Jump to content
Sunday 15 September 2019
Hallis

Startmotorn klickar bara

Recommended Posts

Min bayliner Capri Sport 1993 med mercruicer 3,4L V6 krĂ„nglar 😔

NÀr jag vrider pÄ nyckeln sÄ klickar bara startmotorn. Jag har provat med startkablar frÄn bil utan framgÄng... 

TÀnkte köpa nytt batteri imorrn för att se om det Àr problemet ÀndÄ.

Har nÄgon nÄgra tips pÄ vad det vara för andra fel?

I vĂ€rsta fall önskar jag tips pĂ„ huruvida det finns nĂ„gon bra ”billigare” verkstad som jag kan lĂ€mna in den för felsökning i Göteborgs omrĂ„det 😇

 

tack pĂ„ förhand 😇

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hÀr problemet har tydligen flera med 4,3 v6:an

Vi diskuterade detta nyligen i en annan trÄd.

SÄ jag skriver samma hÀr.

Kolla sÄ du inte fÄtt in vatten i cylindrarna. Kollas genom att ta bort stiften och se om motorn gÄr runt dÄ, antingen med starten eller manuellt med spÀrrskaft och hylsa pÄ vevaxelns remskiva.

Har du kollat med startkablar hjÀlper nog inte ett nytt batteri om du tror att problemet ligger dÀr.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollat sladdarna och kontakterna pÄ?

Startmotorn i min bÄt brukar enstaka gÄnger fÄ för sig att klicka och dÄ Àr det alltid en kontakt pÄ generatorn som av nÄgon anledning inte leder ström tillrÀckligt. Jag vrider lite pÄ kabelskon (av ringmodell) och vips sÄ fungerar det. 

Nu har vi varken samma motor eller samma startmotor - men dÄliga kontakter Àr vÀl dÄliga kontakter oberoende.

Edited by RBack
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lustigt, jag startade en trÄd igÄr om precis samma problem (lÄter det som, kolla pÄ videon och jÀmför med din: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 ) med samma motor. Jag har dock inte hunnit titta mer pÄ den men min huvudmisstÀnkt Àr startrelÀ:et (slave solenoid). Det verkar ha hÀnt pÄ flera av Mercruisers modeller. Man kan tydligen testa genom att koppla förbi pÄ nÄgot sÀtt som jag tÀnkte prova imorgon söndag. Startar den dÄ sÄ Àr det bara att byta, kostar typ 200 kronor.
 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Gelis:

Det hÀr problemet har tydligen flera med 4,3 v6:an

Vi diskuterade detta nyligen i en annan trÄd.

SÄ jag skriver samma hÀr.

Kolla sÄ du inte fÄtt in vatten i cylindrarna. Kollas genom att ta bort stiften och se om motorn gÄr runt dÄ, antingen med starten eller manuellt med spÀrrskaft och hylsa pÄ vevaxelns remskiva.

Har du kollat med startkablar hjÀlper nog inte ett nytt batteri om du tror att problemet ligger dÀr.

Jag hoppas ju verkligen att det inte Ă€r vatten i cylindrarna men ska kolla detta imorrn. SĂ„ jĂ€dra svĂ„rt att komma Ă„t stiften bara 🙄

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Ellehbg:

Lustigt, jag startade en trÄd igÄr om precis samma problem (lÄter det som, kolla pÄ videon och jÀmför med din: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 ) med samma motor. Jag har dock inte hunnit titta mer pÄ den men min huvudmisstÀnkt Àr startrelÀ:et (slave solenoid). Det verkar ha hÀnt pÄ flera av Mercruisers modeller. Man kan tydligen testa genom att koppla förbi pÄ nÄgot sÀtt som jag tÀnkte prova imorgon söndag. Startar den dÄ sÄ Àr det bara att byta, kostar typ 200 kronor.
 

 

Men ser man pĂ„... det Ă€r ju exakt samma klick ljud 😃 Tack för tipset, ska absolut prova det imorrn đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ» Hoppas verkligen inte det Ă€r kört med motorn 😇

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev RBack:

Kollat sladdarna och kontakterna pÄ?

Startmotorn i min bÄt brukar enstaka gÄnger fÄ för sig att klicka och dÄ Àr det alltid en kontakt pÄ generatorn som av nÄgon anledning inte leder ström tillrÀckligt. Jag vrider lite pÄ kabelskon (av ringmodell) och vips sÄ fungerar det. 

Nu har vi varken samma motor eller samma startmotor - men dÄliga kontakter Àr vÀl dÄliga kontakter oberoende.

PĂ„ generatorn? Ja men det fĂ„r jag ju kolla och testa. Tack för tipsetđŸ‘đŸ»

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vatten Àr ju vÀrsta scenariot, sÄ man fÄr ju hoppas för eran egen skull att det Àr ett elektriskt fel.

 

Men mÄnga letar ihjÀl sig efter el fel sÄ Àr det just vatten som Àr problemet. Och har men det problemet och lÄter motorn stÄ i kanske veckor medans man sliter sitt hÄr för man inte hittar nÄgot el fel, ja dÄ blir skadan vÀrre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du kan se remskivor eller annat samtidigt som du vrider om nyckeln kanske du inte behöver plocka stiften för att avgöra om det Àr vatten eller annat fel. Antingen gÄr nÀmligen din motor trögt (=vatten, kan inte komprimeras). Alternativt greppar inte starten ens in och försöker dra runt.

 

Om du inte ens ser ett "ryck" pÄ motorns rörliga delar nÀr du tar den i startlÀget kan du sannolikt avskriva vatten. I synnerhet om du inte ens fÄr detta efter att motorn stÄtt ett tag (timme eller sÄ), dÄ vatten som samlats i cylindrarna bör lÀcka förbi kolvringarna och du i alla fall fÄ en viss rörelse innan ev. nytt kommer in och blockerar.

 

Ett annat sÀtt att avgöra om starten ens kopplar in Àr att samtidigt mÀta strömmen frÄn batteriet, eller, om man inte har tÄngamperemeter för DC, samtidigt mÀta spÀnningen med en multimeter. Och om man inte har det heller kan man helt enkelt slÄ pÄ nÄgra lampor som gÄr pÄ samma batteri.

Om starten fungerar men fÄr jobba mot en stum motor drar den hiskeligt med ström. Det fÄr spÀnningen att sÀcka, dvs lamporna tonar ner drasitiskt. Om det Àr startrelÀfel eller liknande kopplas aldrig sjÀlva startmotorn in och strömmen landar ofta pÄ ett fÄtal ampere och inte mycket hÀnder med lampor och spÀnning.

Nu kommer ett dÄligt batteri (eller dÄligt fastsatta batterikabelskor) visserligen att ge liknande symptom, men eftersom du fÄtt samma resultat med startkablar till bil sÄ kan man - som redan nÀmnts - sannolikt avskriva detta.

Edited by IngemarE
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Vad fantastiskt med kunskap det finns i detta forum đŸ€©

Jag testade idag att brygga solenoiden som föreslogs ovan. Kollade Àven generatorns kontakter och de sÄg fina ut.

Jag för samma resultat dock. Det bara klickar/slĂ„r i startmotorn. Inga remskivor rör sig. Försökte skruva ut stiften men drog av dem.. dĂ„lig nyckel som slant 🙄

 

Jag mÄste nog lÀmna in den för jag Àr sannolikt för novis för att lösa detta Àr jag rÀdd...

NĂ„gon rekommendation pĂ„ verkstad i Göteborg med omnejd? 😇

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade felet idag, vatten har gĂ„tt in i en cylinder 🙄 motorn Ă€r helt stum. SĂ„ Ingemar mfl hade rĂ€tt... Jag fĂ„r se om en motorrenovering blir aktuell...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

NÄn aning om hurvattnet kom in? 

Bara i en cylinder, kan ju ge en vÀgledning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se till att omedelbart fÄ ut vattnet och i med massa olja i den cylinder banken, dvs Àven övriga tvÄ cylindrar.

Vatten kan komma genom dÄliga avgasdelar, Àr faktiskt vanligaste orsaken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-08 vid 21:18 skrev Hallis:

 Vad fantastiskt med kunskap det finns i detta forum đŸ€©

Jag testade idag att brygga solenoiden som föreslogs ovan. Kollade Àven generatorns kontakter och de sÄg fina ut.

Jag för samma resultat dock. Det bara klickar/slĂ„r i startmotorn. Inga remskivor rör sig. Försökte skruva ut stiften men drog av dem.. dĂ„lig nyckel som slant 🙄

 

Jag mÄste nog lÀmna in den för jag Àr sannolikt för novis för att lösa detta Àr jag rÀdd...

NĂ„gon rekommendation pĂ„ verkstad i Göteborg med omnejd? 😇

 

 

Kontakta Jim pÄ Sisjöns Marin sÄ hjÀlper han dig

Som Gelis sÀger. I med olja eller liknande sÄ slipper du troligen motorrenovering

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Hybro:

NÄn aning om hurvattnet kom in? 

Bara i en cylinder, kan ju ge en vÀgledning. 

Jag vet inte det tyvÀrr men misstÀnker topplockspackning eller limpa...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Gelis:

Se till att omedelbart fÄ ut vattnet och i med massa olja i den cylinder banken, dvs Àven övriga tvÄ cylindrar.

Vatten kan komma genom dÄliga avgasdelar, Àr faktiskt vanligaste orsaken.

Jag fick tipps om att hÀlla i diesel sÄ det Àr gjort...

till storyn hör att den stĂ„tt i varmgarage i tvĂ„ Ă„r. Startade den med slang dĂ„... dvs vattnet har legat dĂ€r i tvĂ„ Ă„r redan 😔

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Capitan:

 

Kontakta Jim pÄ Sisjöns Marin sÄ hjÀlper han dig

Som Gelis sÀger. I med olja eller liknande sÄ slipper du troligen motorrenovering

Stort tack för tips, jag har mailat dem đŸ‘đŸ»đŸ€©

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vill jag inte mÄla faan pÄ vÀggen men risken Àr stor att det Àr omfattande renoveringsarbete pÄ gÄng. I alla fall om man tittar pÄ stiftens utseende

Kanske till och med billigare med en ny motor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Gelis:

Nu vill jag inte mÄla faan pÄ vÀggen men risken Àr stor att det Àr omfattande renoveringsarbete pÄ gÄng. I alla fall om man tittar pÄ stiftens utseende

Kanske till och med billigare med en ny motor.

Jag Àr rÀdd att du har rÀtt...

Jag har googlat en del pÄ utbytes motorer men inte hittat sÄ mkt i min budget ram.

Fick offert frĂ„n en motorverkstad pĂ„ 46kkr excl moms för en motorrenovering vilket jag kĂ€nner Ă€r ganska dyrt... 🙈

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

HĂ„ller med Gelis.

Varianten med spindelnĂ€t pĂ„ stiften ingick f.ö. aldrig i de gamla Haynesböckernas bild pĂ„ hur olika utseende pĂ„ tĂ€ndstift avslöjade olika saker om motorn...😉

 

Anledningen till att den inte rör pÄ sig Àr kanske inte bara vatten, utan att den helt enkelt rostat fast. SpindelnÀt och annat visar ju att det verkar ha varit torrt lÀnge (men rostigt), men visst kan vatten ha initierat rosten. Du nÀmnde en cylinder, men problemet verkar ju dessutom finnas i de flesta cylindrarna, med tanke pÄ stiftens utseende.

Enligt mig bör minst toppen/topparna plockas av för att inspektera lite bÀttre. Sedan kan man göra en bÀttre bedömning om motorn Àr skrot eller har en chans att repareras.

 

(Fattade i inledningen av din trÄd som att det var en bÄt du anvÀnt i sommar som nu plötsligt inte ville starta. Att det var första startförsöket pÄ tvÄ Är var en lite annan sak. Och med dessa stift definitivt en annan sak....)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte Àr det billigt, ett longblock ligger i snitt pÄ 35000 kr, om du inte skruvar sjÀlv sÄ springer det ivÀg rejÀlt.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev IngemarE:

HĂ„ller med Gelis.

Varianten med spindelnĂ€t pĂ„ stiften ingick f.ö. aldrig i de gamla Haynesböckernas bild pĂ„ hur olika utseende pĂ„ tĂ€ndstift avslöjade olika saker om motorn...😉

 

Anledningen till att den inte rör pÄ sig Àr kanske inte bara vatten, utan att den helt enkelt rostat fast. SpindelnÀt och annat visar ju att det verkar ha varit torrt lÀnge (men rostigt), men visst kan vatten ha initierat rosten. Du nÀmnde en cylinder, men problemet verkar ju dessutom finnas i de flesta cylindrarna, med tanke pÄ stiftens utseende.

Enligt mig bör minst toppen/topparna plockas av för att inspektera lite bÀttre. Sedan kan man göra en bÀttre bedömning om motorn Àr skrot eller har en chans att repareras.

 

(Fattade i inledningen av din trÄd som att det var en bÄt du anvÀnt i sommar som nu plötsligt inte ville starta. Att det var första startförsöket pÄ tvÄ Är var en lite annan sak. Och med dessa stift definitivt en annan sak....)

Ja de tĂ€ndstiften hamnar i historieböckerna 😂

Jag utlÀmnade nog vital info i min inledande frÄgestÀllning... det Àr sötvatten som legat och göttat sig ganska lÀnge.

Jag har ett roligt vinterprojekt framför mig 😇

Ska se pÄ söndag hur det ser ut efter en vecka i diesel... hur som helst sÄ lyfter jag ut motorn och fÄr demontera och se hur motorn ser ut...

Kan skapa en ny trĂ„d med bilder pĂ„ det sĂ„ kanske ni kan skratta med mig eller Ă„t mig 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det lika Ă„tkomligt som det ser ut och inte alltför besvĂ€rlig arbetsstĂ€llning sĂ„ hade jag nog demonterat ner till topparna pĂ„ plats innan jag lyft ur motorn. Fast fĂ„r man ligga pĂ„ mage för att komma "ner" Ă€r det inge kul...

 

Edit: F.ö. ytterst sÀllan jag ser anledning att skratta Ät nÄgon, i synnerhet inte en med rÀtt instÀllning och sunt förnuft. Sedan gör vi alla tabbar (se min hemsida/bÄtbyggardagboken t ex) oavsett, men dem skrattar man oftast dÄ Ät tillsammans. I alla fall efterÄt....

Edited by IngemarE
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligtvis har vev, stakar, lager och det mesta av toppen klarat sig, förutom möjligen ytrost. LikasÄ kolvar. För det mesta blev uppsmörjt med olja, sist motorn gick. 

 

DÄ ÄterstÄr kolvringar och cylindervÀggar (foder?), som rostat fast. 

 

Om inte veven rör sig alls, sÄ Àr det lÀttare att plocka ur veven och ta lossa en kolv Ät gÄngen. 

 

Beroende pÄ hur grav rosten Àr, sÄ kanske borrning, och dÄ nya kolvar och kolvringar. Kan i bÀsta fall rÀcka med honing av cylinderloppen. 

Tror ju inte att kolvringarna stÄtt i vatten hela tiden, dÄ vattnet bpde dunstar och rinner ned i vevhuset. 

 

BÄtverkstÀder Àr oftast inriktat pÄ just bÄtmotorer o följdskligen dyrt, sÄ vÀnd dig du till en motorverkstad för bilmotorer. Bilmotorer Àr deffintivt vanligare. 

 

Eller ta hjÀlp av nÄn som hÄller pÄ med motorrenoveringar. 

 

Verkar vara ett bra o trevligt vinterprojekt!

 

.

 

 

Edited by Hybro
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Hallis:

Kan skapa en ny trĂ„d med bilder pĂ„ det sĂ„ kanske ni kan skratta med mig eller Ă„t mig 😉

 

Den trÄden ser vi fram emot, inte för att skratta utan för det Àr intressant med projekttrÄdar

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte det dĂ€r en motor som i princip Ă€r samma V6a som sitter i en massa Chevrolet Astro och pickupper mm?

Dv s om sÄ Àr fallet borde bilskroten vara full med donatorer dÄ rosten tog bilarna lÄngt innan motorn var slut.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

TÀnker du pÄ kamtider dÄ? 

 

Är den gamla kammen rostskadad? 

 

. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gÀst Àven vara medveten om vÄra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy