sSvensson 8 Postad 1 Maj , 2020 Hej! Köpte mig en båt i höstas och propellern var inte vacker. Johnsson 40Hk 2-takt modell 90-tal. Står 11-3/4 X 17 på den som sitter på idag. Passar 12 1/2 X 13 tror ni? Har ingen aning om varvtal då det saknas varvtalsräknare. Båten är en Crescent HT båt -78 runt 4,5-4,7m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 493 Postad 1 Maj , 2020 (redigerade) Den kommer att höja maxvarvet med ca 1000 varv, så om den gamla var rätt så funkar den inte. Men, jag tycker 17" stigning låter mycket. Vet du utväxlingen och maxvarv för motorn, toppfart och varvtal vid maxfart? https://www.discoverboating.com/resources/propeller-pitch Redigerad 1 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 2 Maj , 2020 Hittar inte utväxlingen på motorn. Har serienummer och produktnummer men finner inget när jag söker på dessa. Körde väldigt lite i höstas och jag saknar varvtalsräknare och knopmätare. Förra ägaren trodde runt 20-25knop. Är en Ryds Tumlare och inte en Crescent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 493 Postad 2 Maj , 2020 Utväxlingen är antagligen 2.42:1 men lite osäker på detta. Då du inte har ordentlig koll på någon av de parametrar som styr propellervalet är det inte meningsfullt att ens försöka räkna på lämplig stigning, men om utväxlingen ovan stämmer är nog inte 17" helt fel. Jag rekommenderar dig att laddar ner någon av de gratisappar som möjliggör att använda din smartphone för att logga fart och distans. Den mäter med GPS, så det blir mycket exakt. Det finns också appar för att mäta varvtal med hjälp av ljudet. De lär inte funka helt tillförlitligt men bättre än inget. Med info om toppfart och varvtal vid toppfart skulle jag rekommendera dig att kontakta t.ex. Propellertrim i Sth och fråga vad de tycker skulle vara en lämplig stigning på ditt ekipage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 2 Maj , 2020 Om du "handsnurrar" motorn och kollar hur många varv du behöver snurra för att propellern skall snurra ett varv så vet du utväxlingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser