Jump to content
Friday 13 June 2025
Sign in to follow this  
sterneborn

Mercury 850 från 1977 går bara på 2 cyl.

Recommended Posts

Efter 40 trogna sesonger så börjar den gamla arbetshästen svikta... Det är en gamal utombordare Mercury 850 från 1977 går bara på 2 cyl. Tändspolarna är de inget fel på. Kanske är de någon sensor eller dyl som sitter under "svänghjulet". 

 

Nu till frågan, finns det reservdelar till denna gamla motorn eller är de bara att skota den? 

 

Har sökt på internet men inte hittat nått av värde, en sprängskiss eller nått hade ju varit bra om man fick tag på.... 

 

 

mvh Christian

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har alltså ingen gnista på två cylindrar? Har du skiftat spolarna för att utesluta dessa?

Delar finns i USA, sprängskisser finns bla här. Du får väl kolla ditt serienummer och göra en ny sökning på sidan som länken går till

https://shop.mercurymarineoutboardparts.com/OEMpartfinder.htm#/Mercury_Marine/850_(4_CYL.)_9110014_THRU_9177625_(MERCURY)/FLYWHEEL,_STATOR_AND_IGNITION_COIL/01-002-74963-5990/MERMAR7496346

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns CDI vill jag minnas att dessa är en klassisk felkälla när man tappar 2 burkar(var dock ett tag sen jag kikade på inline- Murklor). Grymt ljud i dessa, speciellt i 6orna:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Du har alltså ingen gnista på två cylindrar? Har du skiftat spolarna för att utesluta dessa?

Delar finns i USA, sprängskisser finns bla här. Du får väl kolla ditt serienummer och göra en ny sökning på sidan som länken går till

https://shop.mercurymarineoutboardparts.com/OEMpartfinder.htm#/Mercury_Marine/850_(4_CYL.)_9110014_THRU_9177625_(MERCURY)/FLYWHEEL,_STATOR_AND_IGNITION_COIL/01-002-74963-5990/MERMAR7496346

 

Tack! Japp har skiftat. Spolarna funkar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

När statorn eller triggern lägger av så brukar det bli heldött. Som Mange249 skrev, CDI boxen ligger nog närmare tillhands.

Jag skulle nog säga att det är dax att börja mäta lite med en multimeter. Att bara tro och köpa delar blir snart väldigt dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kollat felsöknings guiden, och skiftade 2 par på cdi boxen och fick då gnista på det paret som inte hade gnista innan... 

 

Beställde en ny CDI box men felet kvarstår :( Någon som har någon aning va det kan vara?

 

Mvh Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...