Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Rolle85

Aluminium propeller

Rekommendera Poster

Vet inte om vi kom till något avslut kring detta tidigare men jag har en 125HK Mercury 2-takt. Jag vet inte vilken storlek jag har på propeller idag men jag tror jag har original i aluminium. Vad hade jag fått om jag bytte till aluminium, fart, prestanda,  osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog berätta mer detaljer för att få något vettigt svar. Det står antagligen på din befintliga propeller vad den har för stigning och diameter. Eller så finns där ett artikelnummer som du kan googla på.

 

Vad vill du uppnå? Byta från aluminium till aluminium? Eller tänkte du skriva byta från aluminium till rostfritt stål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

alternativt så hade jag velat få högre fart när jag planar runt 3600rpm

Min nuvarande propeller ser liten ut jämfört med mina andra motorer jag haft.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du uppnår rätt toppvarv för din motor på fullgas så har du rätt propeller. Ta reda på vilket toppvarvtal din motor ska ha och så kör du en fullgasrepa för att ta reda på vad du har.

 

Om ditt toppvarv är utanför tillåtet toppvarv för motorn så ska du byta propeller. Då måste du först kolla vad du har gör propeller idag för att kunna räkna ut vilken du ska byta till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Understryker vad Eld- skrev: Vad är tillåtet maxvarv för din motor. Du kan enkelt googla på det.
Vad är sedan maxvarv för din motor på din båt på full gas?

Kan du svara på det så kan vi hjälpa dig vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte men den sticker som ett skott på 1 sek. 

Hade denna passat:

https://www.axmarin.se/Mercury-M90-12-3/4-x-21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför svarar du inte på frågan om vilket maxvarv du har nu, istället för att komma med en helt poänglös undran om en prop passar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Din nuvarande propeller "ser liten ut" och så frågar du om en ännu mindre propeller passar......

 

Du måste nog läsa på lite mer om propellrar, hur material, design, diameter samt stigning påverkar resultatet.

Båtens skrovform påverkar, propelleraxelns höjd till skrovbottnet etc påverkar också.

 

Läs och svara på frågor som andra frågar dig så kanske du kan få ett svar också, annors blir det en "hur långt snöre har jag" tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...