Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Fabianm

Är det här galvanisk korrosion?

Rekommendera Poster

Hej,

 

köpte förra året en segelbåt från 78. I den sitter en motor från 2005 (Nanni diesel 3.100 HE). Motorn går fint, men jag har reagerat på att den har en hel del färgsläpp runtom hela motorn, där vissa ställen är värre än andra. Eftersom båtel inte är min starka sida vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att avgöra om vad orsaken till detta är. Min tanke är att motorn antingen stått fuktigt pga att sjövattenintaget någonstans läcker och täkt motorn i en mindre dimma av vatten alternativt att den kan va utsatt för galvanisk korrosion. Någon som möjligtvis har en vettig input och kan hjälpa mig på vägen? :)

C0812CD5-85E4-4A1A-9697-78EE444169EB.jpeg

3381A839-0BFD-40D9-BD25-C654EA981E07.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om motorn befinner sig i en väldigt fuktig miljö! Det är inget galvaniskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det ser ut som om motorn befinner sig i en väldigt fuktig miljö! Det är inget galvaniskt.

Tack för svar, ja kan nog stämma  ”hoppas” lite på det då det känns lättare att åtgärda. Svårt å säga hur tidigare ägare skött miljön kring motorn. Men har gått igenom och fixat ett par saker för att göra miljön bättre samt håller på med några små saker till för detta. Misstänker också att det kan finnas någon mindre läcka på sjövattensidan av systemet som kan bidra till en sämre miljö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...