Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
oyster

Ny fog för att förhindra vattenintrång

Rekommendera Poster

Under vissa förhållanden rinner det in vatten i båten (notera att det på bilden sitter under kapellet) pga. en gammal dålig/trasig fog. Jag skulle vilja bygga upp en ny fog men det finns inget material bakom vilket gör det väldigt svårt...om man inte vill bygga upp den i flera steg vill säga.

 

Någon som har några tips? Kanske måste man försöka få dit något material bakom?

image1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev oyster:

Under vissa förhållanden rinner det in vatten i båten (notera att det på bilden sitter under kapellet) pga. en gammal dålig/trasig fog. Jag skulle vilja bygga upp en ny fog men det finns inget material bakom vilket gör det väldigt svårt...om man inte vill bygga upp den i flera steg vill säga.

 

Någon som har några tips? Kanske måste man försöka få dit något material bakom?

image1.jpeg

Omöjligt att gissa sig till enl den bilden var vattnet kan komma in.. var det droppar ut är nog ofta sekundärt.

Ta reda på det, fixa mer bilder både översiktiga och detalj så blir det mänskligare att gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är där du har markerat med blått som det kommer in så är det väl bara att tillverka något som passar i "hålet" och sedan limma dit med Sika. Du ser ju också ut att ha en skruv i träbiten till vänster som du kanske kan använda. 

Men, som Caribic skriver, lite mer info gör det lättare att förstå ditt problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser precis ut som på min gamla Nimbus...

Du kunde kanske skära ut en bit av en sådan där reklam-gratis-isskrapa av plast man får på bensinstationerna, och värma på den litet med varmluftspistolen och böja den litet utåt så att det blir en avvisande kant (=droppnäsa) som gör så att vattnet rinner utåt istället för inåt... 

Den plastbiten kan ju kanske limmas i aluminiumet eller helst skruvas fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta knapphändig information! Vatten som droppar ner på den svarta listen letar sig ofta inåt eftersom den är rundad. Det är den primära vägen in. En del droppar också från trälisten men det är så lite. Så det viktiga är att vattnet skulle behöva följa dom blå pilarna för att komma bort från öppningen in i båten...

image1 (1).jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev oyster:

Ursäkta knapphändig information! Vatten som droppar ner på den svarta listen letar sig ofta inåt eftersom den är rundad. Det är den primära vägen in. En del droppar också från trälisten men det är så lite. Så det viktiga är att vattnet skulle behöva följa dom blå pilarna för att komma bort från öppningen in i båten...

image1 (1).jpeg

Aha bild är tagen utifrån.

Om du vill ha typ gummi kan du sätta plastfilm, tejp eller liknande, på insidan.

Kleta på msp, pu eller motorsilikon (som inte ställer till problem av silikat i sin omgivning)

Fukta gärna plastfilmen lite innnan du kletar på.

Duscha lite vatten på kleten du valt och lägg lämplig plastplatta alt plasfilm över. Då kan du forma det utifrån utan att bli svart om fingrarna.

Låt kleten härda fullt ut mellan plasfilmerna. Vattnet du duschat dit hjälper härdningsprocessen.

Fläk bort plastfilmen efter par dygn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte finns någon insida att sätta plasttapen på. Jag måste nog dit med något. En is-skrapa eller en skärbräda kanske kan funka!

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev oyster:

Problemet är att det inte finns någon insida att sätta plasttapen på. Jag måste nog dit med något. En is-skrapa eller en skärbräda kanske kan funka!

Skärbräda funkar definitivt. Det fastnar inte elastomeren på. Annars kan du ta vad som helst som du lägger plasfilm på.

Modellera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen blev en 2mm Plastskiva transparent från Biltema. Mallade och Sågade en bit med Dremel (för övrigt ett av dom mest användbara verktygen jag har) . Fogade sen runtom med Biltemas Marine sealant. Borde nu bli helt tätt! 

Redigerad av oyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...