Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BSven

Isotherm kylbox - hjälp?

Rekommendera Poster

Bakgrund:
När jag köpte min båt satt det en Isotherm inbyggnadsbox monterad på ett lite konstigt ställe.
Dessutom hade ägare gjort någon fiffig lösning med en strömbrytare vid motorpanelen och något relä.
När man gick för motor var det meningen att man slog om strömbrytaren. Då kopplade man förbi termostaten så att kompressorn gick konstant.

Syftet var att utnyttja överskottsladdningen från generatorn till att kyla boxen.
När jag började renovera så lyfte jag ut boxen och rev ut härvan med ledningar.
Nu skall den monteras igen men jag blir inte riktigt klok på hur det skall kopplas.
Jag skulle vara tacksam om någon med elektronikkunskaper kunde hjälpa mig!

Så här ser kopplingsschemat ut i instruktionsboken:

img-0581.JPG?width=150

 

Såhär ser det ut på kompressorn:

img-0582.JPG?width=150

 

..och termostaten:
img-0573.JPG?width=150

 

C och T är byglade med ett fast motstånd på 0,66 Kohm.
C och P är byglade med ett fast motstånd på 4,58 Kohm.
Från termostaten går två 4 mm2 ledare.

På kopplingsschemat är C och P byglade med R2.
R1 är väl ett variabelt motstånd? Är detta ratten i termostaten eller är det ytterligare ett?
Vart skall ledarna från termostaten gå?

Här är en bild på härvan som jag rev ut.
+ och - är ju lätta att se men sedan...
img-0579.JPG?width=150

 

Och så här ser reläet ut.
img-0580.JPG?width=150

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju spännande ut...

 

Jag skulle nog välja att åtterställa kylen till ursprungligt skick.

Kontakta Thermoprodukter om du inte får hjälp här på MG. De är väldigt hjälpsamma.

 

Jag ser inte direkt hur inkopplingen är tänkt att vara.

Det verkar ju som att termostaren har flyttats från de ursprungliga stiften till.

???...

...stiften för spänningsmatning?

 

Reläet är ett vanligt relä som kan vara slutet eller öppet, samma funktion som till bilens strålkastare eller ett skiljerelä ombord. 

 

Vi har ett sådant som är kopplat som ett skiljerelä, när generatorn laddar - dvs. när motorn går - är reläet draget och kompressorn går konstant oberoende av termostaten. Reläet är inkopplat parallellt med termostaten som ju ändå bara är on/off i vårt fall.

 

Varför förre ägaren byggt om är ju givet, men varför hen gjort det på det vis det verkar vara gjort förstår jag inte.

 

Vilken produkt exakt är det du har?

Finns instruktionsbok på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, jag har mailkontakt med Isotherm men det har varit lite svårt att se då boxen var inbyggd.
Nu är den utriven och är tänkt att kopplas enligt instruktion men de två byglade resistorerna ser ut att vara från fabrik mtp stifthylsorna.

 

Edit: Denna är det.
https://www.marinaman.se/pentry-vvs/kyla/kylboxar/isotherm-bi-41-inbyggnadsbox?gclid=Cj0KEQjw3PLnBRCpo8PCoaGM99MBEiQAppRuC2wnXgV_l1YcRrnId11KMUHNy4xVXjVqmJSqOQd_TCAaAg7-8P8HAQ

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inget svar från Isotherm så jag läste instruktionsboken noga. Utan resistorer så går kompressorn tydligen på konstant 2000 varv/min. man kan ändra detta varvtal genom att koppla in en fast eller variabel resistor, men inte på det sätt som är gjort på min box.
I går kväll tog jag bort allt och kopplade enligt instruktionsboken så nu fungerar den.
Vet någon varför man  skulle vilja välja annat varvtal ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...