Steinbok 0 Postad 29 Augusti , 2018 Jag har en båt från 85 som när jag köpte den hade väldigt oxiderad gelcoat som gulnat. Jag tvättade den ordentligt och körde sedan med oxalsyra två gånger och den blev något vitare men ingen större skillnad. Kan detta bero på att båten var så oxiderad? Jag har nu polerat båten med rätt grov rubbing (3m fast cut) och sedan marine polish plus vax. Gelcoaten är väldigt blank och fin men fortfarande gulaktig. Tror ni oxalsyran skulle verka bättre om jag körde den en omgång till nu när gelcoaten inte har oxiden på sig utan oxalsyran får verka på en renare yta? Självklart skulle jag tvätta bort vaxet innan isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 003 Postad 29 Augusti , 2018 Oxalsyra är suveränt på det bruna närmast vattenlinjen, men det verkar inte på allt som gulnat, och jag tror inte det är rätt medel - om det ens finns något medel - för att få din gamla gelcoat vit och fin. Tror faktiskt inte att du kemiskt kan ta bort "åldersgulheten". Ibland kan man dock rubba/slipa ner översta lagret gelcoat för att komma ner till sådan som inte är fullt lika solblekt och vitare, men det är ett vågspel då det går ganska hårt åt tjockleken på gelcoat. Nu har du redan gått ner så du har en fin och blank yta, och jag tror (med betoning på "tror", dock) att det blir svårt att få det så mycket bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 29 Augusti , 2018 12 minuter sedan skrev IngemarE: Oxalsyra är suveränt på det bruna närmast vattenlinjen, men det verkar inte på allt som gulnat, och jag tror inte det är rätt medel - om det ens finns något medel - för att få din gamla gelcoat vit och fin. Tror faktiskt inte att du kemiskt kan ta bort "åldersgulheten". Ibland kan man dock rubba/slipa ner översta lagret gelcoat för att komma ner till sådan som inte är fullt lika solblekt och vitare, men det är ett vågspel då det går ganska hårt åt tjockleken på gelcoat. Nu har du redan gått ner så du har en fin och blank yta, och jag tror (med betoning på "tror", dock) att det blir svårt att få det så mycket bättre. När svart färg blir blekt så ljusnar det å blir gråaktigt. När hår blir blekt går det från mörkt till ljust, likadant med kläder som bleks osv. Varför kallar man saker, som vissa träslag, gelcoat mm. sol"blekta" när dom egentligen mörknat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser