Jump to content
Sunday 13 October 2024
annerborn

Båt för fler turer till ytterskärgården

Recommended Posts

1 timme sedan skrev Bobba:

 

Flipper 850 är en planande båt, inte halvplanande. 

 

Ah, åkej!

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev bhemac:

Ett bra tips tycker är att välja en båt med akterhytt, skönt med ett lite uppdelat boende. Eller ett stort och trevligt förråd....

 

Ja, det där har ju sina för och nackdelar. Jag tycker sittbrunnen blir lite hopklämd mellan förruff och akterruff och tycker det verkar lite krångligt att klättra över akterruffen för att komma till badstegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

En större Pettersonbåt med akterruff kanske kan uppfylla dina önskemål. 

 

Ja, det där är ju en intressant fråga. Det har ju kommit en del nya båtar som väl har mycket gemensamt med petterssonbåtarna, tex HP 1300 och Jens 28 och Loxo 32. De sägs vara bränslesnåla och sjövärdiga. De ryms ju inte i min budget, men hur tror ni att ge går i sjön?

Edited by annerborn
lagt till länkar till videos på båtarna jag nämner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du åker mycket och långt blir ju bränsleförbrukningen viktig.

 

En segelbåt går ju gratis om man ser till bränslekostnaden, men...

När det inte blåser får man räkna med 2 - 3 dl/M

Segel kostar också pengar, ungefär lika mycket per distansminut som att gå med motor (tyvärr).

 

Hur som helst är det ju väldigt mycket billigare än att köra motorbåt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Mackey:

Om du åker mycket och långt blir ju bränsleförbrukningen viktig.

 

En segelbåt går ju gratis om man ser till bränslekostnaden, men...

När det inte blåser får man räkna med 2 - 3 dl/M

Segel kostar också pengar, ungefär lika mycket per distansminut som att gå med motor (tyvärr).

 

Hur som helst är det ju väldigt mycket billigare än att köra motorbåt.

Ca 10kr distansen i segelkostnad har jag kommit fram till.. gratis.. ja allt e relativt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev annerborn:

Jag tänkte en knop per meter i vattenlinjen

Formeln för skrovfart är 2,427 gånger roten ur vattenlinjens längd.

En NC33 har en LWL på 8,6 m vilket ger en skrovfart på ca 7,1 knop

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några andra tips...

Winga 30

Scand 29

Saltö 31

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/28/2019 at 4:43 PM, annerborn said:

 

Ja, det där är ju en intressant fråga. Det har ju kommit en del nya båtar som väl har mycket gemensamt med petterssonbåtarna, tex HP 1300 och Jens 28 och Loxo 32. De sägs vara bränslesnåla och sjövärdiga. De ryms ju inte i min budget, men hur tror ni att ge går i sjön?

Har du mer info om hp 1300?

 

Den ser lagom ut. Vore ju trevligt om skrov inte kostade för mycket..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-29 vid 23:42 skrev cetex:

Har du mer info om hp 1300?

 

Tyvärr inte. Den såg fin ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn ,5,5 ton,  så går stadigt i lite sjö. 450L bränsletank och sovplats för 6 vuxna. Dansk skärgårdskryssare från mitten av 70 talet. 

C89513A0-BF2A-4E6A-AEC9-092536B04BF9.jpeg

Edited by red_line
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev red_line:

Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn

Intressant!

Vad är det för motor i den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev red_line:

Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn ,5,5 ton,  så går stadigt i lite sjö. 450L bränsletank och sovplats för 6 vuxna. Dansk skärgårdskryssare från mitten av 70 talet. 

För att vara motorbåt tycker jag det är en väldigt vettig båt för skandinaviskt klimat.

En kompis och jag funderar lite på något sådant för att köra omkring på Europas kanaler.

Nackdelen är dubbla motorer men någon sa att de finns även med enkelmontage?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev annerborn:

Intressant!

Vad är det för motor i den?

2x Volvo Penta TMD40A sitter i våran 

 

det är halvplanande skrov så går att köra fortare, men vi åker mest i 6-10kn 

 

från början tror jag det satt Ford motorer i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev bhemac:

För att vara motorbåt tycker jag det är en väldigt vettig båt för skandinaviskt klimat.

En kompis och jag funderar lite på något sådant för att köra omkring på Europas kanaler.

Nackdelen är dubbla motorer men någon sa att de finns även med enkelmontage?

Det stämmer, i broschyren jag har från 1974 så fanns den som enkelmontage att välja. Dock så är nog dubbel vanligast.

 

Ser bara fördelarna med dubbelmontage.

driftsäkerhet, manövrerbarhet. (Inget behov av bogpropeller) går att få båten att snurra på stället om man backar ena motorn och kör den andra framåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev red_line:

Ser bara fördelarna med dubbelmontage.

En bog och akterpropeller blir billigare än ett dubbelmontage.

Dubbla motorer = dubbla bekymmer, 30% mer bränsleförbrukning, dubbla servicekostnaden. 

Men jag gillar dubbelmontage men då ska helst någon annan betala!

Satt väl mest Ford från början, en fantastiskt driftsäker motor och billig på sikt. Lite bullrig kanske.

 

Hur funkar det att köra med en motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev bhemac:

En bog och akterpropeller blir billigare än ett dubbelmontage.

Dubbla motorer = dubbla bekymmer, 30% mer bränsleförbrukning, dubbla servicekostnaden. 

Men jag gillar dubbelmontage men då ska helst någon annan betala!

Satt väl mest Ford från början, en fantastiskt driftsäker motor och billig på sikt. Lite bullrig kanske.

 

Hur funkar det att köra med en motor?

Den går lite diagonalt framåt när man kör för en motor. Så väldigt lätt o förflytta sig i sidled när man ska in mellan y-bomar tex. 

 

Men ska du transportera dig med en motor så får man ligga o motstyra lite. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev red_line:

Men ska du transportera dig med en motor så får man ligga o motstyra lite. 

Autopiloten brukar lära sig dette efter en stund ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Autopiloten brukar lära sig dette efter en stund ....

Mycket bra uppfinning ! Har en raymarine rattpilot 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att åka i 6-8 knop med autopilot är ett väldigt trevligt sätt. Man kan kan dricka kaffe, äta eller bara umgås samtidigt som man både kan och hinner njuta av utsikten. Man kan åka ganska länge utan att tröttna.

I lite sämre väder kan man dra på lite och få en stabil gång, lite mer obekvämt men uthärdligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...