Jump to content
Monday 30 January 2023
Georg_Ohm

Var skall dessa offeranoder sitta någonstans?

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att vårrusta båten.

Håller på med drevet, VP 290, dp. Detta har fått nya avgassläpp, himla jobbigt att borra ut popnitarna.

Även nya bussningar till gaffelns upphängning.

Så tyckte jag det var lika bra att sätta på offeranoderna också.

Jag hade köpt en hel sats, den runda, och den rektangulära vet jag dom skall sitta, men de trekantiga?

 

Sedan har jag köpt en offeranod till motorns kylsystem också, en KAD43, en cylindrisk offeranod med utvändig gänga i ena ändan och utvändig i andra ändan.

Var skall den sitta? i värmeväxlaren? och i så fall var?

00087.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rollen:

Den runda är till kylsystemet, men KAD 43 har inga sådana. De trekantiga är extra anoder som fästs på upphängningsgaffeln till drevet. Man måste borra och gänga hål, för att montera dessa.

Tack för svaret!

Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för svaret!

Då behöver jag inte fundera mer på det, ävensom det kanske hade varit bra med en offeranod i kylsystemet.

I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev kossor:

I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren.

Var någonstans sitter den där?

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Var någonstans sitter den där?

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Men det är väl så på 43:orna, dom har ingen anod? Jag finner ju inte ett ord om sådan i manualen heller. Jag köpte ju ett servicekit och fick med ett filter till vevhusventilationen, och inte heller det behöver jag. 

Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev kossor:

Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med.

😏Du behöver ju inte riva värmeväxlaren för min skull...

Men det hade ju varit trevligt med någon bild så jag ser hur det ser ut. Förr eller senare, förhoppningsvis senare, får väl jag riva min värmeväxlare också. Motorn har ju bara gått drygt 600 timmar, och visar ännu inga symptom på för hög temperatur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-01-27 vid 11:29 skrev Georg_Ohm:

Jag tömde min, och har då bara haft ur bottenpluggen, och där tror jag inte att anoden passar.

Kan det inte vara så att man kan montera i efterhand?

Jag monterade en sådan på min VV, dock annan maskin (Mercrusier V8). Hade lite problem att hitta rätt anod till min plugg, men Hjertmans hade 5 olika modeller (gängorna och längder) och en passade perfekt i min bottenplugg.

Så du kanske behöver en uppdaterad bottenplugg, bara en tanke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rollen:

Pluggen i botten av värmeväxlaren sitter i färskvattensystemet, där behövs ingen anod. Tidiga KAD 42 har en anod i gaveln på värmeväxlaren. De senare har ingen. Även tidigare D4-D6 har anoder, en i värmeväxlaren och en i laddluftkylaren. Senare motorer har gavlar av plast. Då finns inga anoder. Varför man man håller på och ändrar fram och tillbaka vet jag inte.

Jaha, trodde pluggen var som på min värmeväxlare, till sjövattensystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Volvo Penta engine Anode Pencil anode 838929
Volvo Penta 838929 Engine Anode, heat exchanger, cooler and engine block anode.

 

https://www.yachtboatparts.com/kad-42--43--44--300-67-c.asp

volvo-penta-engine-anode-pencil-anode-838929-1694-p[ekm]80x49[ekm].jpg

 

Enligt uppgifter från VP sitter denna i en sjuhelsickes massa VP-maskiner med dock inte i KAD43, KAD44 och KAD300.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-838929-zinkanod.aspx

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...