Ulric 0 Postad 30 Maj , 2019 Hej, jag har en Flipper jolle från tidigt 70 tal. Marinan nära mig tycker inte om att ha båtar liggande på land under säsongen. De erbjuder mig enbart plats vid pontonen för min jolle. Tar den skada av att ligga i vattnet säg tre månader per år? Jag förstår att det blir säkert problem med beväxtning men tar den glasfiberarmerade plasten också skada? Tacksam för alla tankar. M v h Ulric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 31 Maj , 2019 Har den skador under vattenlinjen skulle jag laga dessa först så kommer plasten att må bättre. Annars borde det inte vara några problem att den ligger i vattnet. Är det söt, bräckt eller saltvatten (insjö, ost eller västkust) den skall ligga i? I saltvatten är det mer bekymmer med påväxt än i sötvatten. Har du möjlighet att ta upp jollen med jämna mellanrum för att tvätta av den? Alternativt bara lägga i kull i den i vattnet och tvätta av den lite då och då. Att måla på bottenfärg för att skydda mot påväxt, som man gör på de lite större båtarna, känns lite sådär på en jolle tycker jag. Andra kan i så fall bättre vilken färgtyp som kan passa bäst. Blir det en regnig sommar kommer den bli ganska blöt invändigt. Jag tänker då på trälisten som sitter i botten invändigt i jollen. Flipper är en riktig höjdare att segla. Vi har två stycken och det är helt enkelt skitskoj att rejsa runt i dem när det blåser. Lycka till med sommarens seglingar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 224 Postad 1 Juni , 2019 (redigerade) Seglade Flipper på 70-talet och hade den på en vagn på land. Jollar brukar inte ligga i vattnet permanent men det kan fungera. Dock saknas knapar till förtöjning så ett system för det kanske behövs utöver de beslag som finns på jollen. Ett kapell behövs för att hindra regnvatten att samlas i sittbrunnen. Beväxning är inte trevligt och bottenmåla en jolle är inte kul eftersom färgen lär kleta av sig om man tippat omkull och ska få upp den igen. Att lägga ut en flytande billig presenning med träreglar kan fungera som skydd mot beväxtning samt regelbundet rengöra botten. Enklast är att ha jollen på land! Redigerad 1 Juni , 2019 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulric 0 Postad 3 Juni , 2019 Tack McLasse och Per! Värdefulla kommentarer. Hon skulle ligga i Sörmlands skärgården, så bräckt vatten. Jag var orolig att plasten skulle dra åt sig vatten, men det låter ju inte som något större problem. Per, förstår inte riktigt vad Du menar med "lägga ut en flytande billig presenning med träreglar kan fungera som skydd mot beväxtning". Kan Du förklara. Under jollen när hon är i vattnet? M v h Ulric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 586 Postad 3 Juni , 2019 Det finns företag som till speciellt höga priser säljer presenningar som man drar under båten när den ligger i vattnet för att förhindra tulpaner och annan påväxt. Antar en sådan lösning är vad Per föreslår men med enkel, vanlig presenning. Lösningen bygger på att begränsa solljuset och vattenströmningen under båten och därmed göra botten mindre beväxt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 573 Postad 3 Juni , 2019 (redigerade) Så här! Bara att "köra" upp på presenningen. Foto från http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20100408/duk-vid-batplats-ger-ren-batbotten/ Troligen rätt lätt att fixa själv för en jolle. Ett alternativ är ju att knyta några linor mellan bommarna och dra upp jollen på, men då kanske det blir liv i luckan... Det är ju inte så det är tänkt... Kan vara värt att pröva. Låt linorna vara så långa att jollen bara precis svävar över vattnet så kanske det inte märks. 😈 Redigerad 3 Juni , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser