Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
emtor

Prisnivå segelbåtar

Rekommendera Poster

Det går ju att bygga ställningar för att fälla masterna på medelstora båtar, utan kran, men kräver fler personer och god kontroll. Risk för skador om nåt går snett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda sig av en ”tripod”. Med bommen och storskotet som lyftsling och med två trästolpar löser man det även med något större mast än till den här lilla Albin 57:an. Principen blir det samma. Bommen placerar man med skotet uppåt med nederdelen fäst vid en knape på fördäcket. Trästolparna fäster man antingen vid sidovantfästen eller på rufftaket vid nåt grabbräcke. I toppen surrar man bägge stolparna mot bommen. Med skotet som talja lyfter man masten i bakkant/toppen och med någon som stabiliserar mastfoten på rätt plats.

5579FE51-95E5-47FB-AE3E-5F850D6564BA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dava:

Även min tanke. Men 65 000 är inte billigt för en Albin 78. 

 

Det är få båtar i denna storlek som har genomgående mast. Däremot måste du ha kran till i princip alla båtar som inte har en fällanordning. Undantag för riktigt små båtar som stortriss och pop 16.

 

Båtar i norr verkar vara dyrare än i söder. Så kanske fundera på en långsegling ändå?

Håller med, verkar lite dyr, finns mycket billigare båtar i St.holm/G.borg, men att frakta en nästan 10 meter båt upp till Kalix är heller inte billigt. Har inte kollat ennu, men ser för mig priser på 20-30.000 som inte osannolikt. Så . . . en 30.000 båt i G.borg + frakt = båten i Luleå.
-Långsegling kommer inte på tal den här sommaren. Jag flyttar permanent från Norra Norge till Kalix i juni månad och det finns inte tid att fixa till min planerade smedja/kniv-värkstad samt att segla hela Sveriges ostkust. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 65.000 är ju vad säljaren vill ha, inte vad båten kostar. 🙂 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast 65.000 är ju vad säljaren vill ha, inte vad båten kostar. 🙂 

Det finns billigare båtar blant annat denna:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/albin_78/89321267
21.500 är inte så illa, men den skal fraktas G.borg -Kalix.
Altså . . . 21.500

+ båtfrakt (1000/t) x 30 timmar= 30.000

+ hotell och bensin = 6.000

Summa= 51.500.


OK,-jag har inte varit i kontakt med något fraktfirma i Sverige, men ett  firma som fraktar båtar i Norge vill ha 1000 kr./t (utan moms).
Summa summarum: -Oavsett  hur billig båten är 100 till 150 mil ifrån Kalix så blir endå dyrt.
Att segla båten hem själv är vel OK om man nu absolut vill och tycker om att spendera hela sommaren. -Inget alternativ för mig just nu.
Jag har hittat en båt i Piteå (22.000) men den har utombordsmotor. -För mig är motorer nästan något religöst, och utombordsmotorer är som att svära i kyrkan. Jag borde kanske konvertera?
Jag får ha tålamod och se hur lenge Albin Cirrus'en är till salu och hoppas på att säljaren går trött på att vänta. Om jag har tur så går han med på ett lägre pris fram mot sommaren, eller så dyker det upp en annan bra båt inte så långt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var att bara för att säljaren tycker att hen borde få 65.000 kr för båten, betyder inte att hen får det - man måste hitta någon som är beredd att betala för det.
Det är ju fritt att erbjuda t ex 40.000 kr, vilket kanske är mer rimligt idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad jag menade var att bara för att säljaren tycker att hen borde få 65.000 kr för båten, betyder inte att hen får det - man måste hitta någon som är beredd att betala för det.
Det är ju fritt att erbjuda t ex 40.000 kr, vilket kanske är mer rimligt idag. 

Precis.
Därför så tänker jag att vänta lite med att kontakta säljaren.
1) Jag vill inte framstå som en kissnödig köpare.
2) Jag hoppas på att säljaren med tiden blir orolig över att ingen vill köpa båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte ny båt förra året, det försegicks av studier av olika annonssiter och båtmäklares annonser redan året innan, sedan har jag av lite nyfikenhet följt priser och annonser under vintern och lite denna vår. 

 

Jag blir lite konfunderad när samma båt, samma ägare har sin båt ute på annons för samma pris dom senaste 3 åren (400 000 över mot vad marknaden betalar för motsvarande båt). Utan att det är en båt med utrustning som sticker ut nämnvärt mot andra. 

 

Är man egentligen inte intresserad av att sälja, eller säljer man Om man får bra betalt - för att ha en bra grund till kommande båt? 


Jag tror det senare, man säljer bara om man får bra betalt.
Kan ju vara så som Albinägaren annonserar för 65000 kr kanske tänker. Eller att vi har haft denna flera år och lagt ut xx kr och vill ha tillbaka dessa pengar, inte vill inse att marknaden förändras. 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev RikardE:

Vi köpte ny båt förra året, det försegicks av studier av olika annonssiter och båtmäklares annonser redan året innan, sedan har jag av lite nyfikenhet följt priser och annonser under vintern och lite denna vår. 

 

Jag blir lite konfunderad när samma båt, samma ägare har sin båt ute på annons för samma pris dom senaste 3 åren (400 000 över mot vad marknaden betalar för motsvarande båt). Utan att det är en båt med utrustning som sticker ut nämnvärt mot andra. 

 

Är man egentligen inte intresserad av att sälja, eller säljer man Om man får bra betalt - för att ha en bra grund till kommande båt? 


Jag tror det senare, man säljer bara om man får bra betalt.
Kan ju vara så som Albinägaren annonserar för 65000 kr kanske tänker. Eller att vi har haft denna flera år och lagt ut xx kr och vill ha tillbaka dessa pengar, inte vill inse att marknaden förändras. 
 

Min uppfattning är att det är ganska vanligt, speciellt bland större båtar att man lägger ut annonser med ett kraftigt överpris och är beredd att sälja om någon betalar det begärda priset..

Här i Spanien (Marbella) är detta ganska vanligt med hus också. Man lägger ut sitt hus till ett kraftigt överpris och som en kompis sa, hoppas på "a blind man with a bag of money":)

 

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljare tänker inte alltid logisk.
En kompis är antikvitetshandlare och när han köper saker så försöker han förklara till den som säljer att han inte betalar affektionsvärde, men att han är beroende av att sälja vidare med lite profit.
Samma med båtar. Säljaren kann inte förvänta sig att få tilbaka samma belopp som han/hon betalade själv.
Jag skall bida min tid, vänta ett bra tag och så erbjuda ett lägre belopp, men inte så lågt att det uppfattas som et skambud.


För att få en bild utav marknaden skall jag kolla på blocket hur länge båtar ligger ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...