Gå till innehåll
torsdag 23 juli 2026
Toder

Propellerfråga

Rekommendera Poster

Jag har en 4.1m gammal sportbåt, nyligen monterat dit en 50hk Johnson utombordare på den.

på motorn sitter en propeller med texterna 12 13 på ena sidan, 763462 på ena sidan och 12x17 

vad betyder dessa siffror? 

hittar inget om "pitch" som folk pratar om, som brukar anges t.ex 21p osv

är denna propeller lagom för min båt?, båten väger tom runt 200kg och med last och mig runt 300-400kg, skrovet är ett steglistat sportskrov i glasfiber 

väldigt snabbt planande, hur många knop borde man förvänta sig med denna kombination på ett ungefär? har varit upp runt 30knop innan respekten för hårt vatten gör att jag släpper på gasen, men har en bekant som har en yamha 55hk på en selco samma längd som min båt, men hans propeller är betydligt mindre. 

någon som har koll på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12x17 är svaret. 

12” diameter och 17” stigning (pitch) 

Ingen aning om det passar din båt. Men det låter lite. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev coppertail:

12x17 är svaret. 

12” diameter och 17” stigning (pitch) 

Ingen aning om det passar din båt. Men det låter lite. 

Den ser jätte stor ut på båten tycker jag haha

003DE91F-21E4-45BB-87DB-AA3F9ECD7614.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest för att den är långriggad. 

Hur ligger kavitationsplattan i förhållande till botten?  

Tog Du till dig vad jag skrev om stigningen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-07 vid 22:45 skrev coppertail:

Mest för att den är långriggad. 

Hur ligger kavitationsplattan i förhållande till botten?  

Tog Du till dig vad jag skrev om stigningen? 

Kavitationsplattan ligger ganska jämnt med botten av skrovet, fick fock höja akterspegeln ca 10cm, ja ska läsa på lite om pitch, enklare vore ju att ha en varvräknare så jag kunde se vilket varvtal den hamnar på

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev några turer i sommar iallafall, den gick bra med propellern som sitter på, dock så kommer trimplan behöva införskaffas om jag vill överstiga 25knop, den blir lite äcklig där efter då den drar sig åt vänster.    

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎07‎-‎06 vid 21:24 skrev Toder:

är denna propeller lagom för min båt?,

respekten för hårt vatten gör att jag släpper på gasen,

13 minuter sedan skrev Toder:

äcklig där efter då den drar sig åt vänster.    

Vad är det du vill åstadkomma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Baxlaget:

Vad är det du vill åstadkomma?

jag ville ha en propeller som gav bästa fart med båten, har dock redan konstaterat att om jag vill köra fortare med denna båt (konstruerad för 30 hästar på 60 talet) så måste jag ha trimplan så jag aktivt kan stabilisera den när den börjar lägga sig på sidan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Toder:

jag ville ha en propeller som gav bästa fart med båten, har dock redan konstaterat att om jag vill köra fortare med denna båt (konstruerad för 30 hästar på 60 talet) så måste jag ha trimplan så jag aktivt kan stabilisera den när den börjar lägga sig på sidan. 

Kan du inte bara uppskatta konstruktionen som den är? Ingen körde båtar eller bilar vid 60-talet som man gör idag.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Kan du inte bara uppskatta konstruktionen som den är? Ingen körde båtar eller bilar vid 60-talet som man gör idag.

Äsch, alltid roligt med mer fart, Burt munro körde 320km/h med sin motorcykel, orginal konstruerad för 89km/h så allt är möjligt med vilja. :) men jag kan säga att 20-25knop är en lagom tophastighet, men vore roligt att se vad motorn kan åstakomma på båten som den nu är monterad på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, i så fall ska du inte ha trimplan. De bromsar. Istället ska du hissa upp motorn så mycket att propelleraxeln ligger knappt i vattnet vid full fart. Exakt hur mycket du ska hissa motorn måste du prova fram. Ha gärna en båt brevid som filmar aktern och propellern när du testkör. Analysera sedan filmen och justera motorhöjden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Baxlaget:

De bromsar.

Jo men likväl kan det totala motståndet bli mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev Baxlaget:

De bromsar.

Jo men likväl kan det totala motståndet bli mindre.

Vem är det som bromsar här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en liten trimfena just ovanför proppen. Testa att vrida den lite ytterligare åt styrbord (brukar sitta en bult igenom, lossa den först) så ska du se att motorn möjligen styr lite rakare. Lätt att testa. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Det sitter en liten trimfena just ovanför proppen. Testa att vrida den lite ytterligare åt styrbord (brukar sitta en bult igenom, lossa den först) så ska du se att motorn möjligen styr lite rakare. Lätt att testa. 

Ska prova det, tackar för tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske svårt att trimma upp en gammal 50 hästare, men frågan är om du kan få något högre fart med en stålpropeller. Vet inte ens om sådana finns till 50 hästars motorer.

Är det mest maxfart du är ute efter så någon har redan föreslagit att höja motor, får du samtidig en stålpropeller som är byggt för att jobba högre upp i vattenytan kanske kan du tjäna någon extra knop.

Tänk då att risken är större att en stålpropeller stjäls samt de är inte 'förlåtande' alls vid grundkörning (till skillnad från alu som är mjukare än stål).

Testa gärna även olika riggvinkar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...