Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LilleNo

Isotherm ASU kylskåp helt dött

Rekommendera Poster

Mitt 3år gamla Isotherm CR49 ASU har lagt av helt, när jag mäter spänningen på droppsäkringshållaren så finns spänning (har testat att byta säkringar) - men allt är svart (panel, kylskåpsbelysning).

 

Jag vill minnas att kylskåpsbelysningen tändes oberoende av om kylskåpet startats vid ASU-panelen (auto, man, off) eller ej. Men nu lyser inte ens kylskåpsbelysningen.

 

Tidigare har kylskåpet varit lite grinigt att starta vid två, max tre tillfällen totalt (trots fulladdade batterier). Men efter att jag startat motorn eller kopplat på landström har det hoppat igång (vet ej om detta varit avgörande) och sedan fungerat helt normalt under batteridrift.

 

Jag har uteslutande kört kylskåpet i ASU/auto-läget och jag här lagt märke till att det uppfört sig lite hysteriskt när solcellen matat på bra i kombination med fulladdade batterier (kompressorn växlar mellan låg/högeffektsläge fram & tillbaka). Jag har läst om detta fenomen i efterhand här och förstått att flera väljer att köra sina ASU-kylskåp i manuellt driftläge för att förhindra detta växlande.

 

Har någon nått tips på vad som kan fela eller vad som behöver åtgärdas?

Redigerad av LilleNo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standard svaret är att mäta spänningen direkt på kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt Isotherm ASU (för en separat kylbox) har haft sporadisk benägenhet till kontaktproblem vid elektronikenheten; en 'hardware reset' (tar kontaktena ut och sticker dom tillbaka) har hjälpt. Du kunde kolla att alla kablar är ordentligt i plats. Om detta hjälper, kan man fortsätta behandlingen med en kontaktspray typ CRC vid höstupptagning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev LilleNo:

Tidigare har kylskåpet varit lite grinigt att starta vid två, max tre tillfällen totalt (trots fulladdade batterier). Men efter att jag startat motorn eller kopplat på landström har det hoppat igång (vet ej om detta varit avgörande) och sedan fungerat helt normalt under batteridrift.

Kan ev. tyda på onödigt högt spänningsfall i kablar och anslutningar.

Utan laddning har du aldrig mer än 12,7 volt på batteriet.

Om du då har någon volts spänningsfall i kablar och anslutningar så startar troligen inte kylen.

 

När du laddar batterierna har du kanske 14 volt vid batteriet och då räcker spänningen vid kylen även med ett relativt stort spänningsfall.

 

Anslut kylen med fräscha kablar direkt på batteriet för att kontrollera om det är detta som är felet.

 

Ring gärna till Thermoprodukter i Kalmar, de är väldigt hjälpsamma.

http://www.thermoprodukter.se/tpinfo.asp

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jussi_h:

Mitt Isotherm ASU (för en separat kylbox) har haft sporadisk benägenhet till kontaktproblem vid elektronikenheten; en 'hardware reset' (tar kontaktena ut och sticker dom tillbaka) har hjälpt. Du kunde kolla att alla kablar är ordentligt i plats. Om detta hjälper, kan man fortsätta behandlingen med en kontaktspray typ CRC vid höstupptagning.

Jag har samma erfarenheter från mitt eget och en kompis kylskåp.

Troligtvis har du dålig kontakt vid inkommande anslutningar, plus och/eller minus, eftersom lampan inte lyster. Jo lampan lyser (=skall lysa) när dörren är öppen, oavsett om kylskåpet är av eller på.

Läs även min tråd som nästan handlar om samma sak, nästan alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt och kollat lite mer.

 

Jag har matning fram till den röda elektronikboxen, men även på utgående matning från samma box mäter jag 12V. Den röda elektronikboxen sitter på en svart box som jag förmodar är en växelriktare + annat. Denna svarta box sitter direkt på kompressorn och erhåller alltså 12V, men inget händer. Jag har direktkopplat mot den svarta boxen, samt byglar C & T, utan resultat.

 

Jag ringde Thermoprodukter i Kalmar och de sa åt mig att skicka över både den röda och den svarta boxen.

315D4319-D22E-47AA-AEE2-50BA75E4FDCE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...