Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chifen

Avlastare på främre bomnock

Rekommendera Poster

Jag har en Isomat rigg på min Malö. I främre bomnocken finns avlastare för uthal och två rev. Dessa kärvar nu och dessutom är tänderna utslitna i aluminiumet. Jag har hittat en ny liknande bomnock på nätet men inga avlastare likt bilden. 
Funderar på vad jag skall göra? 
Har ni några erfarenheter eller idéer att dela?

Isomat boom head_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort avlastarna och drog tamparna till sittbrunnen hos min Wasa 55.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer om neddragning. Låter vettigt. 

Om man av någon anledning vill ha kvar revningen som den är får man väl plocka loss spaken, polera aluminiumet och skärpa tänderna med en fil..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med annat forums hjälp hittat reservdel och gjort prisförfrågan. Vi avvaktar nu Rig-Rite i USA på svar.
Nu vet jag också att bommen heter Isomat NB-40. Jag har skickat prisförfrågan men kan man hitta på några andra alternativ? 
Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock... Bara en enkel avlastare är mer än 1000kr...

Redigerad av Chifen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Chifen:


Plocka bort avlastarna och bryta av nere vid mastfoten med block och sedan avlastare upp på masten? Låter dyrt dock... Bara en enkel avlastare är mer än 1000kr...

Tanken är väl snarare att du har avlastarna vid sittbrunnen så du slipper gå upp på däck och reva..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Tanken är väl snarare att du har avlastarna vid sittbrunnen så du slipper gå upp på däck och reva..?

Nja... jag har vindruta så det blir komplicerat även om det är lockande. Men där är väldigt tight mellan däck och ruta, blir svårborrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...