Jump to content
Monday 27 January 2020
OscarJo

Drivremmar Kad 44 / Kompressorstrul

Recommended Posts

Hej,

har sökt men hittar inte det jag söker.

 

 

Det är såhär att min kompressor har gnisslat under en längre tid och när man kör ut ur hamnen och drar på så istället för det vanliga ljudet från kompressorn så gnisslar det något enormt och jag får inte ut någon kraft. När jag kört 10 minuter och drar av till tomgång och sen drar på så känner jag att jag får ungefär halva "standardeffekten". Jag har byggt magnetkoppling samt kompressorrem men felet kvarstår. Någon som haft liknande eller har en aning om vad det kan vara?

 

 Nu igår så hittade jag att multiremmen hade delat sig och var ordentligt sliten och kommer med största sannolikhet gå av, samt att variatorremmen sitter så löst att det är skrattretande. Men när jag ändå är igång så tänkte jag byta samtliga remmar. Så min fråga är om det är någon som bytt remmar själv på kad 44 och vet om det är riktigt jäkligt så att en som jag som inte löser det och behöver lämna in? Kan det vara så att 2 remmar som är dåliga som gör att hela effekten från kompressorn hämmas? Med stor sannolikhet så är det de andra remmarna som gör att det gnisslar.

 

/ Oscar 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så svårt att byta remmar själv. 

Multiremmen driver vattenpumpen samt det remhjul kompressorremmen och generatorremmen sitter på.

Tänk på att kontrollera de två spännhjulen också. 

Jag har KAD300 och de nyare KAD44 har samma spännhjul som jag. De gamla har en insex-skruv för justering. De nyare justeras med en kupolmutter om jag minns rätt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Prestige34:

Det är inte så svårt att byta remmar själv. 

Multiremmen driver vattenpumpen samt det remhjul kompressorremmen och generatorremmen sitter på.

Tänk på att kontrollera de två spännhjulen också. 

Jag har KAD300 och de nyare KAD44 har samma spännhjul som jag. De gamla har en insex-skruv för justering. De nyare justeras med en kupolmutter om jag minns rätt. 

 

Innan jag vågar på mig det själv, jag måste lossa samtliga hjul för att komma åt multiremmen då den sitter längst in? Eller går det att lirka? Jag har cirka 10 cm spelutrymme mellan vägg och motor så därför vill jag veta så mycket som möjligt innan jag börjar med det själv :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompressorn skall ha en speciell olja, har du kollat den?

Gnisslande vattenpumpar kan man ju också råka ut för, på andra motorer i alla fall.

När remmarna är borttagna så känn på hur vattenpumpen och om det går, kompressorn känns att vrida runt.

Men jag tolkar det som du skriver att det är när kompressorns magnetkoppling har greppat in som gnisslandet börjar..!? och då slits remmen? då är det ju lätt att misstänka att kompressorn går trögt och inte mår så bra.

 

På min KAD43 är det en remspännare (av nyare modell) som man släpper litet på och då kan i alla fall den breda remmen lossas lätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På mina Kad44 fick jag skruva av remhjulet som driver generator samt kompressorrem när jag bytte multirem för cirkulationspumpen. Har du den senare typen av spännhjul (större rulle med bulthålet centrerat) så är det enkelt att byta och spänna med hjälp av momentnyckel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

jag har en KAD44-00 och bytte precis kompressor-rem vilket var mycket enkelt, enligt Penta instruktionsboken skulle det vara insex men det är 2 muttrar en låsning och en justering, var noga så du inte spänner för hårt den skall slacka 5mm. Min rem låg i småbitar upptäckte jag när jag lyfte på luckan!, övriga remmar har jag inte bytt ännu men best samtliga 4 nya av Martin i Strömstad, Där beställer jag allt, han löser det mesta och skickar på posten,

Martin Axelsson
Axelsson Marin AB
office@axmarin.nu
Tel:+46526-66366

Ge honom alla beteckningar och årsmodell så fixar han.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev OscarJo:

 

Innan jag vågar på mig det själv, jag måste lossa samtliga hjul för att komma åt multiremmen då den sitter längst in? Eller går det att lirka? Jag har cirka 10 cm spelutrymme mellan vägg och motor så därför vill jag veta så mycket som möjligt innan jag börjar med det själv :)  

Jag blev tvungen att lossa remhjulet. Jag har för mig att det var ett antal bultar (6st kanske) med 10mm-nyckel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Nim26:

Hej

jag har en KAD44-00 och bytte precis kompressor-rem vilket var mycket enkelt, enligt Penta instruktionsboken skulle det vara insex men det är 2 muttrar en låsning och en justering, var noga så du inte spänner för hårt den skall slacka 5mm. Min rem låg i småbitar upptäckte jag när jag lyfte på luckan!, övriga remmar har jag inte bytt ännu men best samtliga 4 nya av Martin i Strömstad, Där beställer jag allt, han löser det mesta och skickar på posten,

Martin Axelsson
Axelsson Marin AB
office@axmarin.nu
Tel:+46526-66366

Ge honom alla beteckningar och årsmodell så fixar han.

Om kompressorremmen slackar 5mm så håller den inte länge. Om man har den gamla typen av spännare, ska man använda ett specialverktyg för att kolla spänningen. Till den nya typen används momentnyckel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Mycket riktigt är det när kompressorn slår till som det gnisslar, men de har gått igenom den och den ska vara okej. När motorn väl är varm kommer den upp i planing utan problem, om än lite trögare än när den var ny. Men det kanske är kompressorn som håller på att ge upp ändå...

 

Jag misstänker att jag har den gamla varianten, båten är en nimbus 26 från 01. Det är riktigt trångt i motorutrymmet och ju mer jag läser om skruvar och sånt ju mer tvekar jag på att göra det själv.. har man tummarna mitt i händerna så har man....

 

tack för tipset! ska kolla med honom efter jag hittat någon som vill hjälpa mig  :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev OscarJo:

Tack för alla svar!

 

Mycket riktigt är det när kompressorn slår till som det gnisslar, men de har gått igenom den och den ska vara okej. När motorn väl är varm kommer den upp i planing utan problem, om än lite trögare än när den var ny. Men det kanske är kompressorn som håller på att ge upp ändå...

 

Jag misstänker att jag har den gamla varianten, båten är en nimbus 26 från 01. Det är riktigt trångt i motorutrymmet och ju mer jag läser om skruvar och sånt ju mer tvekar jag på att göra det själv.. har man tummarna mitt i händerna så har man....

 

tack för tipset! ska kolla med honom efter jag hittat någon som vill hjälpa mig  :)

 

Jag hade samma strul med min (också en Epoca, årsmodell 2002 så vet hur trångt det är). Byte av kompressorrem hjälpte inte så jag bad meken byta varenda rem. Det hjälpte. Han trodde det kunde ha varit någon kilrem som lät i samband med belastningen från kompressorn om jag minns rätt. Det var ett par år sedan...

 

Dock hade jag aldrig problem med effekten skall tilläggas. Den jobbade som den skulle men lät som en gammal Volvo 240 med risiga remmar en kall novembermorgon...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Jag hade samma strul med min (också en Epoca, årsmodell 2002 så vet hur trångt det är). Byte av kompressorrem hjälpte inte så jag bad meken byta varenda rem. Det hjälpte. Han trodde det kunde ha varit någon kilrem som lät i samband med belastningen från kompressorn om jag minns rätt. Det var ett par år sedan...

 

Dock hade jag aldrig problem med effekten skall tilläggas. Den jobbade som den skulle men lät som en gammal Volvo 240 med risiga remmar en kall novembermorgon...

Det låter rimligt! Det kan ju vara så att båten används för lite så att grejerna inte fungerar 100 innan den gått i 20 min typ. Haha ja, under servicen hade de lyckats dra ner ljudisoleringen så på testkörningen efter sjösättningen så körde jag utan och det gnisslade så jag trodde öronen skulle blöda ett tag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Rollen:

Om kompressorremmen slackar 5mm så håller den inte länge. Om man har den gamla typen av spännare, ska man använda ett specialverktyg för att kolla spänningen. Till den nya typen används momentnyckel. 

OK specialverktyg alltså!

Knepigt att Penta hänvisar till mått i mm då!

Även viktigt att inte dra för hårt då lager kan gå sönder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har 2st KAD 44 i min båt. Ena när kompressorn kopplade in så lät det satan i maskinrummet. Trodde kompressorn skurit. Visade sig var 2 saker som jag till nästan 100% tror gäller i ditt fall också. Remspännarhjulet till innersta remmen hade lagret nästan skurit samt inre remmen helt slut. Nytt spännhjul och ny rem och allt funkar perfekt. Grejen är att när kompressorn går in så blir det trögt för innersta remmen att driva generator och kompressorhjulet och då slirar denna inre rem med följd att ljudet blir öronbedövande. Att lossa remspännare och remskiva är otroligt enkelt. Jag har tummen mitt i handen och klarade utan problem. Monterade sedan med helt nya remmar och spännarhjul. Har varit knäpptyst i flera år sedan dess. Jag spände remmspännarhjulen på känsla och har inte haft några problem sedan dess. Att det sedan skall vara massa exakta mätmetoder enligt Penta verkar inte påverka över huvud taget så länge man har viss känsla i handen när man spänner.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag menade var att Penta säger 5mm och det är ju inte så krångligt, bara ett måttband,

Värre tycker jag när det pratas om moment nycklar osv:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har 2 st KAD43 i min båt och jag har bytt alla remmar varje år, tycker det är värt det!

Hellre det än att någon rem går av och maskin rasar på grund av att vattenpumpen inte går.

Har man otur så trasslar den trasiga remmen in sig i de andra remmarna och det blir stökigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Då var samtliga remmar beställda,  ny remspännare och ny vattenpump till maskin. Den 13 juni förväntas allt vara hemma och en som hjälper mig. 

 

Tack allihopa! Hoppas detta löser problemen

 

  / Oscar 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lycka Till o berätta gärna hur det gick, jag har mina remmar kvar att byta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, då var onsdagen den 13 passerad, och det bestämdes att det skulle göras imorgon istället. Men nu till problemet, i lådan som meken har så ligger det inte med någon spännrulle, så jag ställer återigen frågan här: är den något bekymmer att byta själv i efterhand utan att skapa en massa problem när remmarna har blivit spända med momentnyckel?

 

/ Oscar 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev OscarJo:

Jaha, då var onsdagen den 13 passerad, och det bestämdes att det skulle göras imorgon istället. Men nu till problemet, i lådan som meken har så ligger det inte med någon spännrulle, så jag ställer återigen frågan här: är den något bekymmer att byta själv i efterhand utan att skapa en massa problem när remmarna har blivit spända med momentnyckel?

 

/ Oscar 

För att byta spännrulle måste du lossa remspännaren. Du måste således spänna om efter byte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

här är en liten bild på spännrullen från idag. Kanske kan vara orsaken till gnissel och att remmen mår sådär. 

/ Oscar 

71866196-256C-497A-BDFE-16BF3ED72E76.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

en kort uppdatering. Alla drivremmar är bytta, vattenpumpen är bytt, sjövattenpumpen ompacka och spännhjulen är utbytta.  Båten startar fint och kompressorn slår till. Låter den stå en bra stund på tomgång för att bli varm. Åker ut genom hamnen och trycker reglaget framåt och det händer... ingenting! 

 

Det börjar gnissla (typ remgnissel) men båten kommer helt enkelt inte upp i varv, knappt att kompressorn slår till. Båten är alltså i sämre kondition nu innan allting byttes. Magnetkopplingen till kompressorn byttes inför denna säsongen. 

 

Någon som har en bra idé?

 

/ Oscar 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev OscarJo:

Hej!

en kort uppdatering. Alla drivremmar är bytta, vattenpumpen är bytt, sjövattenpumpen ompacka och spännhjulen är utbytta.  Båten startar fint och kompressorn slår till. Låter den stå en bra stund på tomgång för att bli varm. Åker ut genom hamnen och trycker reglaget framåt och det händer... ingenting! 

 

Det börjar gnissla (typ remgnissel) men båten kommer helt enkelt inte upp i varv, knappt att kompressorn slår till. Båten är alltså i sämre kondition nu innan allting byttes. Magnetkopplingen till kompressorn byttes inför denna säsongen. 

 

Någon som har en bra idé?

 

/ Oscar 

Samma sak för mig på min KAD43 våren 2016 efter sjösättningen, turbon hade fastnat, men den var lätt att peta igång igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Samma sak för mig på min KAD43 våren 2016 efter sjösättningen, turbon hade fastnat, men den var lätt att peta igång igen.

Känns inte som ett turboproblem då jag inte tycker att kompressorn slår till alls när jag gasar. Lite orolig för kompressorhabrri. hur vet jag om det är så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ojdå det låter jobbigt detta, särskilt när man bytt massor och det blir sämre:(

Men ljudet det extra ljudet du säger hade även jag tills jag spände remmen lite till, då försvann det, men i samma veva så bytte jag även oljan i kompressorn till Penta orginal syntet så jag vet ju inte exakt vilket som var det avgörande, Har du bytt oljan? om inte byt den, mycket enkelt och bara orginal olja som gäller här.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy