på plastjobben runt/i bogpropellerröret Tack för alla tips som hjälpt mig att komma vidare 🙏 Redigerad 21 Maj , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser