LasseSkelderholm 0 Postad 9 Juli , 2018 Jag har en oanvänd varmvattenberedare från Volvo i rostfritt. Jag undrar om någon vet om det är något att spara, installera eller sälja? Funderat på att installera den i båten men den är något stor. Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 576 Postad 9 Juli , 2018 Om du isolerar den är den användbar. När de kom ut på marknaden hävdade Volvo Penta att den inte behövde isoleras då den var högglanspolerad på insidan, så att värmen skulle reflekteras. Det är bara nys. Om man känner på utsidan så är den lika varm som vattnet inuti. Alltså försvinner värmen ut genom plåten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juli , 2018 1 timme sedan skrev Rollen: den inte behövde isoleras då den var högglanspolerad på insidan, Humor har de i alla fall! Troligen enklar sälja till någon som litar på Volvo och köpa en isolerad i lagom storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 9 Juli , 2018 5 timmar sedan skrev LasseSkelderholm: Jag har en oanvänd varmvattenberedare från Volvo i rostfritt. Jag undrar om någon vet om det är något att spara, installera eller sälja? Funderat på att installera den i båten men den är något stor. Lasse Det satt en sådan i min förra båt, en Nimbus från tidigt 80-tal. Jag hade varmvatten i några timmar efter att jag stängde av motorn. Det fanns heller ingen elpatron i denna beredare. Den byttes mot en modern och isolerad med elpatron. Den höll värmen i mer än ett dygn. Nuvarande båt har ytterligare en generation senare vv-beredare, dubbelisolerad, håller bra värme iallafall ett och ett halvt dygn, jag såpass att man kan duscha i det iallafall. Men på morgonen dag två är det så varmt att man kan bränna sig. Så din oisolerade vv-beredare är rätt värdelös som just vv-beredare. Men den är ju snygg och blank, kanske du kan finna annat användningsområde till den. Eller köp några av Julas tjocka liggunderlag och spännband från samma firma och linda in beredaren i dessa, glöm inte gavlarna, avsluta med att dra ihop hela paketet med spännbanden, välj röda sännband, det det ser festligare ut. Vv-beredaren blir ju knappast sämre av denna tilläggsisolering, men bra...? Njae, det är bättre att köpa en ny modern beredare, fast rätt dyrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 607 Postad 9 Juli , 2018 Med isolering blir det säkert en utmärkt VVB, men knåpa inte ihop för mycket själv. Anlita en yrkesman om du ska elansluta den, eller egentligen två. En elektriker och en rörmokare. En VVB med elpatron kan göra rätt mycket skada, se här. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseSkelderholm 0 Postad 16 Juli , 2018 Tack för svar. Bara att hiva på tippen med andra ord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juli , 2018 Nej, nej, 500 spänn på Blocket. Det är ju Volvo Flygmotor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser