Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
fredbjor

Flipper 666/630 Kartbord och spisen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

två frågor:

 

Varför tänder inte spisen? Nån fläktmotor drar igång i en röd lampa lyser, men ingen värme?

 

Kartbordet ovanpå ramlar ständigt loss! Sitter med två ”knoppar” in i skåpet under och en knopp mot en metallist mot babords vägg, samt ett enkelt spänne föröver mot väggen. Vad är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför spisen inte startar har jag ingen aning om. Kanske startar inte pumpen.

Locket borde sitta fast i två hål i listen. Själv har jag aldrig haft problem med locket

3621A595-FB9E-43A1-806A-DEFAC0A54A3D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardfelet när spisar som bränner diesel eller fotogen inte startar är för låg spänning. Mät över inkommande kablar och se vilken spänning du har vid starten. 

Jag hade i en tidigare båt fotogenspis som bara startade om jag hade motorn på (= hög spänning). Vid stillaliggande "räckte inte alla V fram till spisen". 

Gick upp en grovlek på kablarna och hade sen aldrig några problem. Man skulle gissa att det kan räcka att göra om kontakterna men "better safe than sorry". Är man ändå där och fixar kan man lika gärna ta i lite. 

Nu är det ju inte säkert att det är felet i ditt fall. Men du kan ju alltid testa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har samma spis, men i en annan båt. Bra batterier, är ett måste för mig. Alt att ha motorn igång. Både redan nämnt. 

 

Jag var även tvungen att byta till nytt färskt bränsle. camping paraffin på Statoil, (fanns förra sommaren) skall vara det ”bästa” enligt vissa som servar dessa spisar. 

 

Vidare så skall man gärna låta spisen gå ett tag, inte endast koka tevatten och sedan slå av spisen. 

 

Jag har grova kablar, men en lite sliten batteribank, så för mig gällare toppladdade batteriet eller motorn igång. 

 

Vidre så finns det servicekitt till spisen, de kan ”gro igen” av dåligt bränsle och korta körningstider. 

Redigerad av Niklas-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev 666D3:

Varför spisen inte startar har jag ingen aning om. Kanske startar inte pumpen.

Locket borde sitta fast i två hål i listen. Själv har jag aldrig haft problem med locket

3621A595-FB9E-43A1-806A-DEFAC0A54A3D.jpeg

Hej!

 

Tänk att en bild så ofta säger mer än 1000 ord! -Min har bara ett hål i alulisten! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...