Gå till innehåll
söndag 05 juli 2026
Cobran99

Johnson VRO4, 115 HK

Rekommendera Poster

Rookiehörnan i motorbåtsvärlden, köpt en Johnson/Evinrude (säljaren vet inte vilken) enligt rubriken, försöker få svar var man hittar serienummer och eventuellt tillverkningsår? 😇
Säljaren hade inte så noga koll han heller 😃!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var snabba svar, tackar så mycket !

Frågar samtidigt om var man hittar info om hydralslangeriet för gasreglage och det som hör därtill !
Har ett OMC-reglage med en 5-6 olika kablar/slangar som skall passa till ovanstående motor, båten är en Örnvik 535 HT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och följdfråga för motorn, kan man använda Hammarlack för att utvändigt måla/lacka motorn och kåpan !?
Den har bara gått i sötvatten tills nu, då den ska köras lite i Sthlms skärgård förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gas och växel är vajrar. Om du är osäker så skaffa en användar- eller verkstads-handbok för hur du installerar motorn. 

Hammarlack har fördelen att kunna målas på rost = järnoxid. Plast säkert inget problem, googla om aluminium.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar återigen för kunskapen jag får ta del av!

Förutsätter att min VRO4 är av gjutjärn , förutom kåpan, Hammarbacken it will be efter stålborste/slipruggning, kåpan d

ska ha skrovets färg så snarlikt som möjligt.

Ska googla på verkstadshandbok, när jag fått tag i tillverkningsår !

Finns väl någon känd bokhandel att börja hos på nätet !?

Skruvat.se hade bok från Haynes  för OMC, VRO hade väl premiär något visst årtal, så har jag det att börja gå efter !?

Fler frågor kommer 😆😆 allteftersom !🙏🚤

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du, den enda "moderna" gjutjärnspisen i utombordarkåpa jag känner till är Dieter Königs 900  cc power head som satt i sena svenska 70 och 55 hk. Du kan räkna med att nästan allt är Al.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

OMC VRO V4.
Hittade lilla silvriga serienummerbrickan, givetvis till 80 % oläslig!
Så, mitt nästa hopp är att få vetskap om när OMC V4 VRO-motorn lanserades i Svedala, så får jag utgå från den informationen !?
Hittar inte trots idogt letande på nätet tillfredsställande år när Evinrude/Johnson VRO V4 kom hit !

Och följdfråga, om det inte finns synliga skillnader, med dekaler också vidare, hur vet man om man skall måla Johnson eller Evinrude på helvit kåpa!??

Redigerad av Cobran99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...