Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
moggep

Vilken olja till TD50?

Recommended Posts

Posted (edited)
50 minuter sedan skrev Lodka:

Vad har det används för olja i din motor tidigare om man får vara nyfiken?

 

Köpte båten i år via mäklare så har ej haft kontakt med säljaren. I serviceboken står det ej specifikt vilken olja dom pytsat i tidigare. 

Men i manualen från 1996 står det 15w40 

Men fick i annan tråd  info om att rak 30 alt 40 skall användas  den  infon va daterad 2017.

Agrol var jag också i kontakt med som rekommenderade " rak" olja efter  lite research. 

Tror det hade något med spridarna att göra på dessa motorerna (MUI) 

Läs gärna tråden " biltema motorolja" om du inte gjort det. Där står det lite mer sida 2 tror jag det var. 

 

 

Edited by tugge

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev tugge:

Köpte båten i år via mäklare så har ej haft kontakt med säljaren. I serviceboken står det ej specifikt vilken olja dom pytsat i tidigare. 

Men i manualen från 1996 står det 15w40 

Men fick i annan tråd  info om att rak 30 alt 40 skall användas  den  infon va daterad 2017.

Agrol var jag också i kontakt med som rekommenderade " rak" olja efter  lite research. 

Tror det hade något med spridarna att göra på dessa motorerna (MUI) 

Läs gärna tråden " biltema motorolja" om du inte gjort det. Där står det lite mer sida 2 tror jag det var. 

 

 

Jo jag läste den tråden, och helt klart är det ett servicemeddelande med rekommendationen SAE30 utgivet för din motor,  så det stämmer. 

Svårt att se varför spridarna skulle påverkas av oljekvaliten, men omöjligt är det då inte.

CAT killen jag pratade med har tillgång till icke offentliga interna servicebulletiner, och han själv har jobbat med CAT mycket länge. Det skulle enligt honom vara så att återcirkulationen av vevhusventilationen skapade problem med intercoolern och att det blev beläggningar på turbons turbinvingar vilket resulterade i turbon tappade fart med tiden och motorn fick för lite luft, vilket gav svartrykande motorer som i sin tur resulterade i att turbon mm sotade igen ännu mer. 

Togs återcirkulationen bort och ventilationen fick vara öppen som i gamla tider så fanns inget problem. I vissa fall monterades ett filter på ventilationen för att komma till rätta med problemen. De var ju tvungna att kunna använda multigradeoljor i kyliga klimat.

Men tydligen en känslig motorkonstruktion den där, och ytterligare någon modell av CAT.

Idag finns ju en kvalité på 15W/40 som är oerhört stabil, och som särskilt är framtagen för hypermoderna dieslar med senaste miljökraven och avgasreningar, den ska omöjligen kunna ge den typen av problem. Den heter 15W/40 E9 och är godkänd av CAT. 

Skulle tro att deras rekommendation om SAE30 är för säkerhets skull faktiskt, men har full förståelse för att man vill följa det. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Lodka:

Men när du skriver att backslaget delar olja med motorn,  det är väl inte möjligt på en TD50? 

Det måste jag kolla upp. Förra ägaren sa att det var så, och jag litade på honom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev moggep:

Det måste jag kolla upp. Förra ägaren sa att det var så, och jag litade på honom.

Låter konstigt bara då TD50 motorn har en bakre vevaxeltätning innanför svänghjulet.  Om motor och backslag delar olja måste ju tätningen tagits bort, svänghjulet bada i olja och startmotorn bytts till en oljetätad variant. Låter som en mycket omständig konvertering på en fd tröskmotor. Du tror inte förra ägaren menade att motor och backslag hade samma olja = samma oljekvalite använts av honom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kan jag inte hålla mig längre, En Td 50 har def inte suttit i en skördetröska, Volvos största tröska i början på 70 talet hette BM 900 och var bestyckad med en 4 cyl motor. Däremot så kom en traktor på 60 talet som hette Bm 800 i den satt en D50 dvs utan turbo. Senare modeller av 800an hette 810 2wd och 814 4wd dessa fick den motor du har en Td 50. Motorn satt också i skogsmaskinen Bm 868 samt lastmaskin 840 även kallad parka. Motorn ska ha en 15/40 exempelvis megatruck eller annat fabrikat. Td 50 fanns också som en lastbilsverision.  Motorn vidareutvecklades sedan till att heta Td 60-61-63 motorer vi känner till idag.

 

Att Tugges cat ska ha rak 30 olja beror på återföringen av vevhusventilation genom turbo / aftercoolersystemet. Man är helt enkelt orolig för att polymerarna ska kladda på turbovingar och sätta ner effekten. Man bygger inte en sådan återföring, detta är nog cat helt ensamma om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev kossor:

Nu kan jag inte hålla mig längre, En Td 50 har def inte suttit i en skördetröska, Volvos största tröska i början på 70 talet hette BM 900 och var bestyckad med en 4 cyl motor. Däremot så kom en traktor på 60 talet som hette Bm 800 i den satt en D50 dvs utan turbo. Senare modeller av 800an hette 810 2wd och 814 4wd dessa fick den motor du har en Td 50. Motorn satt också i skogsmaskinen Bm 868 samt lastmaskin 840 även kallad parka. Motorn ska ha en 15/40 exempelvis megatruck eller annat fabrikat. Td 50 fanns också som en lastbilsverision.  Motorn vidareutvecklades sedan till att heta Td 60-61-63 motorer vi känner till idag.

 

Att Tugges cat ska ha rak 30 olja beror på återföringen av vevhusventilation genom turbo / aftercoolersystemet. Man är helt enkelt orolig för att polymerarna ska kladda på turbovingar och sätta ner effekten. Man bygger inte en sådan återföring, detta är nog cat helt ensamma om.

Nu jobbar jag sällan med tröskor, men dessa motorer satt inte enbart i Volvos konstruktioner. Jag har stött på dom i alla möjliga sammanhang. Föregångaren D/TD47 satt i någon tröskmodell, jag har själv fått levererat någon sådan motor direkt från en skrotad tröska som skulle få nytt användningsområde. Vill nog minnas att jag hört även D/TD 50 motorer tas ur tröskor till bla båtkonvertering, men helt säker är jag inte. Dessutom är TS motors ursprung säkert av minimal betydelse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer en liten uppdatering. 😊

Fick bekräftat från supporten på Agrol att TD50 ska ha en 15W-40 olja, han rekommenderade deras MegaTruck 15w-40. Köpte en 20l dunk på Granngården och gjorde oljebyte idag. 

Kollade även upp backslaget, och mycket riktigt, som ni påpekade, så delar det INTE olja med motorn. Nu blir man ju lite fundersam när det gjordes senast, eftersom förra ägaren sa att han inte bytte oljan till backslaget separat. 

Det sitter ett Hurth HBW 400 backslag i båten, och vad jag lyckats googla fram så ska det vara ATF olja i det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev moggep:

Här kommer en liten uppdatering. 😊

Fick bekräftat från supporten på Agrol att TD50 ska ha en 15W-40 olja, han rekommenderade deras MegaTruck 15w-40. Köpte en 20l dunk på Granngården och gjorde oljebyte idag. 

Kollade även upp backslaget, och mycket riktigt, som ni påpekade, så delar det INTE olja med motorn. Nu blir man ju lite fundersam när det gjordes senast, eftersom förra ägaren sa att han inte bytte oljan till backslaget separat. 

Det sitter ett Hurth HBW 400 backslag i båten, och vad jag lyckats googla fram så ska det vara ATF olja i det. 

Kan kanske vara idé att byta oljan i backslaget en extra gång under nästa säsong om oljan du tömmer är svartaktig. Försök även att utröna om det är ATF du tömmer ur på viskositeten så det inte är motorolja det har blivit påfyllt med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lodka:

Kan kanske vara idé att byta oljan i backslaget en extra gång under nästa säsong om oljan du tömmer är svartaktig. Försök även att utröna om det är ATF du tömmer ur på viskositeten så det inte är motorolja det har blivit påfyllt med. 

Vad skulle kunna hända om det är fel olja? Kan det vara förklaringen till att det är en viss fördröjning innan det "tar" när jag lägger i växeln? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev moggep:

Vad skulle kunna hända om det är fel olja? Kan det vara förklaringen till att det är en viss fördröjning innan det "tar" när jag lägger i växeln? 

Det kan det mycket väl vara, och det brukar sluta med att det blir hart när omöjligt att få ett friläge. De är rätt känsliga för rätt olja de där Hurth.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy