Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
strober

Kasta eller laga Garmin GPS med detta felmeddelande?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Denna Garmmin GPSMAP 430 visar ingen position längre, ochj går man in i systeminställningarna och söker satelliter visas detta felmeddelande "GPS Error"

 

Är det något man bör försöka laga eller är det bara kasta och köpa ny? Den har ingen extern givare/antenn.

IMG_7074.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hittar ju uppenbarligen satelliter, men verkar ha svårt att låsa fast.

Slänga den känns drastiskt, har du testat att göra en fabriksåterställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, har du låtit den söka rejält länge?
Enligt manualen (pdf) så krävs visserligen bara àcqusition time´ på nån minut, även vid "cold start"...

garm_430.png.2bbf6687f58db6705a4dd8c23821ccf8.png
Hade själv en handhållen typ Garmin 12 och lät den strax efter millenieskiftet försöka jättelänge. (Mest för skojs skull, hade en nyare variant att navigera efter.)
Efter 8 timmars tuggande så vaknade den till min förvåning och funkade därefter helt normalt!


Mina tips får bli:
1. Låt den tugga i timtal! (Kostar ju inget extra.)
2. Undersök ifall Garmin har nån senare mjukvara att ladda ner! (Googla deras hemsida.)
3. Hör med Garmin telefonsupport! (Tror att första rådet blir "låt den tugga i timtal"?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om start då du håller power och Page intryckta samtidigt tills den startat och väl sedan OK på nästa fråga.

Det kan funka. Om det gör det så hugger den första signalerna på vldigt kort tid, sedan ska almanackan uppdatera, det kan ta någon minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gundj:

Om start då du håller power och Page intryckta samtidigt tills den startat och väl sedan OK på nästa fråga.

Det kan funka. Om det gör det så hugger den första signalerna på vldigt kort tid, sedan ska almanackan uppdatera, det kan ta någon minut.

Oj, jag ser idag hur illa min telefon skriver.

Hoppas det är begripligt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär samma elektronik i Garmins olika samtida navigatorer?

Jag hade för några månader sedan samma eller liknande problem med en bilnavigator.

Den hittade satelliterna men tog inte emot signalen. På Garmins hemsida stod det hur den kunde "tvångsstartas", nu var denna en modell med tochskärm, men i princip samma, håll nere on/off knappen i x antal sekunder, och utan att ha USB-kabeln ansluten, då det enligt andra källor på nätet är en bugg i programvaran som gör att den tror att den är ansluten till en dator. Efter tre försök funkade den.

 

Men jag vet att min Garmin 52c har svårt att hitta signaler och satelliter om den befinner sig inomhus... Det var mycket bättre på den tiden när navigatorerna hade externa antenner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där beter sig min gamla Garmin 172c också. Man får göra en "kallstart" ibland för att den ska hitta satelliterna. Felet beror på att det interna minnesbatteriet börjar ta slut. Går att byta om man är lite händig.

Jag köpte en ny istället, efter 10 år så tyckte jag den gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu stjäl jag denna tråden litet.

Jag har en gammal NorthStar M84 som följde med båten i köpet, vet inte hur gammal den är.

Men  iallafall, ibland, särskillt efter ett ha varit oanvänd en tid, hittar den inte positionen, men den visar iställ senast kända position. Den minns sällan heller inte senast inställd zoomnivå, utan man får zooma in 5-6 nivåer innan denblir navigerbar, interna batteriet här också?

 

Men jag har även noterat på några olika äldre GPSer och plottrar att dom har svårare att hitta signalerna när det är mulet och regnar, som idag.

 

Min nu något mindre nya Garmin 52c. betydligt snabbare och har bättre minne.

 

 

Vad tror ni andra om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS-mottagare har genomgått flera utvecklingssteg som påverkat funktionen mer än bara på finessnivå.

Tidiga mottagare, t ex Garmin 38, 45, Silva mfl hade sekventiella mottagare. Dessa klarade att hantera 8 kanaler, men endast en i taget. Dvs en position tog den tid som gick åt att gå igenom minst fyra kanaler.

Nästa generation dit t ex 172 hör fick parallellmottagare, men endast 12 kanaler + WAAS / EGNOS.

Betydligt snabbare och än idag OK i båt där 6-8 kanaler räcker långt.

Moderna hanterar Navstar, GLONASS, Galileo, kinasystemet som jag glömt namnet på samt bättre korrigeringar via EGNOS och Galileo.

Samtliga har ett minnesbatteri på kretskortet och Garmin var i alla fall förr kända för att ha problem med livslängden på dessa.

 

Trögstartade mottagare brukar vakna av at man antingen lämnar dem igång på en öppen plats länge, dvs flera timmar eller tvångsstartar genom någon knappkombination.

Garmin har oftast haft "power"+"page" och sedan godkänna starten.

För länge sedan kunde det hjälpa att man angav i mottagaren var man var, så gick det fortare. Är osäker på om det fortfarande går.

Andra tillverkare har samma knep fast kanske andra kombinationer, google brukar veta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gundj:

Moderna hanterar Navstar, GLONASS, Galileo, kinasystemet

En kul men onödig app som visar alla positionssatelliter i skyn. GNSS View

 

GNSS View.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...