Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
romeosundin

Johnson 25hk -74 problem!

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har fortfarande problem med min motor fastän jag har bytt: 

* Impeller sats med hus

* Växellådsolja

* Packningar 

* nya muttrar

* Bränslepump sats

* Bränsle filter 

* Nya stift

och mycket mer.....

Här kommer en sån bra förklaring som möjligt då man är amatör :) 

1, Båten är svårstartad så måste alltid ha gasreglaget från "gasspaken" för att den sa gå jämt och bra. 

2, Den går inte upp i fart när man gasar fullt utan håller max 5 knop ett tag sedan dör den efter 5 min åkande. (detta är en 25 hästars motor)

3, när motorn stängs av så låter det som en köttbit ligger på ett stekbord och blir iordninggjort. Har kollat men inget som ligger mot och blir bränt.

2 saker som jag kan tänka mig är fel: 

1, "piss strålen" är under vattnet så blir inget tryck då båten är låg.

2, Förgasaren behöver ordentlig rengöring

Någon som är bra på detta eller bor i Stockholms området som kan ta en titt på den? Tacksam för svar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bo_man:

Har du kontrollerar tändningen?

Ja och dom är blöta efter motorn varit igång så måste torkas varje gång. 

Är det bra eller dåligt? 🙊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite otydligt där om tändningen men jag antar att det är tändstiften som är blöta.

Om tändstiften är blöta, alltså den del av dem som är inne i cylindern så får motorn alldeles för mycket bensin. Det hör inte till normala rutiner att torka av stiften varje gång man använder motorn. Då skall förgasaren öppnas, rengöras och få nya tätningar och flottörventil. Om stiften är blöta på utsidan så läcker det väl kylvatten någonstans. Det borde gå att få reda på om man kör motorn utan kåpa och kollar efter vattenläckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-09-22 vid 10:26 skrev romeosundin:

2, Den går inte upp i fart när man gasar fullt utan håller max 5 knop ett tag sedan dör den efter 5 min åkande. (detta är en 25 hästars motor)

3, när motorn stängs av så låter det som en köttbit ligger på ett stekbord och blir iordninggjort. Har kollat men inget som ligger mot och blir bränt. 

Har du kollat tankluftningen? Det är inte så att den är tät och det blir undertryck i tanken och att du hör ljudet när motorn stannar och luft sugs in i systemet? Kör utan tanklock och se vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Faderullan:

Lite otydligt där om tändningen men jag antar att det är tändstiften som är blöta.

Om tändstiften är blöta, alltså den del av dem som är inne i cylindern så får motorn alldeles för mycket bensin. Det hör inte till normala rutiner att torka av stiften varje gång man använder motorn. Då skall förgasaren öppnas, rengöras och få nya tätningar och flottörventil. Om stiften är blöta på utsidan så läcker det väl kylvatten någonstans. Det borde gå att få reda på om man kör motorn utan kåpa och kollar efter vattenläckage.

Stiften va svarta nu så skall byta dom mot champion stift sen har jag tagit bort förgasare och stiftet är lös och hänger inte med flottören så den ligger löst så där har vi ett problem sen är packningar mm trötta så ska byta dom samt

alla lösa skrivar och insug så får jag se vad som händer. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Tomas99:

Har du kollat tankluftningen? Det är inte så att den är tät och det blir undertryck i tanken och att du hör ljudet när motorn stannar och luft sugs in i systemet? Kör utan tanklock och se vad som händer.

Yes har nyligen bytt tank och slang och den är alltid öppen när jag använder motorn och stängd när den står. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...