dannekna 0 Postad 31 Maj , 2019 (redigerade) Hej! Har fått bekymmer med min MD11C. Vid sjösättning gav jag den ett par sprut med startgas. Den gick igång utan problem, gick på tomgång i ca 10-15min och allt verkade vara som det skulle. Kastade loss och la i växel och kom ca 5m innan motorn lade av. Tog därefter kontakt med den lokala Volvo Penta-mekanikern och förklarade problemet. Han sa direkt att det är förmodligen luft i bränslesystemet. Passade på och köpte nytt förfilter samt dieselfilter till motorn, bytte filterna och satte igång med luftningen. Får diesel hela vägen fram till spridarna men ändå vill den inte starta. Köpte även ny Startmotor i samma veva. Motorn går runt när jag vrider på tändningen och startmotorn går bra men ingen tendens att den vill tända. Har även kollat om "dödaren" har hängt upp sig i fel läge. Har slut på ideér om vad felet kan vara och söker därför svar här. Redigerad 31 Maj , 2019 av dannekna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Maj , 2019 Välkommen till forumet! Finns en gratis verkstadshandbok om MD11 och MD17 hos boatinfo.no. (Krävs dator för att läsa, ej padda eller smartphone.) Kanske vatten och/eller dieselbakterier i bränsletanken, spridarfel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 1 Juni , 2019 Lufta ordentligt. Kör med startmotorn och öppna luftskruvar, stäng skruvarna i tur och ordning när det kommer ren diesel. Till sist dra åt matarledningen på spridarna så ska den starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 679 Postad 1 Juni , 2019 Kolla även ev. risker för att luft läcker in i bränsleledningen. Kan det vara skräp i tanken och skräp i bränsleröret. Med startmotorn får du inte fram tillräckligt med bränsle. När du fått fart på motorn med startgas klarar den att gå på tomgång eftersom det sipprar igenom tillräckligt mycket bränsle in i bränsleröret nere i tanken. När du drar på blir räcker inte den lilla öppning som finns i röret och det blir ett kraftigare undertryck i hela bränsleledningen. Luft sugs in och motorn stannar. Du luftar, men är fortfarande kvar på ruta ett med skräp i bränsleröret i tanken. Jag vet inte, bara en diagnos... Vår var svårstartad i kallt väder (5 gr C och därunder). Fel tid att få problem med motorn. 😞 Lycka till! Mackey Fd. MD11C innehavare, numera Beta 25 ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser