Jump to content
Tuesday 17 September 2024
Cam72

Bränsle och kompressor kad42

Recommended Posts

Hej

 

sitter och funderar lite på hur bränslemängden sköts till min Kad42, den har ju varvtalsstyrd kompressor som jag funderar på att montera en brytare för att styra bort under vissa körförhållanden men vad händer med det extra bränsle som jag antar ska in då kompressorn är aktiverad? 

 

Är bränslemängden vacuum styrd?

 

tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mängden bränsle regleras med gaspådraget på en diesel. Vissa insprutningspumpar har rökbegränsare som är styrda av laddtrycket. Osäker på om du har en sån. Det som kan hända om du kopplar bort kompressor är att den ryker svart vid gaspådrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller?

 

hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Cam72:

Det var min första tanke men sen tänkte jag eftersom kompressorn kan jobba i lite olika varvtalsområden beroende om kickdownen är inkopplad eller ej borde det vara något annat som styr mängden, eller?

 

hur gör de som kopplar bort kompressorn med bränslet mån tro?

Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo

 

sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn.

så har vi gjort på  kad42,43

blir då i princip samma effektkurva som ad41

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev flipperjanne:

Det som i folkmun kallas för rökbegränsare är i själva verket en vakumventil som skjuter på mer bränsle vid övertryck, oavsett kompressor eller turbo

 

sätt in en brytare på en av trådarna till magnetkopplingen , då aktiveras inte kompressorn.

så har vi gjort på  kad42,43

blir då i princip samma effektkurva som ad41

Hej

 

ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Cam72:

Hej

 

ja det går 2 trådar med en liten fyrkantig plastbit på till magnetkopplingen på kompressorn, är det bara att ta vilken som helst av de 2 trådarna och skarva in en brytare? Och jag behöver inte göra något med bränslet eller annat?

Exakt

bränslet finns där oavsett

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...