Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
moggep

Vilken olja till TD50?

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en Volvo TD50 motor i båten. Den kommer ursprungligen från en skördetröska och är marinkonverterad av nån tidigare ägare.

 

Vilken olja rekommenderar ni till denna motor? Det enda jag hittat är en handbok från en lastbil Volvo F85 som hade likadan motor. Enligt den rekommenderas antingen en "rak" 30 olja, alt en 20w-30. Motor och backslag delar på samma olja.

Skulle det funka lika bra med en 10w-30 olja till den? Typ den här: https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-kombi-classic-10-w-30-20-l/p/1149844

 

 

 

 

td50-olja.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bör köra med 15W/40 mineralolja i den motorn i en båt, köp på närmaste Swedolbutik eller Lantmännen tex. 10W/30 blir onödigt tunnt, och en rak olja är mycket gammaldags.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min båt rekomenderades av tillverkaren en 15w40 men på senare år har  dom ändrat och rekommenderar en rak 30 olja. Så skulle inte säga gammaldags. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev tugge:

I min båt rekomenderades av tillverkaren en 15w40 men på senare år har  dom ändrat och rekommenderar en rak 30 olja. Så skulle inte säga gammaldags. 

Är nog en rätt gammaldags olja, underligt att dom rekommenderar den? Normalt brukar raka oljor idag användas i stationära motorer i tex reservkraftverk som står i jämna temperaturer.  Även i vissa transmissioner och givetvis i veteranfordon, annars brukar inte jag iaf stöta på den idag särskilt ofta. Men givetvis ska man följa tillverkarens rekommendation 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev moggep:

Hej,

 

Jag har en Volvo TD50 motor i båten. Den kommer ursprungligen från en skördetröska och är marinkonverterad av nån tidigare ägare.

 

Vilken olja rekommenderar ni till denna motor? Det enda jag hittat är en handbok från en lastbil Volvo F85 som hade likadan motor. Enligt den rekommenderas antingen en "rak" 30 olja, alt en 20w-30. Motor och backslag delar på samma olja.

Skulle det funka lika bra med en 10w-30 olja till den? Typ den här: https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-kombi-classic-10-w-30-20-l/p/1149844

 

 

 

 

td50-olja.JPG

Vad jag förstår skall motorn som heter D50B ha 20w30

Den som heter TD50B skall ha en rak 30

Jag skulle använda mig av den raka oljan 

Misstänker att "T;et" står för turbo. 

Och förmodligen vill turbon inte ha en multiolja då. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla igenom denna tråd. 

Sida 2tror jag det pratades om detta. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev tugge:

Kolla igenom denna tråd. 

Sida 2tror jag det pratades om detta. 

 

Tack för tipset om den tråden, det stod mycket matnyttigt i den. Undrar hur jag har kunnat missa den, den är ju rätt så färsk. 

Hursomhelst så verkar ju en rak 30 olja vara rätt för min motor. Läser man även beskrivningen på den här oljan 

https://www.granngarden.se/motorolja-agrol-sae-30-20-l/p/1149861

så verkar ju den passa ypperligt iom att backslaget och motorn delar på samma olja. Vidare så kör jag aldrig båten när det är minusgrader så det är ju ingen risk att oljan blir för trög. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev moggep:

Tack för tipset om den tråden, det stod mycket matnyttigt i den. Undrar hur jag har kunnat missa den, den är ju rätt så färsk. 

 

Vi är många som missar att det finns ett antal trådar som besvarar många, kanske till och med de flesta, av våra funderingar. Been there, done that.

 

Men det är väl egentligen bra att vi missar dem, för då blir det ju nya trådar och på så sätt får ju poängjägarna ännu fler poäng. Och Maringuiden kan visa på ett levande forum med många inlägg och på så sätt få fler annonsörer. Och vi får fler och fler annonser på fler och fler ställen på MG om damunderkläder som passar bättre i Karibien.

 

Alla nöjda och glada...😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vi är många som missar att det finns ett antal trådar som besvarar många, kanske till och med de flesta, av våra funderingar. Been there, done that.

 

Men det är väl egentligen bra att vi missar dem, för då blir det ju nya trådar och på så sätt får ju poängjägarna ännu fler poäng. Och Maringuiden kan visa på ett levande forum med många inlägg och på så sätt få fler annonsörer. Och vi får fler och fler annonser på fler och fler ställen på MG om damunderkläder som passar bättre i Karibien.

 

Alla nöjda och glada...😄

Det ligger nog en hel del i det du säger, även om vissa kan bli irriterade över att man ställer en redan ställd fråga. Men jag ser det som du, win-win. :)

 

Men annonserna? Jag ser mest båtrelaterade annonser här. Lånar frugan din dator och eller telefon och surfar med? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev moggep:

Lånar frugan din dator och eller telefon och surfar med?

 

Jajamen, och drömmer sig bort...😉

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Kajja:

Du skall ha denna som någon nämnde tidigare.

Olja 840.jpg

Varför det? Brukar va bra att motivera sitt inlägg när manualen säger annat.. 

 

Hur varmt skall det vara för att en 10w30 ska trivas 

Ofta körs båtar på sommaren och det är nog inte ovanligt att tempen i motorutrymmet blir betydlig mer än utetempen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrejösses blir det så varm ??Skulle nog inte åka ut med den båten .Tror nog min LM 840 går varmare när den går på sommaren och får jobba timme efter timme och konstigt att inte den går varm.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det finns ingen anledning att använda en "gammaldags" SAE 30 idag. Enda orsaken till att det specas för gamla maskiner som är att det inte fanns bättre oljor då instruktionsboken skrevs.
Nackdelen med en ren SAE 30 är att viskositeten ändras mycket mer med temperaturen än för t ex 10W-30 eller 10W-40.
Den gammaldags oljan, "rak olja" som somliga uttrycker sig, blir mycket mer trögflytande i kyla och blaskig i värme än vad en multigradeolja blir.
En 10W-30 har t ex samma viskositet som SAE 30 vid ungefär +40 grader, och vid 0 grader har den samma viskositet som SAE10. Men 10W-30 håller sig någotsånär trögflytande även vid högre temperaturer, så om en motor har svårt att hålla oljetrycket med SAE 30 då den är genomvarm och oljetempen uppe på kanske 80-100 grader, så finns det chans att det fungerar mycket bättre med 10W-30 eller 10W-40. Och då får man på köpet att den modernare oljan inte blir så seg i kyla, vilket underlättar kallstarter och minskar risken för att någonting havererar i samband med kallstart.
En annan fördel med moderna oljor med bra API-klassning (SG-CD eller vad det nu kan stå) är att de har mycket bättre sotlösande egenskaper än äldre oljor, de bidrar till att hålla maskineriet rent och att se till att sot och annan smuts slår sig ner i oljefiltret där den hör hemma.

Nu kanske inte folk använder sina båtar på då det är kallt ute som ex jag gör men naturligtvis blir oljan trög när det blir minusgrader ute.

 

Edited by Kajja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns tydligen vissa motorer som kräver en singlegrade olja, och har tillverkaren i modern tid ändrat sin specifikation till det så bör det givetvis följas.

Annars hör nog den raka singlegradeoljan mer hemma i vissa transmissioner och veterankretsar. 

Jag jobbar yrkesmässigt med tunga dieslar i alla möjliga applikationer,  och där använder jag nästan uteslutande 10W/30 och 15W/40 multigradeoljor. Det är enbart i ett elbolags reservkraftverk av megamått som jag haft anledning att använda rak olja i motorer, och till riktigt gamla veteranbilar. I båtdieselsammanhang är det 15W/40 uteslutande,  och såvitt jag har information så är det den oljan Volvo Penta rekommenderar i alla sina marinmotorer idag. Finns absolut ingen anledning att hälla en rak 30 olja i en TD50 motor. Specifikationerna till motorer utgivna 30-40-50 år sedan får man ta med en nypa salt, det har hänt otroligt mycket med smörjmedel sedan dess. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2019-10-07 vid 16:20 skrev Lodka:

 

 

4 timmar sedan skrev Kajja:

 

Förvirringen är total, men jag köper argumentet med multigrade vs rak olja. Dessutom är den billigare och enklare att få tag på. 😀

 

 

Edited by moggep

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev moggep:

 

Förvirringen är total, men jag köper argumentet med multigrade vs rak olja. Dessutom är den billigare och enklare att få tag på. 😀

 

 

Rak olja var vad man hade att välja på "förr i tiden". Idag har du verkligen inget mervärde att hälla den i en TD50 motor jämfört med multigradeolja. Mig veterligen finns det ingen lantbrukare som idag skulle komma på tanken att köra med rak olja i sina äldre Volvo Bm traktorer och maskiner, och där får många gånger motorerna jobba mycket tuffare än i en båt. 

Välj du en 15W40 olja till din båtmotor så mår den utmärkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Kajja:

 

Jag ger upp 

Men jag skulle använda föreskriven olja. 

Vad jag förstår så kan det finnas tillsatser, eller tillsatser som  saknas, som kan vara viktigt  eller skadligt för  motorn.

 

Tex Som bly i bensinen på en gammal bil. 

Man använde då en tillsats när all bensin blev blyfri. 

Sen kör jag ju inte min båt i - grader.  Som Kajja.

Men  det gör väl inte 99,9%  av några fritidsskeppRe. 

 

 En båt lever ett tungt Liv i ständig uppförsbacke i en varm fuktig  miljö 

Traktorn körs förmodligen även på vintern så dålig jämförelse. 

 

Jag skulle kolla med någon  som vet istället för "Proffs" på MG. 

För en månad sen tänkte jag köra 15w40 i min båt. Det skulle jag aldrig göra idag.  Då jag vet bättre nu. 

Mycket tack vare tråden jag länkade till innan. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En TD50 motor är inte någon högpresterande motor på något vis, och turbon är av ett enkelt slag. Problem med tillsatserna i multigradeoljor i någorlunda moderna dieslar på våra breddgrader är mycket ovanligt,  CAT motorer finns det tydligen ett problem med, de CAT motorer jag jobbat med i kraftverk, bergkrossanläggningar mm har dock alla smorts med 15W/40 oljor. 

En båtmotor jobbar inte tyngre än motorer i ovanstående applikationer.

Jag har mer än 30 års yrkesmässig erfarenhet av reparationer, renoveringar och modifieringar av dieselmotorer, så tror mig iaf har en god uppfattning om lämplig olja i detta fall.

Skulle bli mycket förvånad om någon av mina kolleger i branschen skulle rekommendera någon annan olja till TS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En båt lever ett tungt Liv i ständig uppförsbacke i en varm fuktig  miljö 

Traktorn körs förmodligen även på vintern så dålig jämförelse. 

 

Herrejösses.En traktor som plöjjer på fullvarv timme efter timme en stekhet sommardag Blir inte den varm då är det konstigt men inte har dom några problem om inte motorerna är slitna på väg att bli skrot.Även min 840 får slita ont i värmen och det är inte mycket till kylplåtar i den. En båt går inte fulla varv timme efter timme dag ut och dag in och vore det så fuktigt så skulle motorn rosta något kopiöst Värmen torkar upp som bekant Om du nu har så mycket vatten i båten så borde du ösa ur den men om motorn är under en kåpa så finns det inget vatten där om den inte läcker kolla så det är tätt överallt.

Appropå kallt Jag kör även fast det är minusgrader först när det är is på sjön så lägger jag av vilket många med mig gör,men alla är vi olika vissa ger sig bara ut när det är varmt regnfritt ingen blåst åker till någon holme och fikar puttrar hem igen och så blir nästa tur några veckor senare.Själv har jag knappt tid att komma ut och fiska koppla av men när jag gör det så spelar vädret ingen roll kläder av eller på bara hunden som muttrar men hon får en jacka på sig.Nix dags att skruva med en 840 med D50 motor grenröret skall fixas 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får nog skilja på båt och traktor 🚜 till att börja med. 

Jag har aldrig sagt att en båt går hårdare än din traktor men  båtar lever ett hårt och tungt liv. Och att dom inte går dagligen är mer en NAckdel än fördel. Diesel maskiner mår bäst av att gå och inte stå stilla i längre perioder 

 

Dom flesta förutom du kör inte på vintern och då behöver man inte en olja med så brett område, då oftast temperaturen är mellan 18 och 24 grader i Sverige på sommaren 

När 99% av båtägarna använder sina båtar. Förutom du. 

Men din traktor används förmodligen från - 30 till +30 väldigt få båtar gör det. 

 

Har du samma luftfuktighet hemma som nere vid vattnet där båten är? 

Förmodligen inte. 

Man behöver inte ha vatten i båten för att det skall va fuktigt i luften. 

 

Sist så lyssnar iaf jag på tillverkaren och på firmor som är specialiserade på oljor före något självutnämt proffs på mg 

Sen kan du tagga ner och ta ett andetag innan hjärtat stannar 😉 man behöver inte va spydig. 

 

 

Nää ska nog beställa min raka olja nu 

För vissa båtar behöver "gammaldags" olja 

För att inte dö i förtid 😁

Tex caterpillar 3116 som jag har. 👍🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Lodka:

En TD50 motor är inte någon högpresterande motor på något vis, och turbon är av ett enkelt slag. Problem med tillsatserna i multigradeoljor i någorlunda moderna dieslar på våra breddgrader är mycket ovanligt,  CAT motorer finns det tydligen ett problem med, de CAT motorer jag jobbat med i kraftverk, bergkrossanläggningar mm har dock alla smorts med 15W/40 oljor. 

En båtmotor jobbar inte tyngre än motorer i ovanstående applikationer.

Jag har mer än 30 års yrkesmässig erfarenhet av reparationer, renoveringar och modifieringar av dieselmotorer, så tror mig iaf har en god uppfattning om lämplig olja i detta fall.

Skulle bli mycket förvånad om någon av mina kolleger i branschen skulle rekommendera någon annan olja till TS.

Hur många timmar går en sån motor innan helrenovering är i tid. Tror inte många båtar kommer upp i närheten av tiden  innan det måste renoveras. Annars skulle dom flesta båtar hålla i 60år utan renovering 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev tugge:

Hur många timmar går en sån motor innan helrenovering är i tid. Tror inte många båtar kommer upp i närheten av tiden  innan det måste renoveras. Annars skulle dom flesta båtar hålla i 60år utan renovering 

Så du menar att pga att du har en CAT motor med en inbyggd svaghet som gör att den enbart klarar en olja utan additiv/tillsatser så ska alla med en Volvo Penta/Volvo BM i båten genast ha samma olja som du? TD50 motorn det är fråga om har inte det problemet,  inte heller någon Volvo Penta/BM motor tillverkad mellan 1950-2019. Där rekommenderar Penta själv just 15W/40 olja idag. 

Den singlegrade oljan du vurmar för används i heta världsdelar och har mycket liten användning i Norra Europa. 

F ö har jag i min egen båt en Volvo TD70 motor, 15 000 timmar sedan monteringen, givetvis med 15W/40 olja och mycket tuffare driftsförhållanden än en fritidsbåt. 

Dessutom stöter man sällan på en marindiesel idag med slitage på vevaxlar och lager, det är rost i topplock, ventiler, cylindrar  och turboaggregat pga vattenånga från avgassystem/drev och långa stillestånd som knäcker dom med tiden. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lodka:

Så du menar att pga att du har en CAT motor med en inbyggd svaghet som gör att den enbart klarar en olja utan additiv/tillsatser så ska alla med en Volvo Penta/Volvo BM i båten genast ha samma olja som du? TD50 motorn det är fråga om har inte det problemet,  inte heller någon Volvo Penta/BM motor tillverkad mellan 1950-2019. Där rekommenderar Penta själv just 15W/40 olja idag. 

Den singlegrade oljan du vurmar för används i heta världsdelar och har mycket liten användning i Norra Europa. 

F ö har jag i min egen båt en Volvo TD70 motor, 15 000 timmar sedan monteringen, givetvis med 15W/40 olja och mycket tuffare driftsförhållanden än en fritidsbåt. 

Dessutom stöter man sällan på en marindiesel idag med slitage på vevaxlar och lager, det är rost i topplock, ventiler, cylindrar  och turboaggregat pga vattenånga från avgassystem/drev och långa stillestånd som knäcker dom med tiden. 

 

Nej jag har bara sagt att man bör följa rekommendationen från tillverkaren. I mitt fall är det en rak olja läs gärna länken jag delade i tidigare inlägg. 

Jag nämnde också att båtmotorer lever ett hårt liv dels att dom trivs att gå  och ej stå stilla dels att dom är i en fuktig miljö. 

Och dels den ständiga uppförsbacken som alla pratar om.( Sen har jag inte sagt att dom går hårdare än din stenkross.) 

Men då blev jag typ dumförklarad av Kajja. I alla hans "herrejösses inlägg 

Att  han inte skulle åka i en båt som har en förhöjd temp i motorutrymmet mot uteluften eller att det är dags att ösa om det är så fuktigt.. 

Och har inte sagt att ts ska ha samma olja som jag. 

Bara att jag skulle används föreskriven olja 

 

Är det fel att använda en rak 30 i en caterpillar 3116?

 För det är vad caterpillar rekommenderar nu. 

När motorn tillverkades på 90talet rekommenderades en10w30 eller 15w40. 

 

Jag skrev även att jag skulle kolla upp en gång extra än att ta råd på mg. Tänkte då mest på Kajja som argumenterar som en 5åring och det väger inte starkt hos mig. 

 

Känner att det spårat från tråden och jag kliver av. Ville självklart bara att ts skulle få rätt olja och att han ska lyssna på tillverkaren. Men det är tydligen helt fel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för ert engagemang. Synd att det bitvis blev lite småhetsigt, men det blir väl lätt så när man diskuterar politik, klimat, religion och motorolja. 😋

Idag ringde jag till en mycket kompetent kille på Agrol. De rekommenderar en 15w-40 olja till min motor, och har så gjort sedan den oljan kom på marknaden. Han såg ingen som helst anledning till att köra en rak 30 olja i min motor. När jag nämnde att även backslaget delar olja med motorn så bad han att få dubbelkolla med en mer marinkunnig kollega och återkomma innan denna veckas slut. Kul att en såpass stor leverantör tar sej tid att hjälpa en liten vilsen privatkund. Det är kundvård det, och skapar bra goodwill. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev moggep:

Tack alla för ert engagemang. Synd att det bitvis blev lite småhetsigt, men det blir väl lätt så när man diskuterar politik, klimat, religion och motorolja. 😋

Idag ringde jag till en mycket kompetent kille på Agrol. De rekommenderar en 15w-40 olja till min motor, och har så gjort sedan den oljan kom på marknaden. Han såg ingen som helst anledning till att köra en rak 30 olja i min motor. När jag nämnde att även backslaget delar olja med motorn så bad han att få dubbelkolla med en mer marinkunnig kollega och återkomma innan denna veckas slut. Kul att en såpass stor leverantör tar sej tid att hjälpa en liten vilsen privatkund. Det är kundvård det, och skapar b

14 minuter sedan skrev moggep:

Tack alla för ert engagemang. Synd att det bitvis blev lite småhetsigt, men det blir väl lätt så när man diskuterar politik, klimat, religion och motorolja. 😋

Idag ringde jag till en mycket kompetent kille på Agrol. De rekommenderar en 15w-40 olja till min motor, och har så gjort sedan den oljan kom på marknaden. Han såg ingen som helst anledning till att köra en rak 30 olja i min motor. När jag nämnde att även backslaget delar olja med motorn så bad han att få dubbelkolla med en mer marinkunnig kollega och återkomma innan denna veckas slut. Kul att en såpass stor leverantör tar sej tid att hjälpa en liten vilsen privatkund. Det är kundvård det, och skapar bra goodwill. 

 

Japp så bör en god oljeleverantör agera, tyvärr gör inte alla det.

Får man vara nyfiken på vilket backslag du har?

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Lodka:

Japp så bör en god oljeleverantör agera, tyvärr gör inte alla det.

Får man vara nyfiken på vilket backslag du har?

Det är ett av problemen, att jag inte vet vad det är för modell. Jag ska se om ungarna har en sån där selfiepinne, isf kan jag nå ner med mobilen och försöka hitta nån typskylt på det. Trångt är bara förnamnet på mitt motorrum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev tugge:

Nej jag har bara sagt att man bör följa rekommendationen från tillverkaren. I mitt fall är det en rak olja läs gärna länken jag delade i tidigare inlägg. 

Jag nämnde också att båtmotorer lever ett hårt liv dels att dom trivs att gå  och ej stå stilla dels att dom är i en fuktig miljö. 

Och dels den ständiga uppförsbacken som alla pratar om.( Sen har jag inte sagt att dom går hårdare än din stenkross.) 

Men då blev jag typ dumförklarad av Kajja. I alla hans "herrejösses inlägg 

Att  han inte skulle åka i en båt som har en förhöjd temp i motorutrymmet mot uteluften eller att det är dags att ösa om det är så fuktigt.. 

Och har inte sagt att ts ska ha samma olja som jag. 

Bara att jag skulle används föreskriven olja 

 

Är det fel att använda en rak 30 i en caterpillar 3116?

 För det är vad caterpillar rekommenderar nu. 

När motorn tillverkades på 90talet rekommenderades en10w30 eller 15w40. 

 

Jag skrev även att jag skulle kolla upp en gång extra än att ta råd på mg. Tänkte då mest på Kajja som argumenterar som en 5åring och det väger inte starkt hos mig. 

 

Känner att det spårat från tråden och jag kliver av. Ville självklart bara att ts skulle få rätt olja och att han ska lyssna på tillverkaren. Men det är tydligen helt fel. 

Vi ska inte kivas, det blir lätt fel ton när man skriver istället för pratar öga mot öga tyvärr. 

Men faktum är att Volvo BM i sin spec från forntiden skriver SAE 30 ELLER 20W/30. Den sistnämnda är inte vanlig idag, utan översätts till 10W/30. I tyngre drift till den motorn rekommenderas istället 15W/40 liksom VP gör till alla sina marindieslar sedan länge.

 

Blev lite nyfiken dock på din CAT motor och rekommendationen till den med en rak 30 olja då jag i mina möten med CAT fått specen 15W/40, så när jag i ett annat ärende blev uppringd av servicechefen på ett av de maskinmärken jag jobbar med, och som är auktoriserad för märket då dom har CAT i sina maskiner passade jag på att fråga honom. Jag fick svaret att CAT hade besvär "polymer shearing" med multigradeoljor på 90-talet, i synnerhet på motorer med återcirkulation på vevhusventilationen. Då blev enda lösningen en servicebulletin om rak 30 eller 40 olja. Det genererade andra besvär, men var hanterbart i de flesta fall.  Nu är tydligen multigradeoljorna stabilare och problemet uppstår inte, varför CAT verkstäder i Europa återgått till 15W/40. CAT har själva en olja i sitt sortiment för ändamålet,  men avråder från oljor av annat fabrikat för att säkerställa kvalitén.

Däremot vill CAT i USA hålla på den raka oljan av någon anledning , och i en båt fungerar ju det på sommarhalvåret,  även om jag själv då hellre skulle valt en SAE 40. SAE 30 bör ju vara i tunnaste laget om båten enbart körs på sommaren. 

Vore det min motor skulle jag nog överväga CATs 15W/40 då det i övrigt enbart ger fördelar gentemot rak 30. 

Vad har det används för olja i din motor tidigare om man får vara nyfiken?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev moggep:

Det är ett av problemen, att jag inte vet vad det är för modell. Jag ska se om ungarna har en sån där selfiepinne, isf kan jag nå ner med mobilen och försöka hitta nån typskylt på det. Trångt är bara förnamnet på mitt motorrum. 

Men när du skriver att backslaget delar olja med motorn,  det är väl inte möjligt på en TD50? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy