Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Nikraven

Luftburen värme

Rekommendera Poster

Har en dieselvärmare  i okänt skick men gillar tanken på flera utblås i golvnivå för jämn värme. Skulle dock velat ha en 220 v lösning kopplaf till systemet då jag ligger i hamn hela vintern. Nån som hittat en lösning på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns "kanalvärmare" för ventilationssystem men de brukar kräva 125 mm rör eller mer. Inte billiga heller.

Ett flertal värmeelement är nog både billigare och effektivare. Ev kombinerat med golvvärmet till husvagn mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hsjoman:

Jag har landat  i att sätta en Heat 1500+

Fint, men inte gratis. Jag håller på att installera ett vattenburet system med några små datorfläktar i min båt, räknar man inte med dieselvärmaren så blir det nog billigare men en del jobb.

Det sämsta på vintern är ju att durken blir så kall. Kollade i en båt där man hade en Reflexkamin och vattenslinga under durken, det var härligt.

Någon form av golvvärme skulle jag nog satsa på om jag skulle bo i båten. Finn ju bra system för husvagnar som DETTA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Kollade i en båt där man hade en Reflexkamin och vattenslinga under durken, det var härligt.

Har själv tänkt på detta. Men hur blir det på hösten när den uppvärmda luften i kölsvinet möter det nedkylda skrovet. 

Jag är rädd att det blir kondens i min torra botten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tugge:

Men hur blir det på hösten när den uppvärmda luften i kölsvinet möter det nedkylda skrovet. 

Jo det kan bli kondens men vi pratat om droppar. Fördelen är att luften blir torrare.

 

5 timmar sedan skrev elektrikarn:

Jag har sådana här, 

Kostar?

De tips jag sätt bygger på kylar för vattenkylda datorer och fläktar.

Jag har några jag köpt, ger en kW styck och extremt tysta fläktar, kostar ett par hundra per enhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Kostar?

De tips jag sätt bygger på kylar för vattenkylda datorer och fläktar.

Jag har några jag köpt, ger en kW styck och extremt tysta fläktar, kostar ett par hundra per enhet.

Kostar ? vet ej köpte mina begagnade på blocket, lätt att lufta var de också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...