Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Shas

Profish 1000, Ankarspel

Rekommendera Poster

Hej på Er ! Behöver lite hjälp med en lite irriterande sak. När jag fäller mitt ankare har linan en tendens att resa sig och hamna utanför rullen vilket gör att man ibland måste lyfta motorluckan och lägga linan på plats igen.

Fenomenet är som en gammal fiskerulle, en ambassadör. Skulle vilja bromsa rullen så att den inte går så snabbt men jag hittade inte någon info om detta. Inte ser jag någon som haft samma problem heller...

 

Är det någon som sitter inne med kunskap om detta ?
 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shas:

Hej på Er ! Behöver lite hjälp med en lite irriterande sak. När jag fäller mitt ankare har linan en tendens att resa sig och hamna utanför rullen vilket gör att man ibland måste lyfta motorluckan och lägga linan på plats igen.

Fenomenet är som en gammal fiskerulle, en ambassadör. Skulle vilja bromsa rullen så att den inte går så snabbt men jag hittade inte någon info om detta. Inte ser jag någon som haft samma problem heller...

 

Är det någon som sitter inne med kunskap om detta ?
 

Mvh // Shas

Jodå, lita på det!

Det kallas för fritt fall.

Möjligen kan du vara väldigt försiktig när du fäller och inte låta motorn gå mer än att det löper ut med visst motstånd, men då får du istället andra problem.

Hur gammalt är det Profish? Det finne en uppgaderingssats till de äldre modellerna, som skall ge ett bättre fritt fall när linan inte hoppar ur.

Men hela konstruktionen är hopplös, jag har bytt till Lewmars HX1 som är litet annorlunda, men inte helt jättebra det heller.

Profish skall inte monteras under luckor, just av den anledningen du erfarit.

Uppgraderingssatsen innehåller en annan tunga med kraftigare fjäder, och andra kabularer, men mitt Profish hade redan dessa grejerna, och det hände ändå att linan hoppade över. Värre var att kabluarena kilades fast på axeln så att det inte gick att fälla öht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nog några år på nacken. Jag köpte det "nytt" begagnat så jag har faktiskt inte riktigt koll på den exakta åldern. 

Ingen snabb lösning alltså. Mitt sitter under den eldrivna motorluckan i aktern så redan där förstår du att man inte blir direkt glad.

Ska titta på uppgraderings kittet. Mitt hjul är gjort för en kombination av kätting och rep. Jag har ingen kätting på min utan bara en blyad lina. Jag får dock känslan av att linan ligger för högt i hjulet så det kan nog bli bättre med ett annat hjul

Sedan är det så att jag sällan är i behov av fritt fall, det går ju åt när man lägger till mot land. Jag använder oftast mina ankare för att se till att båten ligger med aktern mot solen och i Hjälmaren är det inte speciellt djupt, man kanske ska koppla ur detta om det går vill säga.

Mvh // Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev Shas:

Det har nog några år på nacken. Jag köpte det "nytt" begagnat så jag har faktiskt inte riktigt koll på den exakta åldern. 

Ingen snabb lösning alltså. Mitt sitter under den eldrivna motorluckan i aktern så redan där förstår du att man inte blir direkt glad.

Ska titta på uppgraderings kittet. Mitt hjul är gjort för en kombination av kätting och rep. Jag har ingen kätting på min utan bara en blyad lina. Jag får dock känslan av att linan ligger för högt i hjulet så det kan nog bli bättre med ett annat hjul

Sedan är det så att jag sällan är i behov av fritt fall, det går ju åt när man lägger till mot land. Jag använder oftast mina ankare för att se till att båten ligger med aktern mot solen och i Hjälmaren är det inte speciellt djupt, man kanske ska koppla ur detta om det går vill säga.

Mvh // Shas 

Urkoppling av "fritt fall" är väldigt enkelt, om du har originalverktyget till ankarspelet kvar?

Man puttar i alla fall in den lilla fjäderbelastade mässing/brons "pluppen" in i hjulet och drar samtidigt ut den lilla knappen, då skall "pluppen" spärras i infällt läge, man lyckas aldrig vid första försöket. Verktyget har en liten cylindrisk "plupp" med en konkav fördjupning i för detta ändamål, men en vanlig spårskruvmejsel kan fungera, men är svårare att använda.

Med den "pluppen" infälld frikopplas inte linhjulen från axeln och "fritt fall" är satt ur spel... tills dess att lilla knappen släpper av misstag och "pluppen" åker ut igen.

 

Det vanligaste är att linhjulen är avsedda för en kombination av treslagen 16 mm lina samt 8 mm kortlänkad kätting, det finns andra linhjul för blyad lina, generalagenten Jan Comstedt AB har en väldigt bra support, dom svarar snabbt på e-post, tag en bild och skicka iväg så får du reda på om du har rätt linhjul.

 

Här finner du litet resevdelar och tillbehör.

 

Jo, jag har mekat rätt mycket med dessa ankarspel de senaste åren, fick ett "spel" och tröttnade, så det blev HX1 istället.

 

Det är i alla fall viktigt att drivaxeln är rentvättad, gängorna rensade samt att det axeln sedan är infettad med någon finare fett, som exempelvis det röda propelleraxelfettet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt verktyget kvar och då kommer jag för första gången i världshistorien medvetet "fuska". Men din erfarenhet gör jag den bedömningen att oddsen att nå ett fullgott resultat med frifall inte är speciellt höga och det lär ju handla om ett par 1000lappar att byta hjul...

Jag kommer att koppla bort frifallet men enkelt !  Hmm du har inte varit i min båt längst bort och längs in ... 

Tackar för din assistans, borde ha frågat tidigare för jag plastade in ett fäste för ett styrhjul som jag hoppades skulle hålla ner linan men det hjälpte inte... Nu är det som det är... Båtlivet är underbart !

Mvh // Shas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shas:

Har faktiskt verktyget kvar och då kommer jag för första gången i världshistorien medvetet "fuska". Men din erfarenhet gör jag den bedömningen att oddsen att nå ett fullgott resultat med frifall inte är speciellt höga och det lär ju handla om ett par 1000lappar att byta hjul...

Jag kommer att koppla bort frifallet men enkelt !  Hmm du har inte varit i min båt längst bort och längs in ... 

Tackar för din assistans, borde ha frågat tidigare för jag plastade in ett fäste för ett styrhjul som jag hoppades skulle hålla ner linan men det hjälpte inte... Nu är det som det är... Båtlivet är underbart !

Mvh // Shas

 

Ja om man kan företaga sig akrobatiska övningar kan man med fördel bli båtmekaniker.

Du kan ju testa att spärra frifallet denna säsongen och se hur det fungerar, för att under vintervilan eventuellt ändra på saker och ting.

Nä, jag gör ingen hemlighet av att jag inte gillar ProFish, och måhända finns det en anledning till att man sänkt(!) priset på dessa samtidigt som Lewmar introducerar efterföljaren HX1.

 

Du kanske kan montera någon slags "bladfjäder" som trycker mot läppen eller mothållet.

Men frågan är då om du har rätt linhjul till blyad ankarlina??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning även linan följde med mitt köp... Som sagt jag har läst dina tidigare inlägg och jag har ingen anledning att betvivla att prognosen är dyster....

Nu håller jag på att koppla in Garmins autopilot.. Gjorde alla tunga bitar i vintras men el biten är trevligare att koppla in när båten ligger i sjön... Är betydligt roligare 😉

Ska göra försök att koppla ur frifallet... Fjäder tror jag inte på för då faller ju inte ankaret när man släpper... men du är inne på rätt spår bygel behöver spännas... Någon form av ställmotor... Ett annat sätt är att bromsa linan under ifrån....

Men jag jobbar inte på profish... Men irriterad blir man det är inga billiga grejor...
 

// Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har på några av våra båtar sedan några år tillbaka Lewmar Profish 1000 och jag blir lite fundersam över de problem som i så fall väntar oss.

 

Hittills, ta i trä, har vi inte haft några andra störningar än att fjärrkontrollens signal inte nått fram till mottagaren. Det är dock åtgärdat genom att flytta mottagaren. Vi har kabelar för kätting och lina och använder Lewmars kit med 8 mm kätting och 14 mm lina. När vi fäller ankaret håller vi in "ned-knappen" endast så länge att ankaret fälls, alltså inte tills spelet är helt öppet. Har man kätting/lina-varianten hör man när ankaret rasslar iväg och då släpper vi fäll-knappen. Vi har inte alltid varit så snälla med ankarspelet utan ibland använt det för att dra oss ut mot ankaret, dock sliter den "olaten" ganska rejält på linan. Funderar därför på att när linan är utsliten ersätta den med kätting, trots rasslet.

 

Priset på Profish 1000 och HX1 ligger enligt Comstedt på samma nivå. Något år har Erlandson haft reducerade priser och något år har det varit Hjertmans tur.

 

Enligt Comstedt ska blyad lina inte användas till kätting/lina-varianten.

 

Hoppas Du får ordning på "frispelet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju varit ute för att två ProFish havererat vid normal upptagning utan annan belastning än ankarets och några meter kättings tyngd, och då har det varit ett tiokilosankare. Kabelarerna har kilats fast på axeln, trots att den varit välsmord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det ett irritationsmoment men problematiken uppkommer efter att ankaret farit i botten och rullen fortsätter då och med den reser sig linan. Inget jag kommer att förstöra säsongen med att börja mecka med nu...

Jag kan köpa att det ska vara ett speciellt hjul till blyad lina. Jag vill nog mena att linan ligger högt i spåret. I så fall skulle problematiken med linresning vara kopplat till hjul och kombination kätting/lina...

Inga problem som sagt jag tar bort det fria fallet. Hjälmaren är oftast inte mer än 5-10meter djup.... Förövrigt så räcker min fjärrkontroll ca 100 meter. En enhet och två fjärrisar kostade horribla 150kr. Mottagaren har jag lagt i Targabågen. 

Trevlig Båtsommar... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Shas:

Som sagt är det ett irritationsmoment men problematiken uppkommer efter att ankaret farit i botten och rullen fortsätter då och med den reser sig linan. Inget jag kommer att förstöra säsongen med att börja mecka med nu...

Jag kan köpa att det ska vara ett speciellt hjul till blyad lina. Jag vill nog mena att linan ligger högt i spåret. I så fall skulle problematiken med linresning vara kopplat till hjul och kombination kätting/lina...

Inga problem som sagt jag tar bort det fria fallet. Hjälmaren är oftast inte mer än 5-10meter djup.... Förövrigt så räcker min fjärrkontroll ca 100 meter. En enhet och två fjärrisar kostade horribla 150kr. Mottagaren har jag lagt i Targabågen. 

Trevlig Båtsommar... 

 

Trevlig båtsommar! 

Ja det kanske var det du menade... Att den blyade linan är tjockare än den treslagna och därför ligger högre mellan hjulen. Din lina löper ju iallafall ut ordentligt, kanske till och med för bra... Annars är ju problemet det att linan fastnar så att man får backa ut båten igen och ankra på nytt eller ro ut ankaret med jollen. 

 

Ja fjärrkontroller är ohemult dyra, antingen glömde du några n00ll00r eller köpte en billig vinchfjärr till terrängbil.... En sådan hade jag i förra båten, jättebra! 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Shas:

Som sagt är det ett irritationsmoment men problematiken uppkommer efter att ankaret farit i botten och rullen fortsätter då och med den reser sig linan.

 

Något sådant fenomen har vi inte varit med om ännu. Rullen stannar i samma stund som utdrag av kätting/lina upphör.

 

Uppdatera oss gärna när Du lokaliserat orsaken till frispelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kabelarerna har kilats fast på axeln, trots att den varit välsmord.

 

Hittade Du anledningen till detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Hittade Du anledningen till detta?

Ja det gjorde jag, trots de primitiva splinsen hade kabelarerna, hur nu det nu stavas, blivit ursvarvade i sina centrum och det ena hade liksom svetsats fast på axeln, ja inte svetsas riktigt, men satt ordentligt fast den andra satt löst. Bytte linhjul dom förstördes med en gång på samma vis, fick ett helt nytt ankarspel som höll i en säsong, samma sak med det. Flera kontakter med generalagenten som försäkrade att jag inte gjort något fel i att båtens storlek och tyngd var adekvat för det ankarspelet, liksom ankarets vikt. Jag har skrivit mer utförligt om detta i andra trådar.

Jag kan ju tycka att linhhjul av spröd brons eller mässing inte hör hemma på en härdad axel av stål, när det börjar att slira.

HX1 är av en annan konstruktion, med kablar av kompositmaterial, samt koniska brons hjul som kommer fast kablaren på axeln, här tillåts det slira utan slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...