Gå till innehåll
söndag 04 maj 2025
wahlis

Fett till packbox

Rekommendera Poster

Hej,

funderar på om detta fett fungerar till packbox för propelleraxeln?
MARINFETT 400G

Art. 30-549

/Wahlis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om detta fett som jag nämnt ovan funkar till propelleraxeln, anledning till min fråga är att jag har en tub av detta liggande i båten och det vore bra att veta vad man kan använda den till.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packboxar är inte så kräsna på kvaliteten. Axeln snurrar dessutom rätt långsamt så det är inte slitaget som är problemet utan enbart tätheten o det fixar de flesta fetter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet man ju inte vad det är för typ av propelleraxel vi pratar om men om det är ett inombordar system så finns väl en anledning till att det säljs Propelleraxelfett som är betydligt fastare i konsistensen.

Det skall väl inte blanda sig med vattnet och försvinna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver BT: 

Mineraloljebaserat smörjfett med utmärkt vidhäftning. Vattenresistent, rostskyddande och mekaniskt stabilt. Anpassat för långa smörjintervall, höga temperaturer och oregelbunden belastning i marin miljö, till exempel i vattenpumpar och propelleraxlar. NLGI: 2. Blyfritt.

Ypperligt för smörjning av propellerhylsor, ankarvinschar, styrsystem m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kommer en följdfråga på detta, det sitter en liten rund behållare uppe på packboxen som man vrider på för att trycka in mer fett i den. Hur öppnar man denna för att fylla på mer fett? Lyfter man bara på locket eller gör man på något annat sätt, vill inte brukar våld på den.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...