Jump to content
Friday 10 April 2020
Thoen

Extra jordkabel till anod

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på att titta över elsystemet på båten. Hittar en massa kablar som jag inte riktigt vet om de behövs. Mycket går att plocka bort. men ibland blir jag osäker. Motorn en Yanmar diesel är ansluten till minus polen på batteriet med en 50 mm2 kabel. Så hittar jag en till jordkabel från samma samma minuspol som är ansluten till offeranoden på motorn. Varför finns den där? Jag vågar inte röra den efter som jag läst mycket om mystiska krypströmmar och annat som kan skapa korrosion.

 

Den gör ingen skada där den sitter, bara lite nyfiken.

 

Hälsningar Thomas E 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Offeranoden på motorn" - var sitter den, eller vilken anod är det du menar ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, IngemarE said:

"Offeranoden på motorn" - var sitter den, eller vilken anod är det du menar ?

Jag är inte vid båten nu och har inte instruktionsboken hemma men om jag kommer ihåg rätt så sitter det två zink anoder på motorn. Den jag frågar om sitter högt uppe bak på motorn och är ansluten till - på batteriet, undrar varför den anslutningen behövs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för motor ?

Offeranoderna som sitter på motorn brukar oftast gå in i kylsystemet, och det du ser är en "plugg" med zink inuti/längst in. Har nog aldrig sett en sådan med kabelanslutning för jord, och sitter de i blocket finns ju ingen som helst anledning. Om inte kyldelen den sitter skruvad i är i plast, förstås....

 

Det är inte så att någon tidigare ägare behövt jorda någonting annat och då anslutit till motorblocket här, en kabel som sedan "blivit över" och kopplats till batteriminus då den ju gick till blocket....

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, IngemarE said:

Vad är det för motor ?

Offeranoderna som sitter på motorn brukar oftast gå in i kylsystemet, och det du ser är en "plugg" med zink inuti/längst in. Har nog aldrig sett en sådan med kabelanslutning för jord, och sitter de i blocket finns ju ingen som helst anledning. Om inte kyldelen den sitter skruvad i är i plast, förstås....

 

Det är inte så att någon tidigare ägare behövt jorda någonting annat och då anslutit till motorblocket här, en kabel som sedan "blivit över" och kopplats till batteriminus då den ju gick till blocket....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske är som du säger. I så fall blir jag bara glad, en kabel mindre i myrstacken av kablar. Jag gör allt för att försöka få lite ordning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter offeranoderna på motorn? Ska de inte sitta under vattenytan för att kunna "offras"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jo, men. 

 

Helt riktigt, mycket bra påpekande. 

 

Och i en motor finns det olja, luft, gaser och även vatten. 

Vatten ibland, dock inte alltid blandad med kylvätska. 

 

Vattnets uppgift är att kyla motorn. För att i vart fall hämma rostangrepp mm inuti motorn så 

placeras en eller flera offeranoder i vattnet/kylvätskan. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 minuter sedan skrev Baxlaget:

Färskvattenkyld alltså?

Placeras i första hand i sjövattendelen och, om den är färskvattenkyld, i sjövattendelen av värmeväxlare o.s.v. givetvis 😀

 

Länk, dock utan att veta vad TS har för motor:

https://forums.sailboatowners.com/attachments/2gm-anode-1-jpg.147884/

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev IngemarE:

sjövattendelen

Ja, naturligtvis! Skrev fel.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några som frågar. Motorn är en Yanmar 2qm 20. Vet fortfarande inte om jag kan plocka bort den extra jordkabeln.

Kanske bäst att låta den sitta kvar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
24 minuter sedan skrev Thoen:

Några som frågar. Motorn är en Yanmar 2qm 20. Vet fortfarande inte om jag kan plocka bort den extra jordkabeln.

Kanske bäst att låta den sitta kvar. 

En offeranod som är inskruvad i motorn (spelar ingen roll om det är i färskvattendelen eller sjövattendelen) är jordad i motorblocket så extra jordningskabel ska inte behövas.

 

På förra Yanmarn (2GM20 tror jag att den hette) jag hade satt det en offeranod inskruvad, den hade ingen jordningskabel. Jag skruvade ur o tittade på anoden ett par gånger men den verkade inte förbrukas. På nuvarande Yanmar har jag inte ens letat efter offeranod... (förutom på drevet där jag håller koll på zinkförbrukningen).

Edited by Lintott
Motortyp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En liten historia. 

 

För dryga 40 år sedan, fanns biltillbehör med fabriksnamnet Zinkadus. 

 

Zinkadus var tillverkad av zink utformat som ett kylelement med kylribbor till t ex effekttransistorer. 

Storlek 5 x 5 x 2 cm. 

En flätad kabel med ringfäste för skruv i änden. 

 

Man bultade fast en sådan i  bl a varje hjulhus. Och säkerställde god elektrisk kontakt mot balk eller chassie med den flätade kabeln. 

 

Zinket fungerade som offeranod och minskade rostangrepp till den milda grad att Zinkadus blev uppköpt av biltillverkare. Bilar skulle rosta! 

Skröna eller inte... Zinkadus försvann från marknaden. 

 

En lärare jag hade på den tiden klippte till små zinkplåtar som placerades lite överallt...

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skröna.

Även det att de köptes upp av biltillverkare för att bilar skulle rosta är påhitt.

 

För att utgöra ett galvaniskt element måste man också ha något som kopplar potentialen mellan det som skall skyddas och skyddet även utanför metallen för att sluta kretsen. I båtens fall är det vattnet runtom.

Tänk själv - om du sätter en zinkanod på en järnstång och lägger den ute i naturen kommer ju inte stången sluta rosta för det - mer än precis där zinkanoden sitter.

 

Lika bra funktion som tabletten "Metaloy" du skulle stoppa i bensintanken, som sedan uppgavs avge metall som både smorde ventilerna, gav lägre friktion i motorn och återuppbyggde alla möjliga slitage. Köpte en begagnad tank till en bil en gång som hade något som låg och skramlade inuti. Det var ett par Metaloy-tabletter....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev IngemarE:

För att utgöra ett galvaniskt element måste man också ha något som kopplar potentialen mellan det som skall skyddas och skyddet även utanför metallen för att sluta kretsen. I båtens fall är det vattnet runtom.

Någon som förstår! Bra!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy