Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
pannkaka

Värma båten med Heatpal eller gasolköket?

Rekommendera Poster

30 minuter sedan skrev bhemac:

Faran är nog ganska liten om man är lite försiktig.

 

Den ev mängd CO som bildas försvinner ut om man har ventilatorer. Luft kommer in om man inte tejpat igen luftintagen. Inomhusklimatet blir snabbt ganska outhärdligt om det inte finns någon ventilation.

 

Helt rätt, och som jag skrivit flera gånger - Man skall inte överdriva riskerna, men det är bra att känna till farorna.

 

Förhoppningsvis har tråden bidragit till kunskap om att det kan bildas icke oväsentliga (kanske t.o.m. höga) halter av CO även vid förbränning av etanol.

 

Sörj för god ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde en sådan gasol värmare till spisplattan . Tack för tipset. 

Torgny ☺️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Beställde en sådan gasol värmare till spisplattan . Tack för tipset. 

Torgny ☺️ 

Vi förväntar oss naturligtvis en uttömmande utvärdering ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Beställde en sådan gasol värmare till spisplattan . Tack för tipset. 

Torgny ☺️ 

 

Eehh...hoppas det går bra...😉  Vore väldigt intressant om du fotade av instruktionen och la upp här. Jag är nyfiken på vad tillverkaren ger för råd om användning.

 

Skall du använda på en båtspis för propan? Dessa är ju lågtryckssystem, så då tror jag det är ännu lättare att störa lågans flöde jämfört med applikationer för engångsbehållare som går på direkttryck.

 

Oavsett vilket, se till att ha bra ventilation. Och berätta gärna om dina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig tid att googla för att stilla min nyfikenhet, man hitta info om värmaren här:  https://www.brightspark.info/PORTABLE-GAS-COOKERS-and-ACCESSORIES/Essential-Accessories-For-Portable-Gas-Cookers/BS0181- Outdoor-Cosy-Heater

 

Den marknadsförs som en utomhusprodukt. Hittar ingen instruktion, men en liten PDF där det står "Safe for outdoor use".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ArneRadar:

Den marknadsförs som en utomhusprodukt.

Global uppvärmning alltså!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Global uppvärmning alltså!

Hade inte Trump avskaffat den? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att använda den som för värme. För att få bort den råa Och fuktiga känslan. Sedan blir det några värmeljus. Nästa år blir det nog en Caler 4kwh . Har ni någon erfarenhet av det märket. 

Torgny ☺️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Torgny-3055:

För att få bort den råa Och fuktiga känslan.

Det tror jag kan fungera jättebra. En HeatPal är kanske bättre men också ganska dyr. Många kör ju bara köket för att få ut fukten, den här gör det bara lite effektivare. Bra reservgrej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Det tror jag kan fungera jättebra. En HeatPal är kanske bättre men också ganska dyr. Många kör ju bara köket för att få ut fukten, den här gör det bara lite effektivare. Bra reservgrej.

 

Jag hoppas det fungerar bra, lite orolig dock för lågtrycksbrännarens låga velocitet i kombination med denna värmeväxlare. Den tycks vara avsedd för direkttrycksvarianter som har ett annat klös.

 

Vore väldigt kul om du återkopplar med dina erfarenheter när du testat Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torgny-3055:

Kommer att använda den som för värme. För att få bort den råa Och fuktiga känslan. Sedan blir det några värmeljus. Nästa år blir det nog en Caler 4kwh . Har ni någon erfarenhet av det märket.

 

Vi har en Calaer 2kw i lilla båten. Båten är dock väldigt liten så den värms upp snabbt och värmaren slår av varpå båten snabbt blir kall. Det blir alltså lite upp och ner i temperaturen. Men det funkar kalas annars. Inte minst när det är kallt ute. Värmaren känns robust men reglaget andas inte direkt kvalitet. På det hela taget är vi nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan gasol platta som dom visar i reklamen. Suverän liten spisplattan kan jag varmt rekommendera. Köpte min på jula. Ska man steka något så kan man flytta ut plattan. För att slippa stekos i båten eller om man grillar kan man laga något annat samtidigt. Bara att lyfta i land och köra 

 

Torgny ☺️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Har en sådan gasol platta som dom visar i reklamen. Suverän liten spisplattan kan jag varmt rekommendera. Köpte min på jula. Ska man steka något så kan man flytta ut plattan. För att slippa stekos i båten eller om man grillar kan man laga något annat samtidigt. Bara att lyfta i land och köra 

 

Torgny ☺️ 

 

Ah, OK. Fattade det som att du skulle köra på fast installerad båtspis reducerad till lågtryck vilket jag tror hade varit sämre.

Redigerad av ArneRadar
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra företag bestälde i måndags fick i onsdags. 

Torgny ☺️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren fungera kanon. Vi är jättenöjda blir varmt snabbt och råa o fuktiga försvinner snabbt. Räcker att köra 15-30min 

Torgny ☺️ 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också en sådan här. Fungerar helt perfekt. Spisplattan ger 2,2kW så det blir ordentligt med värme.Ingen dygnet-runt-värmare men toppen för att torka upp eller som reserv.

 

gasol värme.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...