Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Peter_K

I stället för Lefant Nautica?

Rekommendera Poster

Upptäckte precis att Lefant Nautica har utgått ur sortimentet hos alla båthandlare då godkännandet gått ut. Synd - den har funkat sjukt bra här på ostkusten; bygger tunna lager och har väldigt lite beväxning. 

 

Vad kör man i stället då?

Vill inte ha kladdig, blödande färg igen.

Vill inte ha hård färg som bygger tjocka lager.

Vill hålla mig inom lagens ramar. 

Vad finns kvar?

 

Tvätta tror jag inte riktigt på; det växer för mycket där jag har båten. Jag ser hur båtarna för de som enbart tvättar ser ut i klubben, funkar sådär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med Trilux under lång tid. Senast jag målade lillbåten var nog 2005 eller 2006!

Det är en planande båt så kanske behöver man måla en segelbåt oftare men det spelar inte så stor roll om färgen bygger lite om man målar så pass sällan tycker jag. Dessutom är färgen slipbar så man kan jämna ut ytan om man vill. 

Stora båten är jag inte helt säker på vad den är målad med från början men jag har bättrat där underbehandlingen var slarvigt gjord på några ställen. Det har jag gjort med Trilux. Den äldsta bättringen är nog från våren 2011 och håller fint än. 

Ligger i Stockholms skärgård. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Peter_K:

Tvätta tror jag inte riktigt på; det växer för mycket där jag har båten. Jag ser hur båtarna för de som enbart tvättar ser ut i klubben, funkar sådär. 

Byt ut tvätten...

Ursäkta väldigt OT, men jag vill skriva detta för att inte avskräcka andra från att låta bli att bottenmåla. Det funkar ganska bra faktiskt.

 

199868873_Btbottenefterfrstassongenutanfrg.jpg.363e059dd8502482e347372e8b7bcda0.jpg

 

Men vist finns det förbättringspotential, men kappseglar man inte så kan man acceptera detta resultat tycker jag.

 

Ibland blir det lite kvar i vattenlinjen, men då kan man ju "bada bort" det eller borsta från bryggan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mera svar, på frågan.

 

https://www.kemi.se/global/bekampningsmedel/biocidprodukter/batbottenfarger/batbottenfarger-for-ostkusten.pdf

 

Ser ju lite dystert ut, men det kommer nog något till våren från LeFant. Ring och fråga så får du nog svar. De brukar vara rätt öppna med muntlig information tycker jag. Skriftligt kan ju bli känsligare.

 

Kristoffer Myhrman

Product & Sales Manager

LEFANT AB

kristoffer@lefant.se

+468-544 80 907

www.lefant.se

 

Hoppas han jobbar kvar...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Byt ut tvätten...

Ursäkta väldigt OT, men jag vill skriva detta för att inte avskräcka andra från att låta bli att bottenmåla. Det funkar ganska bra faktiskt.

 

199868873_Btbottenefterfrstassongenutanfrg.jpg.363e059dd8502482e347372e8b7bcda0.jpg

 

Men vist finns det förbättringspotential, men kappseglar man inte så kan man acceptera detta resultat tycker jag.

 

Ibland blir det lite kvar i vattenlinjen, men då kan man ju "bada bort" det eller borsta från bryggan.

 

Mackey

Tvätten är ny; ett år gammal. 

Tycker inte den verkar komma åt överallt på segelbåtarna. Och så ska man lägga en massa tid på att passa in en tvätt-tid när man vill vara ute och segla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:

Tvätten är ny; ett år gammal. 

Tycker inte den verkar komma åt överallt på segelbåtarna. Och så ska man lägga en massa tid på att passa in en tvätt-tid när man vill vara ute och segla. 

 

Det där med tiden kan väl inte vara ett verkligt problem, eller?

Låter lite som att man måste ha en SUV i innerstan...

...men jag kan ha fel, det hände en gång på 80-talet vill jag minnas.

 

Du ser ju missarna på bilden, det kan vi som inte kappseglar leva med.

 

För mig är det okej om du vill ha en antifoulingfärg, men som det verkar blir utbudet mer och mer begränsat och möjligheterna att använda sådan färg stryps. På Bosö BK är det inte längre tillåtet att måla med färg som hämmar beväxning och har man sådan färg sedan tidigare får man inte högtryckstvätta botten. Miljösamverkan i Stockholms län arbetar för gemensamma regler och som jag ser det är det inte uteslutet att detta kommer att innebära förbud även i Östersjön, inte bara i Mälaren som idag.

 

Vi har aldrig behövt ändra våra planer för att tvätta botten, men ibland måste vi ta en omväg, men fortfarande seglar vi ju. Själva tvätten tar inte mer än absolut maximalt 30 minuter, oftast tar det inte mer än 15 - 20 minuter totalt.

 

Nu blev det längre än jag tänkt, men det viktiga är att inte skrämma de som vill pröva att låta bli att måla. Blir man inte nöjd är det ju bar at börja måla igen, så länge det är tillåtet eller ger någon effekt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd.

Har båt målad med Nautica behöver bättra på några ställen.

Har ni något förslag med vad man kan bättra med ?

 

Har varken tid eller lust att slipa ned hela botten och börja om med en ny färg.

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bättrade i år med Hempels hard racing copper på några ställen (får se hur det blir). Har alltid bara bättrat på bottenfärg. Tidigare Lefant Nautica då. Båten ser kamouflagemålad ut vid sjösättning. Vi har absolut inte mer påväxt än andra båtar vid upptagning, så vi fortsätter med detta system, men kanske struntar i att måla öht ett eller annat år framöver. Båten ligger på ostkusten.

Fördelar är ju att det går fort, är billigt, syns inte någon skillnad (i sjön).

Nackdelar, ser inga faktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling; eftersom jag ställde frågan... jag hittade en 2,5-litersburk på en butik, så jag klarar mig ett tag till

😁

 

1B1A433D-49ED-4DBE-93E4-2FE1959AD04C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...