GÄ till innehÄll
lördag 27 april 2024
Mercury

Drevdusch Alpha One Gen 1

Rekommendera Poster

Hej igen😅

 

Jag tÀnkte höra lite vad ni tycker!

Jag har bytt ut mitt drev mot ett nytt för att de gamla drevet rasade (förmodligen original sen 78). Min undran Àr dÄ, att pÄ de gamla drevet sÄ var de en drevduch monterad, funderar om jag behöver flytta över den pÄ det nya drevet? 

Det Ă€r lite trĂ„kigt att behöva sĂ€tta borren i kavitationsplattan (eller vad de heter😊) pĂ„ ett nytt drev.

Eller vad tycker ni? 

BÄten i frÄga Àr en Flipper 700. 

Mvh//

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Bra frÄga. Hade aldrig hört talas om drevdusch innan jag lÀste inlÀgget. Lite googlande och det verkar fylla en funktion. I alla fall pÄ vissa drev. SÄg att vissa modeller inte behövde borras fast utan satt i bultarna till trimcylindrarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jamen precis, vissa behöver ju inte borras. Dock den som jag har över nu Àr ju en sÄdan som behöver borras. Undrar om jag verkligen behöver en drevdusch? Har ingen aning om nÀr en sÄdan bör anvÀndas. Var nÄgon som frÄga förut om de övre drevhuset Àr ovan vatten nÀr man planar, men det Àr vÀl alla drev?

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Om du har en sÄpass stor motor att belastningen pÄ drevet ligger nÀra grÀnsen av vad det Àr specat för sÄ bör man ju anvÀnda drevdusch. Men om belastningen Àr lÄngt under grÀnsen sÄ ska det ju inte behövas. Oljan i drevet ska kylas av vattnet som pumpas genom drevet av kylvattenpumpen men om lasten Àr  hög sÄ kan den kylningen vara otillrÀcklig. 

 

Och ja överhuset Àr ovanför vattenytan pÄ alla drev nÀr bÄten planar. Vattenytan brukar vara precis under trimkolvarna. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

SÄ hÀr ser det ut nÀr bÄten planar.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Nja motorn Ă€r ju en mercruiser 3.0lx i en flipper 700, sĂ„ kĂ€nns ju inte som att den ligger vid belastningsgrĂ€nsen?😄 jahaa sĂ„ den kyler alltsĂ„ oljan i överhuset via kylvattenkanalen, dĂ„ fick jag lĂ€ra mig nĂ„got som jag funderat över👌😊

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Du behöver ingen drevdusch med den motorn. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Oljefyllt i överhuset dvs knutkorset + vinkelvÀxeln? Inte pÄ mina Mercruiserdrev i alla fall.
 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

VinkelvÀxeln i överhuset badar ju i olja men inte knutkorsen. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hÀr med drevdusch Àr nÄgot som alla bÄtÀgare villigt accepterar. MÀrkligt.
Det Àr en efterkonstruktion av drevkonstruktörerna (som aldrig har talat med motorkonstruktörerna). Drevet Àr inte konstruerat för den effekt det utsÀtts för. DÀrför kommer drevkonstruktörerna pÄ den geniala idén att spruta vatten pÄ sin konstruktion. SlÄr vad om att de kallar det en "feature".

Och det accepterar bÄtÀgarna. NÀr man sÀljer bÄten kan man lÀgga till Drevdusch istÀllet för Underdimensionerat drev.

 

TÀnk er att Volvo, Audi eller vilken bilkonstruktör som helst skulle i efterhand sÀga att du mÄste montera en kylare pÄ vÀxellÄdan pÄ egen bekostnad för att vi rÀknade fel ...

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Det Àr snarare pga att motorerna blivit starkare och starkare. Alpha One fungerar utmÀrkt utan drevdusch vid de motoreffekter och vridmoment som den faktiskt konstruerades för. TyvÀrr har man senare börjat töja pÄ grÀnserna och löser dÄ de överhettningsproblem som kan uppstÄ med drevdusch istÀllet för att konstruera/anvÀnda ett nytt drev med rÀtt prestanda. 

 

Samma problem nÀr man började sÀtta Bravodrev pÄ 300+hk dieselmotorer... det höll inte trots drevdusch. För högt vridmoment... 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Det Ă€r snarare pga att mï»żotorerna blivit starkare och starkare

Det var det jag skrev: Drevet Àr inte konstruerat för den effekt det utsÀtts för

 

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

NÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ grÀnsen, var gÄr den?

 

Minns att man brukar prata om att upp till standard 350 Àr ok, men inte mer. Sen antar jag att en liten DC som gÄr snabbt Àr snÀllare mot drevet Àn en tung bÄt som precis kommer över planing i marsch?

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Ja nu blev jag nyfiken! Var ligger grÀnsen? 

Och som du sÀger, en liten lÀtt planande bÄt borde ju gÄ lÀttare. FrÄgan Àr var Flippern ligger? Den Àr ju i planingsfart men Àr den lÀtt? 1,6 ton?

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Aldrig fel att extrakyla sitt drev. Oljan samt drevet blir varmt, inte farligt sÄ att det gÄr sönder. I ditt fall troligen inte nödvÀndigt, men du har ett. Om jag vore du sÄ skulle jag panga pÄ det. Hade pÄ mitt Alpha innan och nu pÄ mitt Bravo.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

NĂ€ de Ă€r vĂ€l kanske aldrig fel och extra kyla drevet?đŸ€” NĂ„ tips nĂ€r man ska borra i kavitationsplattan? LĂ€gga i fĂ€rg i hĂ„len el dyl?😊

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag skulle inte borra i ett sprillans nytt drev om jag inte var absolut nödgad till det.

 

Var grÀnsen gÄr vet jag inte den grÀnsen Àr nog ganska flytande. Personligen skulle jag nog undvika mer Àn cirka 300hk och bara bensin, absolut ingen dieselmotor. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Kanske modifiera fÀstet sÄ den kan skruvas i bultarna för trimcylindrarna? SÄg bild pÄ nÀtet, bara en tanke. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jamen dĂ„ gör jag som sĂ„ att jag försöker modifiera fĂ€stet och gĂ„r inte de dĂ„ skiter jag i drevdusch eftersom jag inte har nĂ„gon effekt stark motor👌😊

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...