Jump to content
Saturday 06 March 2021
cainer

Täta spricka i rostfri vattentank

Recommended Posts

18 minuter sedan skrev Mange249:

I mitt tycke är det bättre att göra en ordentlig lagning

Det håller jag helt med om. Man kan laga provisoriskt men förr eller senare kommer man tvingas gör en riktig lagning.

En provisorisk lagning går nästan inte att göra på något annat sätt en med något tätningsmedel och där är nog rätt typ av silikon det bästa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det var min båt så hade jag sågat upp så pass mycket så dyna täcker skarven (plasten ovanpå). Sen hade jag sågat upp tanken så pass mycket så man kommer åt och svetsa på plats med tryckluft som kylning för att inte skada plasten. En lång tidsgång för den som svetsar, räkna med kanske 2-4 cm var 10:e minut. Så gör man tex när man svetsar på bilar med känsligt material runtomkring, svetsa någon punkt och sedan på direkten blåsa på med tryckluft för kylning. Mycket bullar/öl/wiskey så ställer nog någon upp om du inte själv kan svets. Pinne hade jag testat iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev patrikflink:

Mycket bullar/öl/wiskey så ställer nog någon upp om du inte själv kan svets. Pinne hade jag testat iallafall.

Jag kan svetsa men mina kamrater håller inte riktigt med ;)

Men det brukar hålla. Till ett sådant här jobb hade jag absolut anlitat en duglig svetsare. Denne (hen) kan kanske svetsa inifrån.

Vi hade en ställning som skulle upp i taket (på landbacken). Grannen hade svetsfirma och kom till undsättning. Han böjde pinnen, stack upp den genom ett håll i innertaket, kände lite och svetsade. Perfekt så klart. När jag frågade hur han kunde svetsa utan att se så sa han att efter 40 år som svetsare så klarar man sig med känseln. Nog finns det svetsare som klarar det som verkar omöjligt.

 

Ett alternativ är att kontakta ett reparationsvarv, de kan ha en del trix på lager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte du behöver kapa upp i sidan på kojbotten för att komma åt att svetsa. Borde inte behöva svetsa 45° så att säga utifrån/ uppefter skrovsidan utan det borde gå att svetsa från andra hållet dvs det håll du kommer åt ifrån. Då hör jag ngn säga att det går ju inte, det gör det inte direkt men om tar en vinkelslip och kapar i hörnet på tanken (och vertikalt) så kan man slå ner taket på tanken så att den hamnar nedan för översta kanten på tanksidan. Spalten får man korrigera till den ca 1mm som behövs genom att trycka in den. I början och slutet på sprickan kan det bli lite knepigt men bör gå att lösa av bra svetsare. Ytor i närheten går bra att skydda genom ställa dit en tunnplåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här 2 år senare, hur löste det sig. Blev det en ful-lagning och sålt båten? 😅

 

Har precis själv monterat ur min tank för att svetsa en ny (inte själv). Jag hade dock fördelen att jag bara skruvade upp 6 skruv i midkabinen så kom jag åt tanken. Polar hade tänkt till 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy