magstj 0 Postad 16 Augusti , 2018 Hej Jag har nyligen köpt en snipa med en yanmar 4jhe -1987. Den har dubbla bränsletankar och separata kranar för varje tank. Dessa ledningar går sen in i grovfiltret och sen går det ut en ledning till motorn. Jag har ingen stenkoll på detta med bränslsystemet och har lite undringar. Returslang går endast till styrbordstanken, babordstanken har ingen egen returslang. Vi har märkt att det blir oljefilm på vattnet när vi kör på babordstanken. Ingenting när vi kör på styrbordstanken. Förra ägaren har sagt att det kan bli så och att det kan avhjälpas av att man kör upp ca 1/3 av bränslet i styrbordstanken innan vi använder babordstanken. Kan någon förklara hur det funkar med sånt här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 16 Augusti , 2018 Växlar man tank så ska man även returen växlas dvs gå till den tank man förbrukar från. Annars kommer tanken dit returen går att översvämmas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 073 Postad 16 Augusti , 2018 Är det samma sorts diesel i bägge tankarna? Öppna bägge kranarna och kör på båda tankarna så ordnar det sig med returen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Augusti , 2018 Ett enligt min mening ganska idiotiskt system! Vid fulla tankar måste du köra på styrbords tanken tills den är nästan tom, inte tom för då suger matarpumpen luft, och det vill vi inte ha. Sedan koppla eller vrida över till babordstanken, här kommer bränslet att ta slut förvånansvärt fort då returen går till styrbordstanken som kommer att fyllas upp, vilket resulterar i ytterligare en omkoppling, omvridning av kranar så att man kan bränna bränslet som kommit i retur från motorn och babordstanken. För att komma tillrätta med detta kan man förbinda tankarna med ett rör i botten så att båda har samma nivå, ingen omkoppling behövs, returen kan inte överfylla någon tank. Eller ordna med så att returen går till den tank som används. Men det blir ju en hel del kranar och förskruvningar som kan läcka, kranar som glöms. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 111 Postad 16 Augusti , 2018 3 timmar sedan skrev bhemac: Växlar man tank så ska man även returen växlas dvs gå till den tank man förbrukar från. Annars kommer tanken dit returen går att översvämmas. 2 timmar sedan skrev Pentax: Ett enligt min mening ganska idiotiskt system! Vid fulla tankar måste du köra på styrbords tanken tills den är nästan tom, inte tom för då suger matarpumpen luft, och det vill vi inte ha. Sedan koppla eller vrida över till babordstanken, här kommer bränslet att ta slut förvånansvärt fort då returen går till styrbordstanken som kommer att fyllas upp, vilket resulterar i ytterligare en omkoppling, omvridning av kranar så att man kan bränna bränslet som kommit i retur från motorn och babordstanken. För att komma tillrätta med detta kan man förbinda tankarna med ett rör i botten så att båda har samma nivå, ingen omkoppling behövs, returen kan inte överfylla någon tank. Eller ordna med så att returen går till den tank som används. Men det blir ju en hel del kranar och förskruvningar som kan läcka, kranar som glöms. Är du verkligen säker på att returen bara hamnar i den ena tanken? Som redan nämnts är detta ju fullständigt idiotiskt. Jag har samma arrangemang som du med två tankar, men med en dubbel trevägskran som även fördelar returen till rätt tank, Detta ser rätt så komplicerat ut, många slangar, men det fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magstj 0 Postad 16 Augusti , 2018 Hej! Tack för alla svar, det börjar klarna. Ja, det går bara en returslang till styrbordstanken. Ska kolla om anslutningen på styrbordstanken har någon förgrening och någon dold slang till babordstanken. Visst är det idiotiskt men det går ju att lära sig att leva med. Det är ett sånt enormt flöde i returslangen, alltså?. Det hade jag ingen aning om. Vi vill gärna ha babordstanken ganska full också för att slippa att båten börjar luta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 875 Postad 16 Augusti , 2018 Jag har också dubbla tankar. Men den ena har både matar- och retur och den andra inget av detta. Sedan finns dock en utjämnings/ihopkopplingsslang mellan de båda (en slang ansluten vid och går ut nära botten med kulventil så den kan stängas av). Utöver detta har jag sedan kompletterat med en kugghjulspump från Biltema och eget sugrör från nära botten i tanken utan motoranslutning, en pump jag kan köra manuellt med strömbrytare. Den pumpar över till "primärtanken" när jag vill, och är också försedd med eget filter. Rent teoretiskt kan jag alltså även filtrera bränslet jag har i tankarna genom att köra denna pump samtidigt som utjämningsslangen är öppen. Normalt kör vi med stängd mellanslang (enbart primärtanken) och använder pumpen för att fylla på primärtanken från sekundärtanken när den kommer ner mot kanske hälften. Fördelen är då att vi kan nyttja/tömma ena tanken till nästan 100%, vilket inte hade varit möjligt (suga luftrisk) om de körts sammankopplade eller motorn varit kopplade till båda med en flervägskran. Det är ett sätt att lösa det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 16 Augusti , 2018 58 minuter sedan skrev IngemarE: Men den ena har både matar- och retur och den andra inget av detta. Sedan finns dock en utjämnings/ihopkopplingsslang mellan de båda Har man dubbla motorer så är ofta gjort så att varje motor har sin tank och man har en "crossflow" (heter så hos flyget) ledning mellan tankarna som man kan öppna. Har man en motor kan det vara smart att ha både matning och retur från den ena tanken och en crossflow som öppnas vid behov. Några har en crossflow pump, en kugghjulspump som kan köras åt båda hållen för att flytta bränslet. Fartyg har oftast en dagtank som både sköter matning resp retur. Sen fyller man dagtanken från valfri bottentank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser