Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
AndreasA84

Köp av förstabåt

Rekommendera Poster

Hej

Skall köpa min första båt till hösten.

Har mer eller mindre bestämt mig för en ryds camping från 76 och framåt, eller linknade.

Båten kommer att användas till mestadels trolling och utflykter.

Är väldigt okunnig om båtar och dess motorer, läser massor men kommer inte fram till något vettigt.

Är mest motorer jag funderar över nu.

Hur bra/dålig/pålitlig är en 80-90-tals 2-taktsmotor i 70hk-klassen?

Har ju förstått att 4t för trolling är överlägset, men hur skulle en gammal 2t ihop med en liten trollingmotor fungera?

Är det vettigt att betala dubbelt så mycket för en båt med 4t än en med en 2t från säg 90talet?

Mycket funderingar nu, hoppas någon har några bra tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För trolling funkar det ypperligt med en mindre fyrtakt extramotor på 5-10 hästar. Och skulle huvudmotorn strula kan man puttra hem. 

Men, pålitlighet handlar som alltid om hur grejorna använts, servats och skötts. En tvåtakt från 90 talet som gått dag ut och dag in på västkusten kan var helt uppäten av korrossion, medans en sötvattenkörd från 80 talet kan vara som ny. Ett lotteri helt enkelt. Men en välskött yamaha från 90-talet är bra och lättservade maskiner med tillgång till reservdelar. En mercury från sent 90-tal är inte dumma dom heller. 

Det är din första båt, och du vill kanske byta längre fram, så jag hade valt fyrtakt extramotor. Säljer man båten behåller man motorn till nästa båt eller säljer separat. 

Pengarna du sparar köper du fiskeprylar för:-)

Att köpa helt ny motor till en ryds camping får man aldrig igen när man skall sälja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips. Ja det är lite så jag tänker med en extra motor.

Menar inte köpa en ny 4t men att båtar som har 4t är ofta nästan dubbelt så dyra i inköp som en med en äldre 2t.

Lutar åt att göra ungefär som du skriver men vill inte göra något förhastat så får kolla mycket båtar nu framöver :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite funderingar över laddning av batterier.

Har sett att en del använder c-tec i båtarna, smartpass och d250.

Klarar inte motorns egna generator driva tex ekolod, plotter och autopilot?

Såg på en yamaha 9,9 hk att den har en generator på 6a, klarar en sådan att driva utrustning samt ladda batteriet under en dags körning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De prylar du nämner brukar de flesta modernare motorer klara att driva men de som har laddare till båten använder oftast dessa för att batterierna ska bli laddade när båten ligger i hemmahamnen. Alla batterier har en viss självurladdning och många, ffa seglare, kommer inte hem till hemmahamnen med fulladdade batterier. 

Sen kan det ju vara så att förbrukarna ligger på gränsen till vad generatorn klarar att ladda och då får batteriet inte så mycket laddning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon. Hur är uttern och liknade båtar i jämförelse? Finns det fler som har liknande osänkbara skrov som campingen från 76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...