Nht1 8 Postad 9 Juni , 2018 (redigerade) Hej, jag har en Naps Manpower regulator som har ca 20 V in och ca 3 V ut. Betyder det med säkerhet att regulatorn är trasig eller kan det vara något annat fel? skulle Clas Ohlson regulator för max 10 A fungera? Har en planel på kanske 50w? tack på förhand. Redigerad 9 Juni , 2018 av Nht1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 593 Postad 9 Juni , 2018 Svårt att svara på med ganska begränsad information. Hur mäter du att du har 3 V ut? Som jag ser det så går detta inte att mäta eftersom man först ska koppla regulatorn till batteribanken (som ju bör ha en högre spänning annars är batterierna kass). Har du gjort det? Det intressanta är sedan hur många A man har ut från regluatorn. Kan det vara så att du har 3 A ut från regulatorn? Hur har du mätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nht1 8 Postad 9 Juni , 2018 Det är batteriernas spänning som är 3 V gissar jag. Mäter ut från regulatorn men är ju kopplade till batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juni , 2018 5 minuter sedan skrev Nht1: Det är batteriernas spänning som är 3 V gissar jag. Mäter ut från regulatorn men är ju kopplade till batterierna. Det luktar ett besök i batteributiken.... Byt regulatorn, den var inte bra ens från början, känd för att ladda sönder batterier. Köp en billig PWM-regulator, kostar typ 300kr. Fast bättre, satsa på en riktigt bra regulator >1000kr tex EPsolar/Tracer 2215BN. En bra varaint är att köpa en billig regulator, det går ju ändå åt en del pengar till batterier. Till nästa år kan du köpa en riktig regulator. Den billiga kan vara bra att ha som reserv. Själv brukar jag sälja mina billiga regulatorer till någon som är i akut behov... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nht1 8 Postad 9 Juni , 2018 Det tråkiga är att jag ska sälja båten men det är väll bara att bita i det sura äpplet och köpa nya. En dum fråga, är diametern på batterierna standard? Passar mina gamla klämmor eller måsta jag fundera på den biten när jag köper batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juni , 2018 Är de runda så brukar det vara standard. Byt batterier och kolla om Maxpowern fungerar. Många lever kvar i tron att det är en bra regulator.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser