Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
resqual

VP 290DP Powertrim strömlöst vid panel

Rekommendera Poster

Hej! 
Är inne på dag 3 nu att försöka få powertrim att fungera. 

 

Monterade ny motor (FPT) samt Volvo Penta 290DP drev. Fungerade toppen förra sommaren, sedan togs båten upp.

Under vintern monterades en värmare, som sedan bortmonterades då den bestämde sig för att elda upp sig självt och gav värme bara en kort stund.. Även en del gammal el togs bort (något som inte borde ha påverkat) och när båten sen skulle sjösättas så fungerade inte längre powertrim. Varken knapparna eller trimindikatorn visar några som helst tecken på liv. Med min felsökningsförmåga så kan jag inte hitta några fel i elen, verkar vara ström där det ska vara ström. Allt annat som går på el i båten funkar, lampor, uttag, gps, motorinstrument, lanternor och vindrutetorkare (ni fattar.)

 

Intresserad av tips, råd, idéer och om någon suttit med liknande problem. Säkert gått igenom allt 10ggr och kan fortfarande inte hitta problemet (frustrerande) 
I samma veva så vill inte båten gå över 8 knop (toppade 32 förra sommaren) och jag undrar om detta kan ha något med varandra att göra? märker motorns styrsystem att drevet inte är med och lirar? 

Ha det gött på semestrarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade likartat problem, jag hade visserligen spänning fram till instrumentet som lyste och gjorde sin startrutin, men sedan inget annat. Instrumentet hade ingen kontakt med givaren i skölden. Efter idogt felsökande så tröttade jag och drog tre nya kablar från givare till instrument.

Jag tar två manöverplatser i den båten. således två instrument och knappsatser till drevlyft och powertrim. En erfaren penta-elektriker tipsade om att det ofta kunde bli fel i den stora "Y"-kopplingen där kabelstamen från motorn delar sig till var sin manöverpanel, och finns även en mindre "Y-koppling" till powertrimmet, den hittade aldrig jag...

 

Men du skall nog se om du har spänning fram till instrumentet, troligtvis inte, och se om du kan försörja instrumentet från annat håll, eller kanske bättre att gå igenom alla multikontakter i kabelstamen mellan manöverdon  och hydraulpumpen, liksom mellan givaren och instrumentet.

 

Kanske det var så att denna kabelstam kom i kontakt med den brinnande(?) värmaren och skadades, kanske var det så att något kontaktstycke drogs isär när du sanerade i elsystemet?

 

Spänning har man fram i olika punkter i elsystemet, ström flyter i ledningarna först när någon pryl är påslagen och förbrukar ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...